torsdag 20 juli 2017

”Stilstudier”


Då sommaren 2017 är som den är – bedrövlig alltså – gäller det att utnyttja dagarna då temperaturen åtminstone kryper över 22 grader, vilket den gjorde igår och idag. Detta i sin tur innebar att maken och jag ”utelunchade”. Maten var det inget fel på samtidigt som jag fick chansen att bedriva några stilstudier vid en bankomat. Om ni tycker att jag är väldigt konstig, så kan jag bara instämma - Konstellerkonstigt levererar, som alltid;-) Enjoy!


Det är absolut inte bara "gamlingarna" som fortfarande satsar på kontant betalning. Här ser ni ett (omaka) par i 40-årsåldern som tar ut pengar.


Den kär killen var i 30-årsåldern och väntar på pengarna.


Den här herren var 70plus, tog ut en fusklapp med koden ur plånboken, tittade sig omkring och skyddade inknappningen av koden med sin kropp.


Tjejerna var i 20-årsåldern. I stället för att ta fram en fusklapp läste tjejerna av sina koder från mobilen. Lite kulturkrock med den äldre herren i föregående bild, men lika "farligt" tycker jag.

20 kommentarer:

Olga T sa...

Kommenterade precis hos dig på förra inlägget och nu har du gjort ett nytt! Ja du är inte rädd för att vara papparazzi...ingen går säker ;)

Ditte sa...

Tack för ett gott skratt och en fin stilstudie. Så bra fotat! Och nästa gång kanske det är jag där vid bankomaten. Ska lova att stå i kors med benen...Eller på ett ben . Och att ha koden uppskriven, vare sig på en lapp eller i telefonen är inte direkt det bästa. Absolut problem om någor händer. Och det gör det ibland.

Geddfish ♥ sa...

alltså, du är så suverän med dina närstudier, haha!
Jag försöker mig på det ibland, men då får jag pekpinnar av dottern. Mamma! Jag känner inte dig ;)
Bankomatstudien var ju bara så coolt häftig!!!


Guldkryckan sa...

Den första ser ut som Björn Borg :)

Nä..inte mycket kontanter jag använder mig av längre, har alltid en "slant" tillgängligt dock...ifall banksystemet brakar ihop ett par dagar eller två, man vet ju aldrig ;)

Förståndigt att dölja sin kod vid uttag, själv håller jag handen ovanför koden ifall det sitter en kamera ovanför...man har ju läst hur de går tillväga ;)

Paranoida Guldkryckan har talat..Ugh ;)

Anni sa...

Tänk att jag skulle nog lägga på 10 år på de två första fotonas personer. Så svårt det är med ålder på folk!

Lillhunken som är 16 fick höra på sommarjobbet att han måste vara över 20 för han har mustasch! Jisses, han har lite fjun som syns i motljus!

Hoppas att du inte åkte fast när du satt och försökte se vilka koder de knappade ...

Åke sa...

Vilken studie!!! Du är ju superbra!!! Först skulle jag ju skiva as bra... Men koder har man innanför pannbenet :) Ja glömmer du ett personnummer?

marianne sa...

Vilken rolig stilstudie, tack för du fick mej att skratta..

nalta norrland sa...

Min far skriver upp koden på handen då han ska ta ut pengar 😶
Helt klart bättre alternativ om än kanske inte världsbäst 🤔

Svar Vi blev icke medbjudna 😜 C skulle jobba på söndagen,
dessutom köra bil så vi tyckte vi kunde stanna hemma med Elin som låg å sov,
kl var typ 23.30 då J å hans kompis gick hemifrån, då kändes soffan skön 😶

nalta norrland sa...

Lite onödigt vetande😜 Just nu +5 grader varmt ❄️

Shannara sa...

Ja, visst är sommaren bedrövligt kall i år?! Jag vill ju ha närmare 30 grader i luften! Sitter ute med ett glas vill nu och fryser rumpan av mej. Hu...

En bankomat har jag nog inte besökt sen stenåldern tror jag. 😉

Om jag kommer iväg till stockholm innan semestern är slut så får vi se till att ses... eller vad tycker du? Jag och gubben tänkte ta ett par dagar utan ungarna om vi lyckas lösa det.

KajsaLisa sa...

Ha ha, den där fotoserien var kreativ. 70 plussaren var bäst :)

Eva Trillian sa...

Tänkvärd stilstudie! Om inte annat för att lyfta det här med hur man förvara koden. Är det verkligen vanligt att man inte har den i huvudet?
Sv: :) Jag var nog inte tydlig nog - men att jag inte gav igen med samma mynt betyder inte at jag var tyst. Nope. No way. Never. Lite sorgligt att du tog det för givet ;) är det verkligen intrycket jag gett här? ;) Känd IRL för att vara den som nästan alltid påpekar det obekväma kanske jag skulle se till att det är det jag gör här också, tydligare!
Så, jag håller med dig alltså :) och agerade utefter det. Men undervisning är nästan alltid bättre än ilskna poängplockande svar. Faktiskt.

Steve sa...

Härliga stilstudier du bjuder på.

Anita Malta sa...

Intressanta iakttagelser och roligt dokumenterat. Den äldre Herren tar priset :-)

Monica sa...

Härligt cash is king men vi blir väl snart det
enda land i världen som inte har kontanter.
Sedan har staten och bankerna full kontroll över
din ekonomi.
Läckert klädd 70 plussare men man blir lite beklämd
över att man tvingat ut gamlingarna på gatan, då råder
ingen rånrisk inte.
Gillar stilstudien och att även ungdomar förstår
värdet av kontanter.

Emma, Sol som sol? sa...

Haha, tur man inte lever i Stockholm längre med BP smygande runt bankomater och lunchrestauranger!

Mias Mix sa...

Hoppas ingen såg att du fotade dem. Då tror de kanske att du zoomar in och försöker komma åt deras koder 😃
Och koder kan bli många att komma ihåg. Jag lägger in dem som telefonnummer, där de 4 sista motsvarar koden. Pst, skvallra inte 😉

Carita Liljendahl sa...

Riktigt roliga stilstudier!
Tack för kvällens skratt!

Husbilen-Ellen sa...

Koder är bäst att lära sig, men när de är många är det otroligt svårt. Är koden i telefon måste den vara krypterad.

Anki sa...

Haha ... härlig stilstudie! Jobbigt att hålla koll på alla koder, men nog kan det vara lite läskigt att ha dem i telefonen... eller på en lapp!