torsdag 12 januari 2012

Torsdagstema: ”I like”

När det ösregnar i Stockholm mitt i vintern, närmare bestämd den 19 januari 2012 har man möjlighet att lära sig mycket nytt. Här kommer några exempel:

Paraply
Självklart låter man dunjackan hänga kvar i garderoben och tar en vattentät vinterjacka på sig i stället. När man upptäcker att den inte är så vattenavstötande som man trott tar man fram paraplyet. När man sedan ska stiga på bussen fäller man snabbt ihop paraplyet. Om man gör detta över huvudet får man en ofrivillig dusch. Ifall att man inte har vattenfast mascara ändras utseendet från tämligen normal till det av en vampyr.

Övergångsställe
Då övergångsställena vid Norrtull är många och väntetiderna på grön gubbe långa är det väldigt smart att ställa sig längst fram för att vara först liksom. Denna taktik är mindre lyckad när vägbanan liknar en sjö efter allt regn och bilarna inte sänker hastigheten. Ja, varför skulle dom göra det – egentligen? Jag menar att bli nerstänkt och blött upp till knäna är ju inte deras problem. Dessutom tar det mindre än en timme att torka… Och vet ni vad: ”I like” det här vädret. Hellre ösregn och 4 plusgrader än 50 centimeter snö och 14 minusgrader.

Utmyckning
Det är kollegan Harald som börjar se saker och ting med mina bloggögon. Högklassigt bloggfoder tycker jag. Tack Harald:-) I like!
Humor
Jag gillar folk med humor. I bygghissen på mitt jobb hittade jag det här. I like!
Fler bidrag till temat hittar ni här.

PS. Förresten om ni vill delta i världens roligaste tävling så kolla här. I like:-). DS

24 kommentarer:

Freja sa...

Men vad sak det stå egentligen, i stället för "utmyckningen"? Känner mig lite fantasilös idag som inte förstår vad de tänkt skriva.....

Sv: Jo, det var rätt befriande bara att titta på när granen flög ut från balkongen och glittret, ljusen och kulorna yrde runt i luften....

Rantamor sa...

Hahahaha...
så najs att du har musik i hissen...
men kan man välja musiksmak ???
Eller står sig "ringklocka ring".... =D
Jag har musik i duschen numera sen vi lade in den nya kabinen...
lyx eller hur ???
Men rätt coolt när vi är i bastun...
lite soft musik..

Tjingelingen...förresten mina fiskare finns på resecentret i Nordmaling...
många olika riktigt kuliga...
ska fota flera får du se...
vem som har gjort dom vet jag inte...

Anitas Blogg - Malta sa...

Håller med till fullo. Hellre regn och plusgrader än snö och minus. Nu slipper jag ju snö som tur är men efter 40 år i Stockholm vet jag precis hur det är ;-)Och bilarna här på Malta gasar på för fullt helt obehindrat i värsta vattenpölarna så det stänker om man står för nära gatan. Inte bryr de på det eller..tycker att det är kul? I Like också folk med humor men skulle jag se det där klottret i vår hiss skulle jag nog le men sen ta bort det. Men nu var det ju en bygghiss ;-) Ett fyndigt och varierande inlägg du skapat. I like :-)

Monica sa...

Haha gillar den sista, lite sjuk humor;-)))
Ha det bra;-)

anne sa...

Hahaaa!!! Stängning av utsmyckningen! Det är väl det jag ägnar mig åt när jag är hemma! :)

Kicki sa...

Åh, kexchoklad och bra musik!:) Jag fattade inte heller stängningen...

Anonym sa...

Hahaha kanonbra skylt, och musikförslag för den som glömt sin mp3.
Här var det sex plusgrader och ösregn idag. Gillas mycket mer än den förra skitvintern.

anne sa...

Sv. Eller också att jämtskägg är en alldeles egen sorts skägg! ;)

Bildgatan sa...

Hahaha och tack för länken som jag höll på att kissa här.

Jag har varit så trött i veckan och när jag läste din kommentar så kände jag att jag åtminstone måste ge ett gensvar ikväll. Skönt med någon som inte har ett socialt liv - har inte jag heller för tillfället - och ändå sitter jag inte vid datorn, halvsover mest - och som då har tid att kontrollera min lilla tävling i svenska språket -det nya. =)

Återkommer med inlägg och svar och du ligger ju bra till som sagt. =) Mycket bra tillråga på allt.

Funderar på om jag ska lägga mig i sängen redan nu eller fortsätta sovandet framför TV:n. Tänkte orka upp riktigt tidigt och vara på jobbet redan 07.00 imorgon men misstänker att det blir som vanligt - strax före åtta.

I detta fallet så håller inte med dig - älskar inte regn på vintern. Mellan pest och kolera så väljer jag inget utan snö hellre än regn. Gradantalet bör inte stiga över -10. Nu tror jag det är ganska milt, ska kolla ... -4,8 en ganska behaglig temperatur.

Hörda av sambo att det regnat hela dagen i Linköping också, eller om det var igår,har inte koll på allt vi pratar om för tillfället.

Bildgatan sa...

Glömde ju det viktigaste.

Bild ett, inte så tokigt med tanke på att det inte syns att det regnar - bara lite fuktigt och barmark är aldrig fel.

Bild 2 får mig att inse att mitt huvud inte fungerar för tillfället - jag förstår ingenting.

Även om jag inte gillar den typen av klotter så måste jag gilla detta.

LissenTo sa...

Klottret har humor, inte ofta man kan säga det!

Lite snö är nog bättre än en massa regn. Eller :-)

Olga T sa...

Irrade bort mej hos Bildgatan nu. Tyckte nog att det roligaste var som du skrev att googla på det :)
Musiken i hissen verkar ju vara kanon. Har du provlyssnat?

SigridfraEnget sa...

Härliga bilder!

Susanne sa...

Ska vi behöva vänta till januari 2023 innan vi får se vad som hänt med utmyckningen ;)

Peranders sa...

Bokstavstävlingar är jobbiga, tycker jag. Föredrar fototävlingar. Jobbigt att få vänta ytterligare drygt en vecka på Fototriss.

cat sa...

Visst är det trist när ens regnjacka inte håller regnet ute. Supertrist faktiskt.
Den där skylten i fönstret sätter fart på fantasin. Vad gör de där inne egentligen?

Just den musiken avstår jag nog gärna från att lyssna på ;)

Marit Joansson sa...

För att ha utvecklat ett sådant hat mot snö och kyla måste du ju vara uppvuxen i norrbottens mörkaste innersta. Snälla berätta om dina 8traumatiska upplevelser runt detta! :)

cat sa...

Det är för att det är snabbt att ladda upp bilder i mindre format som jag har valt att ha dem så små. Lathet helt enkelt ;)

Guldkryckan sa...

Undrar om nån vågat trycka för musiken där? ;)

oumberligating sa...

Härliga bilder måste jag säga, som alltid hos dig! Gillar hissklotter, tyckte budskapet du plåtade var suveränt! Är det skrivet och kluddrat på inredning som är till för att skydda hissen under ombyggnadstiden då är allt klotter helt ok, tycker jag!
Idag har jag stor "kommentarsdagen" gör inget eget inlägg utan är bara inne och skriver hos mina favoritbloggare!
Tfrågigt nog så håller bloger på med någon "omläggning" på något sett så vissa bloggar är helt "låsta" ifrån kommentarsfunktioner och jag ser att blogginnehavarna är desperata över detta, då de inte upptäckt att de måste "uppdatera" sina bloggar med bloggers nya "system", trist, men det är ju gratis i allafall! (ler)
Ha en fin helg alla kategorier!
Stor Kram ifrån Oumberlige Peter!

Jess sa...

Hahaha! Underbart inlägg! Vad står det på skylten? Utmyckningen?
Hoppas du bättrat på vampyrutseendet och inte skrämt för många med tanke på att det är fredagen den trettonde!
Ha en fin fredag!

Ama de casa sa...

Jag blir hellre lite blöt än att fälla upp paraplyet. Jag HATAR blöta paraplyer som man inte kan göra av nånstans...
:-)

anemonen sa...

Paraplyer är inte att leka med. Jag gillar humorn i sista bilden. :D:D Ett mycket trevligt inlägg.GILLAS

Anonym sa...

Det som förvirrar MIG är INTE vädret eller skylten (kul, vad menade de EGENTLIGEN?), utan det är HUR du kunde veta redan nu vad det blir för väder och VAD du kommer att råka ut för 19 januari 2012 redan nu...
DET facinerar mig! MYCKET!!

PS: jag har världens konstigaste bild (?) på ett brunnslock taget i Danmark i somras, skall visa det i bloggen "någon dag"... Tror du kommer att gilla det!?