söndag 1 mars 2015

Skyltsöndag: ”Synfel"





Ovan neonskylt tycker jag är himla kul. Utformningen, färgen – ja, hela utseendet tilltalar, speciellt när det är mörkt. Fotade skylten i fredags och tyckte att den ju var ovanligt fyndig om än aningen irrelevant för en affär som säljer saxofoner. Tänkte även att jag då aldrig sett en butik som endast säljer en sorts musikinstrument – i det här fallet saxofoner. Funderade inte mera på det.

Sax&Fön
Men självklart gör jag ju alltid min research innan jag lägger upp inlägg. Googlade Saxofon Odenplan och fick upp en drös med länkar till Sax&Fön en frisersalong – oooooops! Ja, nu kan ni börja skratta på min bekostnad, jag ger mig. Har då aldrig fått betalt för min IQ… Men jag är åtminstone inte ensam om att reagera på salongens skylt.

Sax & Fön har visserligen funnits sedan 1991, men är nog mest känd för sin logo och skylt som har blivit vald till den snyggaste skylten i Vasastan - enligt Sax & Föns hemsida alltså.

Skyltsöndag är Pumitas uppfinning. Jag fortsätter bara med den.

Dessutom har jag precis som ifjol anmält mig till Blogg 100. Det här är mitt första bidrag. One down, 99 to go.




21 kommentarer:

Benita sa...

Hahaha. Det var en fin skylt du fotat.

Guldkryckan sa...

Ett litet missförstånd bara ju..precis av samma standard som jag själv brukar kunna göra mig skyldig till..men kul var det. :)

Kollar på skidorna här i detta nu..jo..det är sant..frugan har lagt fjärrkontrollen utom räckhåll för undertecknad.

Fem mil?
låter långt tycker jag;)

Ha de bra nu.

Life of Johanna sa...

Härlig skylt och gillar ditt synfel lite..... ;)

japp precis fröken har flyttat till wordpress istället :)

Anita-Malta sa...

En riktigt läcker och fyndig skylt perfekt för ändamålet !! En bra start på Blogg100 dessutom.
Ja, lite avis är jag allt. Vill ju egentligen också vara med.

Datorn har som sagt havererat men lånar makens när tillfälle ges. Har köpt en ny som levereras på tisdag. Idag har vi grävt upp ett par hundra kilo jord från en av våra krukor på terrassen för att konstatera att den inte var där. Vattenläckan alltså. Här är vi våra egna rörmokare, hantverkare, målare etc söndag eller ej ;-) Någon skylt har jag dessvärre inte hunnit fota.

Olga T sa...

Den skylten gillar jag! Namnet också :)
Blogg 100, nej det får nog vara för min del i år, men du ska ha stort Lycka till!

Monica o Jacob sa...

Den var ju otroligt läcker skylten och dina tankar gick ju inte helt i fel banor.
Det har nog blivit lite mani över det där med att göra egen juice och både grape och apelsiner har ju varit billiga.
Ha en skön kväll:-)

Stare Ström sa...

Ha! När man tittar närmre på den är den ju riktigt fyndig!

Tack för din fina kommentar! Jag suger åt mig!

Geddfish ♥ sa...

Den skylten gillade jag skarpt och jag såg också att det inte var någon saxofon ;)
Jag tar nämligen alltid sikte på alla frisörsalongen, tycker sååå många har så fyndiga namn, alltså, fantasin är obegränsad.

KajsaLisa sa...

Saxen och fönen lyser ju i texten, däremot verkar saxofonen lysa med sin frånvaro :)

Kerstins foto sa...

Den var ju rent lysande. Briljant reklam. :)

Marina sa...

Just den skylten la jag märke till förra gången jag var i Stockholm, och jag måste säga att den är väldigt fyndig.

Anki sa...

Häftig skylt!
Lycka till med årets Blogg 100!

cat sa...

Fyndigt namn och läcker skylt :-)

Ama de casa sa...

Läcker skylt! Fast jag såg genast att det var en frisersalong, haha!
:-)

Rantamor sa...

Hahahaha...vet du jag klipper mig på en salong som heter Sax å Fön här i Nordmaling, nu kommer jag ju å tänka på annat när jag ser den skylten.
Undrar hur många friseringssalonger det finns i landet med det namnet ???
Kanske i varje stad, eller får många ha sammam namn ens ??

Tjingelingen från Rantamor.

Della sa...

Jaja, så där blir det ibland. Och att dela det med oss andra är att ha humor. :)

Eva Trillian sa...

Himla bra reklam :) Fyndigt så Pumita säkerligen skrattar gott!
Sv: Ansikten i ting - jo, när man väl väckt hjärnan till den tanken så ser man dem över allt! Akta dig ;)

Mias Mix sa...

Haha! Det första jag tänkte på var en salong (kanske för att syrrans salong heter Saxim med en sax i mitten) men sen när jag började läsa ditt inlägg och såg en saxafon hänga där på väggen började jag också tro att det var en musikaffär, du lurade alltså mig med :)
Väldigt snygg och fyndig skylt!
Blogg 100 funderade jag på förra året men känner mig själv för bra för att haka på, skulle bara känna det som tvång och måste.
Såklart ditt företag måste köpa in en TV! Bra personalpolicy är A och O!

Carita Liljendahl sa...

Fiffig ordlek, fyndigt onekligen.
Svenska företag är bra på det där.

Anonym sa...

Visst ler Pumita i sin blogghimmel. :-) Men sluta tjata nån gång! Jag SKA boka tid till frissan. ;)

Beppan sa...

Wow - vilken skylt!! Förstår varför den fått pris! Riktigt bra.