fredag 6 mars 2015

Provsmakningskväll

Svampar i innerstan

Egentligen skulle det här inlägget ha handlat om svampar. Ni vet sådana som poppar upp på morgonen när det har regnat hela natten. Som renodlad asfaltbonde befinner jag mig ju aldrig i skogen vid den tidpunkten. Men kolla bilden ovan! Mitt i Stockholms innerstad - på mitt nya kontor - hittade jag dessa fina svampexemplar i morse. Det ösregnade nämligen på morgonen och då växer svampar så fint på våra personliga skåp;-)

Men som sagt, jag kom av mig. Det var ICAs fel – helt och hållet. Där var det nämligen provsmakningskväll. Hoppas ni gillar fotona och bildtexterna.


Vid ingången fanns aptitretaren – färsk finsk lakrits. Finns det gammalt finsk lakrits också? Yuck för båda varianterna från min sida.


Här börjar det likna nå’t! La Collina från Åkersberga importerar nämligen italienska oliver och en massa andra delikatesser. Kul med en lokal importör som får chansen att visa upp sina produkter:-) Oliverna ni ser på bilden är bland de bästa jag ätit. Med andra ord så trillade jag dit och köpte en burk;-) Den trevliga kvinnan gav mig genast sitt visitkort när hon hörde att hennes produkter skulle hamna på min blogg, så hon får en länk också.


Efter provsmakning av engelsk cheddar (maken var lyrisk) bjöds det på pasta gjord av sojabönor. Tack och lov att jag hade provsmakat de italienska delikatesserna. Då kändes det genast mindre ”genant” att spotta ut den äckliga pastan.

Lindts mörka choklad fick stå för efterrätten för de flesta kunder. Ja, man kan få en femrätters middag på den lokala ICAn en fredagskväll om man anstränger sig;-)

Det här är mitt sjätte inlägg till Blogg 100. Six down, 94 to go.


18 kommentarer:

Kicki sa...

Haha kul med de annorlunda svamparna! :) Så många smakprover och finsk lakrits är ju gott ju!!!

Carita Liljendahl sa...

Sist och slutligen var det här väl så långt från svampar man kan komma :-)
Men bra så här års med paraplyer på jobbet.
Pasta gillar jag rätt sällan, men gör undantag :-)

Per-Anders sa...

Nej, lakrits är inget för mig heller. Men det övriga såg gott ut.

Susanne sa...

Hihihi underbart att kunna gå runt och äta sig mätt på sin lokala butik, det är så man tjänar pengar.

Geddfish ♥ sa...

Gillade svamparna på skåpen bäst, haha!
Provsmakning i all ära, är det gratis, så är det inte alltid gott.
Gillade dina bilder ändå, det visar ju verkligheten ;)

Steve sa...

Du får vara me om mycke du

Olga T sa...

Slapp du laga mat ikväll kanske?
Du är så modig som berättar att du lägger ut det på bloggen. Och det är ju rätt så klart!

KajsaLisa sa...

Provsmakningskväll på ICA, sånt missar jag alltid tyvärr.

Anita-Malta sa...

Provsmakning är inget jag sett på Scotts Supermarket här i Sliema. Det skulle ju kunnat lösa hela matfrågan med tanke på att jag nu ska vara gräsänka en hel vecka ;-)

Jodå, gillar både text och bild här men faller mest för dina icke ätbara svampar. Undrar bara varför de är svarta...

Anki sa...

Paraplysvampar eller svampparaplyer - riktigt dekorativa. Skulle nog bli ganska förvånad av ett svampinlägg från dig... ja, med äkta svampar alltså... i skogen :)

cissi sa...

Haha, det verkar har varit en smakrunda med diverse positiva och negativa upplevelser......pastan ser i varje fall god ut, tycker jag.

Eva Trillian sa...

Provsmakningskväll? Det låter ju gott :) Får man smaka mycket och länge av favorit? ...som oliverna t.e.x. ... fredagsmys ;)

Monica sa...

Ett och två skulle nog passa min gom men trean skulle nog gå samma väg som din provsmakning;-)
Pasta ska vara pasta och inget annat.
Ha en skön helg

Rantamor sa...

Jag hade nog norpat ett par av den finska lakritsen är jag rädd, ser ju riktigt gott ut.
Och oliverna hade jag också smakat på.
Är det därför dom har en servett under pastan för att man kan spotta ut.
Ingen vinprovning ????

Ha en finfin dag kanske du har norpat solen för oss, för nu snöar å slaskar och stormar det här.
Kallas bakslag !!

Tjingelingen från Rantamor.

Ama de casa sa...

Pastan SÅG god ut i alla fall :-)

Susjos sa...

Oliverna ser ljuvliga ut!!!!
Å lakrits är oftast gott tycker jag. Regn gillar jag inte...men skönt att snön försvinner, nu vill jag ha vår!

Mias Mix sa...

Tänk att Ica bjuder på så mycket gott! Säger inte nej till lakrits. Oliverna får du gärna behålla själv :)
Tur att det inte växer riktiga svampar på ert nya fina kontor :)

Marit Johansson sa...

Gratis är gott heter det ju :) men så äcklig är väl ändå inte den pastan? Tycker det är helt ok även om den inte är lika god som vanlig pasta!