tisdag 31 mars 2015

Maskering

Ikväll vill jag gärna visa er två bilder som inte hade något med varandra att göra före klockan 17:30 ikväll.

Inte tillåtet

Kolla den här skylten vid Tele2 Arena (nej, jag ska inte tråka ut de flesta av er med fotbollssnack – eller ja, det är ju inte mitt fel att det svenska fotbollslandslaget spelar träningslandskamp mot Iran på fula Friends ikväll). Alltså maskering är inte tillåtet på Tele2 Arena. Det har jag inga synpunkter på, det vill säga jag håller med. Men en sak slog mig. Använd er vildaste fantasi och ponera (vilket ord;-) ) att en muslimsk kvinna med burka vill besöka en konsert (med sin man såklart). Fotboll lär hon ju definitivt inte få gå på med eller utan man. Hon får alltså inte komma in på arenan. Diskriminerande eller!?

På perrongen

Den här bilden tog jag ikväll på perrongen vid Roslagsbanan i Täby Centrum. Här har ni ett gäng glada, lagom maskerade iranier på väg mot Friends Arena för att följa sitt lags match mot Sverige. Tänkte direkt på ovan skylt. Det är nog tur att ingen av kvinnorna är maskerade. Har nämligen ingen aning vilka regler som gäller på Friends...

Det här är mitt 31:e inlägg till Blogg 100. 31 down, 69 to go.

16 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Mycket snack om denna match i media.
Med all rätt förstås med tanke på hur det ligger till i det landet på olika fronter.
Bra att de får komma hit iallafall och visa vad de kan.

Ja sjuttan...nu är det snart Långfredag...dags att ladda barskåpet och kylen, framförallt kylen...jag är hungrig redan på alla läckerheter.

Ha så gott nu. :)

Ama de casa sa...

Fotboll... Inte min sport direkt - föredrar maraton :-)

P-A sa...

Fotboll..? Nja, jag föredrar Blogg100.

Olga T sa...

Lol! Hur kommer du på dina funderingar?

Geddfish ♥ sa...

Fotboll eller inte. Verkligen annorlunda bilder!
Gillar hur du funderar......

Susjos sa...

Det ska ha varit en fantastisk stämning på läktarna i alla fall ikväll! Man skulle ju ha varit där :-)

KajsaLisa sa...

Intressant frågeställning undrar om problemet finna. Jag har själv mellanlandat i Förenade Arabemiraten och såg alla burkor i passkontrollen. Undrade hur som skulle lösa det där. Men dom gick in en och en i en skrubb med en kvinnlig kontrollant.

Marina sa...

Faktum är att det är en väldigt spännande frågeställning. Det skulle vara kul att höra hur de resonerar kring det problemet.

Eva Trillian sa...

Het fråga faktiskt. Inte helt klart (inte någon stans) om burka anses vara maskering - just saying!

Monica sa...

Gillar att det inte är några religiösa maskeringar, härlig bild;-)
Ha en bra dag

Steve sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Steve sa...

Du kan då verkligen få till det. Ett tänkvärt fotbollsinlägg. Om det nu var ett fotbollsinlägg. Nåväl, tänkvärt i vilket fall.

cat sa...

Fotbol......gäsp!
Fast det var trevligt färgglada supportrar du fångat på bild.

Life of Johanna sa...

Ja du får göra något åt skylten å tele2 arena!

Ah du, sthlm- hässleholm x2000 4tim, sen 20min till kristianstad, inte alls långt haha :) Du behöver ju inte gå hit..... ;)

Carita Liljendahl sa...

Det är ju bara härligt med dessa utklädda, "maskerade" människor. Men det där med burkan... jag har också tänkt på det, man kan ha maskingevär dolda under den, men det kan man väl ha under vilken fleece som helst?
Så varför handlar det om att man måste visa ansiktet? För att myndigheterna ska kunna få ett foto?ca

giaonhan247 sa...

Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

Giaonhan247 chuyên dịch vụ gửi hàng đi Úc, mua hộ vòng tay pandora úc ship về Việt Nam uy tín và dịch vụ vận chuyển hàng đi campuchia uy tín và kinh nghiệm cách order taobao về VN giá rẻ.