måndag 23 mars 2015

Helgbilden: Det krympte en aning



Byte av sängkläder
Efter en (mycket vetenskaplig) undersökning på mitt jobb som handlade om hur ofta vi tvättar sängkläder kan jag informera er att
80% av kollegorna byter och tvättar sängkläder var tredje vecka.
15% gör det var fjärde vecka
2,5% varannan vecka
0,5% varje vecka (personen har katter).

Kan väl säga som så att jag efter det resultatet genast bytte från två till tre veckor, men är nu tillbaka till mitt ursprungliga val av två veckor – ni vet en vecka den ena, nästa vecka den andra sidan.

Tvätt av bäddmadrass
Trots klara och tydliga varningssignaler från maken envisades jag i helgen med att även slänga in bäddmadrassen i tvättmaskinen. Ja, inte hela madrassen, utan överdraget. Tyckte det var dags efter 1 1/2 år... Maken tyckte att ingen tvättar överdrag - någonsin. Läste tvättanvisningarna mycket noggrant. Resultatet ser ni på bilden ovan. Ooooooops! Borde ha lyssnat på maken… Å japp, jag reklamerade överdraget och kommer att få ett nytt. Leveranstid: fyra veckor då madrassen har specialmått. Great:-( Kommer aldrig göra om det misstaget kan jag säga...


PS. Picard. Lovade ju att avrapportera inköpen hos Picard. Kan säga att pilgrimsmusslorna serverade i sina skal med en vin- och grönsaksgegga var utsökta. Även efterrätten ”Apple Crumble” var väldigt god men inte speciellt fotogenique. DS.


Det här är mitt 23:e inlägg till Blogg 100. 23 down, 77 to go.

15 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Kul att du tar dig tid med vetenskapliga undersökningar :) Det är fantastiskt vad man kan få lära sig!
Vi ska också tvätta madrass-skydd tänkte jag ... men nu undrar jag om jag ska vara så modig ;)

Rantamor sa...

Men krympte den sååå mycket ???
Allt som har med sängen att göra måste man ju kunna tvätta tycker jag, det där var verkligen ingen bra kvalitè, så det var tur du blev lovad en ny, för annars hade du kunnat göra en riktig dålig reklam för madrassen.

Tjingelingen från Rantamor.

Guldkryckan sa...

Jodå..här tvättas det överdrag...med fem katter så blir det byte ganska ofta....fast inte så ofta som ni på ert kontor gör..en gång i månaden.
Man kanske borde byta åtminstone varannan vecka?

Nä...det har gått bra i alla dessa år så det får vara så i fortsättningen med ;)

Ha de bra BP.

Anita Malta sa...

Intresant värre !! Brukar fundera på det där med kvalster och annat som inte syns när jag bäddar varje morgon. Använder en klädvårdsrulle, ja en sån med klister på och inbillar mig att där fastnar den förbaskade ohyran ;-)

Haha.. nej, det var kanske vid närmare eftertanke inte så kul att den krympte så mycket men på tal om bäddmadrass så köpte vi (maken alltså) en på Ikea och tog med hem till Malta !! Fanns med på min Tacksamhetslista men är inte tacksam över den långa transporten utan nytt och framförallt rent liggunderlag. Fråga inte varför den inköptes på Ikea i Sverige för att flyga till Malta !!

Gegga låter inte gott men kan nog vara och efterätter av alla de slag är goda speciellt om de innehåller äpple oavsett hur de gör sig på bild.

Svar: M-läge är lika med manuellt läge på kameran. Tusen tack för din kommentar som känns i själ och hjärta !! Utan dig skulle min blogg inte finnas och du såg väl vilken header jag valt :-)

Geddfish ♥ sa...

Jippie för en vetenskaplig undersökning om sängkläder!
Jag byter varannan vecka, känns fräscht. Men, det där med att tvätta överdraget har vi/jag aldrig testat. Har andra lösningar, och detta verkade ju farligt krympt.
Tänk vad man lär genom bloggar! ♥

Olga T sa...

Jodå överdrag har tvättats. Annars rekommenderar man ju att dammsuga i sängen ofta. Trist att det krympte. Bra att du också verkar ha hittat ett serviceminded företag som tar reklamationer på allvar.

Husbilen-Ellen sa...

Det var otroligt vad det överdraget krympte. Jag har tvättat våra med bra resultat. Jag tillhör de 2,5%-en. Trodde det var det vanligaste. Ha dé gott! Elisabeth

KajsaLisa sa...

Herregud, det kallar jag krympning :)

Steve sa...

vin- och grönsaksgegga låter inte så där alldeles himlastormande läckert.
Alltid lika intressant blandning i dina inlägg.

Marina sa...

Nu kan jag ju inte veta det säkert, men madrasskyddet ser ut att vara väldigt likt det vi har hemma, och om det nu så är fallet, tror jag att jag står över tvätten på det!

Monica sa...

Byter varje vecka, handtvättar just nu bara för att jag inte orkar med att byta ut tvättmaskinen det går bra det med.
Låter gott men som du säger inget för skönhetsrådet;-)
Ha en bra dag

cissi sa...

Haha, jag lyckades också förvandla en bäddmadrass till typ en kudde en gång......det blev till att besöka affären och handla en ny!

cat sa...

Jag kvalar in under varannan vecka. Skulle aldrig någonsin våga tvätta överdraget på bäddmadrassen. Det var modigt av dig. Har valt att ha ett extra madrassöverdrag på den som är tvättbart och utbytbart om det går sönder.
Matbilden ser rätt ok ut tycker jag :-)

Ama de casa sa...

Ooops... Själv blev jag lite nervös när jag tvättade soffan, men det gick bra tack och lov. Inte kul att behöva ut och tvångshandla en soffa... ;-)

Såna där skal fyllda med diverse godsaker säljer dom massor av hemma. Huuuur gott som helst :-)

Carita Liljendahl sa...

Man (kvinna) måste ju få göra sina misstag i livet - hur ska man annars lära sig :-)