torsdag 5 mars 2015

Ny bekantskap




Det har verkligen sina fördelar att jobba i innerstan här i Stockholm. Utbudet av mat- och fikaställen är enormt. Nya restauranger poppar upp ofta och ber bara om att bli testade av ”Matpatrullen”. Då jag inte skrivit om mat på ett tag så passar det utmärkt med presentationen av en ny bekantskap idag – Luna Rossa på Norrtullsgatan.

Salig blandning
Luna Rossa vill framstå som en italiensk restaurang, men serverar allt från Raggmunk (tisdagar) och ärtsoppa (torsdagar) till Pljeskavica (ursprungligen en serbisk rätt) och lammstek. Lika blandat som maträtterna och det utmärkta salladsutbudet är personalen som kommer från olika länder. En salig blandning med andra ord.

Osso buco
På en italiensk restaurang vill jag dock inte äta ärtsoppa. Så är det bara. Ingen italienare här i närheten av Odenplan kan mäta sig med före detta favo stället l’Incontro som är Stockholms bästa pastaställe. Det är också ett faktum, och jag har lärt mig lektionen den hårda vägen om man säger så. Hos Luna Rossa skippade jag alltså pastarätterna och valde Osso buco med polenta och njöt för fullt. Kollegan Carolas val föll på Lasagne och hon blev klart besviken. Dessutom var den mikrad och därmed kall i mitten. Nu vet hon också;-)
För Osso bucon får Luna Rossa dock fem av fem möjliga poäng av mig. Så har ni vägarna förbi kan jag rekommendera stället varmt!

Det här är mitt femte inlägg till Blogg 100. Five down, 95 to go.


20 kommentarer:

Anita-Malta sa...

Kan inte bli annat än hungrig här såsom du frestar smaklökarna samtidigt som maken står i köket och wokar ;-)

Nä, raggmunk och ärtsoppa på en italiensk restaurang känns kanske inte helt rätt men passar säkert de som vill ha husmanskost. Ju större utbud desto fler gäster eller kanske tvärtom... ?

Osso Buco !! Aldrig provat och med tanke på att det alltid är lika svårt att komma på kvällens middag tackar jag för länken till receptet. Bara att vidarebefordra till kocken här hemma :-)

Della sa...

Väl valt med andra ord. Själv satt jag med lunchlåda med rester från igår. Goda rester. :)

Kicki sa...

Hitta bra pasta ute är inte lätt brukar ofta undvika! Osso buco är gott men har nog inte ätit det på restaurang nångång!

Per-Anders sa...

Raggmunk på en italiensk restaurang..? Jag gillar raggmunk. Kanske jag får äta det när jag kommer til Rom om några veckor.

Susanne sa...

Jag och I var där förra fredagen efter arbetet och tog ett glas läskande. Ska nog prova på att äta där oxå ;)

Mias Mix sa...

Roligt att ha så stort utbud av restauranger!

Geddfish ♥ sa...

Jag skulle inte heller välja ärtsoppa på restaurang, men jag åt det själv här hemma idag, dock utan varm punsch.

Din anrättning såg supergod ut. Micrad mat, ja den kan vara ojämn i värmen. Micrar bara då jag frusit in en portion av mitt egna kök, och då får jag se upp så det blir bra.

KajsaLisa sa...

Blir alltid hungrig av dina inlägg, du har inga planer på att ge ut en bok om det här ?

Marina sa...

Kul att ha möjligheten att testa många olika ställen, och jag kan väl hålla med om att ärtsoppa på en italiensk restaurang känns sådär...

Herr Nilssons Fru sa...

De var en söt farbror du stiftat bekantskap med :) ja där ligger vi i lä när de gäller utbud av restauranger.
Ha en fin fredag
Kramiz

Steve sa...

Italiensk restaurang som misslyckas med lasagne. Inte bra.

Monica sa...

Det var lågt med mikrad lasagne:-(
Osso buco har jag inte ätit sedan jag jobbade i köket på Philipshuset i min ungdom.
Ha en bra dag i regnet:-)

Eva Trillian sa...

Känner att jag är sen med frukosten ... blir hungrig av dina bilder!

cat sa...

De har en väldigt jovialisk gubbstaty i vilket fall ;-)
Hur kan man med att servera micrad lasagne på restaurang undrar jag dock?!

Susjos sa...

Mums med osso buco, och tack för ännu ett supertips på bra restauranger (tja förutom lasagnen då!)

Susjos sa...

Blogg 100, kan man gå med nu tro? Måste jag kolla upp!

Stare Ström sa...

Ser väldigt läckert ut!

svar: Du har alldeles rätt om de färgglada kuddarna i stan. De tycks finnas på flera ställen. Bara till att hoppas på att de ska få ligga kvar och sprida lite färgglädje!

LissenTo sa...

Har börjat längta efter Stockholm. Och när det nu blir så ska jag läsa mattips från dej.Experten

Ha en fin helg!

Anki sa...

Trevligt med många matställen i närområdet. Ser gott ut!

Ama de casa sa...

Tur jag ska gå ut och äta om en inte alltför avlägsen framtid... ;-)