onsdag 4 mars 2015

Äkta vara



Bostadsområdet där jag bor är kolugnt. Här händer (som tur är) aldrig någonting – inga brott, knivslagsmål eller annan kriminalitet. Så då förstår ni säkert hur förvånad jag blev i morse när en väldigt trevlig herre i 40-års åldern sträckte fram en polislegitimation och presenterade sig som XX från Rikskriminalen. Fick ta fram läsglasögonen för att kunna läsa legget, som han skrattade gott åt. I släpet hade han ytterligare fem civilklädda poliser. Oooooops.

Grannporten
Killen undrade om jag kunde släppa in honom i grannporten, vilket inte är möjligt, då våra brickor endast går till porten där man bor. Jag föreslog olika alternativ för honom att komma in och tyckte att det enklaste nog var att vänta tills en av de boende kom ut, vilket dröjde ett tag. Så vi började prata lite.

Polisen: - Hur är det att bo här då.

BP: - Jo, det är ett lugnt och väldigt välskött område – tills nu då alltså.

Polisen: - Ja det är klart, det finns ju bara bostadsrätter här, men snubben vi är ute efter har gjort något väldigt dumt förstår du.

Mera fick jag inte veta, men han tog fram ett par handbojor som han snurrande runt och lekte med.

BP: - Du, får jag fota dom till min blogg? Jag menar de här är ju äkta vara inte sådana som – ja du vet.

Polisen: - Visst får du det. Å du, de här används då inte heller för sådant som – ja du vet.

Så asgarvade vi båda två tills grannporten öppnades och 6 rikskriminalare störtade in.

Det här är mitt fjärde inlägg till Blogg 100. Four down, 96 to go.

23 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Det här var det mest spännande inlägg som du har gjort *gapskrattar* för det var ju kul att få detta till bloggen, haha!
Go on, go on!

Olga T sa...

Du är ju inte klok! Be att få fota handbojorna som din granne skulle bli fast i, till din blogg!!! Men vad kul att du inte är klok;) Annars hade vi ju inte fått oss ett gott skratt ikväll. Gillas :)

Husbilen-Ellen sa...

Sån tur att man inte vet allt om sina grannar.Elisabeth

Beppan sa...

Ha ha ha - det var riktigt skojig läsning. Inga sådana handbojor...

Rantamor sa...

Har du också sett för mycket deckare...eller läst ??
Spännande nu får du leka span så du får reda på lite ...vi är ju nyfikna.

Tjingelingen från Rantamor på lugna gatan.

Marina sa...

Du gömde dig inte och inväntade gripandet för att se vem det var alltså? Inte mycket till privatspan där inte...;)

KajsaLisa sa...

Visst väcker sånt nyfikenhet, du får hålla koll i nyheterna nu. Kanske var en stor grej.

Anonym sa...

Kan inte tänka mej att en polis skulle fråga dej, om du ville hjälpa honom att komma in i en annan byggnad.
Det är ju helt olagligt. Om det verkligen var nån "elaking" i närheten, borde ju polisen ha haft fritt fram.

Eller - vad tror du?

Ruth i Virginia

Eva Trillian sa...

:D Underbart! Klart man ska passa på att fota :) Ber man aldrig om något får man inte ofta det man vill heller. Och nu vet vi att kriminalare också är människor - det tackar vi för.

Monica sa...

HAHA trodde ni börjat med Kinky sex;-)
Det är lugnt hemma hos mor med beror nog mycket på tagen, ibland kommer inte ens dom boende in;-)
Ha en bra dag;-)

Mias Mix sa...

Ja det här inlägget var ju betydligt roligare att läsa än förra. Så himla trist med alla bilder. Alltid jobbigt med nya tekniska saker. Om du inte har en extern hårddisk så köp en. Värt varenda krona. Jag sparar allt viktigt på den + i molnet så jag kan komma åt det från vilken dator som helst. Lycka till!

cat sa...

Oj man kan inte låta bli att undra vad den där snubben hade gjort!
Så snällt av polisen att du fick fota handbojorna.
Här var det också minusgrader i morse. Får hoppas att de små gröna knopparna överlever.

Ama de casa sa...

Oooo... Spännande! Fast lite läskigt att få veta att det bor någon nästgårds som har gjort något mycket dumt...

Steve sa...

Udda polisarbete, om man säger så. Ofta efterfrågas en mera synlig poliskår, men så synlig...

TantGlad sa...

Hahaha.....men konstigt att polisen utalade "snubben" hmm...

Anita-Malta sa...

Vilkent äventyr !! Du missar då inte att ta de tillfällen som ges. Kul att du fick fota den äkta handbojan.

Liiite skumt kan tyckas att de inte lyckades ta sig in i grannporten utan att behöva fråga en för dem okänd person och sen dessutom stå och vänta för att slutligen störta in !! Att de dessutom var sex personer tyder ju på ett större brott.
Nåja.. spännande värre men hoppas det fortsätter vara kolugnt i ditt område.

Ama de casa sa...

sv: Näe, vi är inte släkt överhuvudtaget nån av oss i skid- och båtgänget (såvitt vi vet... ;-) )
Däremot har vi jobbat tillsammans i olika konstellationer :-)

Stare Ström sa...

Lite spänning i vardagen tar vi gärna emot! :-)

cissi sa...

Haha, helt underbart!! Dagens godaste skratt bjöd du på! :)

Guldkryckan sa...

Här slog sig insatsstyrkan in i två lägenheter förra året..automatvapen och hela baletten.
Det var ganska kul egentligen, jag trodde först det var grannen som hade sitt ex på dörren så jag var på väg ner i bara kalsongerna för att mota bort honom men när jag hörde att de skrek ordet polis så vände jag i dörren..tur jag inte hann ner för då hade jag fått byta kalsongerna tror jag. ;)
Ha de bra nu, fina bojor där. :)

FREEDOMtravel sa...

Ojoj snacka om spänning och dramatik i ditt bostadsområde! :) Synd att du inte fick veta vad din farliga granne gjort...

Anki sa...

Vilket spännande möte :) Men nu blev jag nyfiken på vad din granne gjort för dumt... synd att du inte fick veta :)

Marit Johansson sa...

Hahaha... spännande!!