torsdag 5 januari 2012

Tordagstema: "I like"

En lista jag gillar
1) Vad gjorde du för 10 år sedan?
Oj, jag minns inte ens vad jag gjorde igår;-)

2) Vad gjorde du för ett år sedan?
Efter att ha kollat bloggen så skrev jag det här roliga inlägget. Åsså drunknade vi i snö här i stor-Stockholm.

3) Fem snacks du gillar?
Inga faktiskt, om inte cheesecake, pannacotta, mozzarella, fetaost och vispgrädde räknas.

4) Fem sånger du kan hela texten till
Kan bara refrängen till en enda: Tina Turner’s ”You are the best better than all the rest”. Anledningen är att min fotbollstränare spelade in ett kassettband till mig en gång med endast refrängen – som gick om och om igen. Så nu vet jag att jag är bäst;-)

5) Fem saker du skulle göra om du var mångmiljönär
- Köpa lägenhet/hus på varmare breddgrader
- Anställa personal för alla sysslor som jag ogillar, bland annat fönsterputs, biltvätt, städning, skala potatis. Mat skulle jag dock laga själv, diska likaså
- Köpa ett eget fotbollslag
- Bli min egen förläggare för en bok som ingen annan vill ge ut
- Då jag inte är så krävande som ni ser blir det många miljoner över. Dessa skulle oavkortat gå till cancerforskning som är målinriktad på cancerformer som aldrig syns i media.

6) Fem dåliga vanor
Envis, inte begåvad med tålamod, är ingen diplomat heller, min brutala ärlighet kan såra personer ibland, tjatig

7) Fem saker du gillar att göra
Jobba som grafisk formgivare (ett höjdarjobb), blogga såklart, läsa deckare, inta horisontalläge på balkongen med en bok under sommaren, lägga mig i ett badkar med 40-graders vatten under vintern

8) Fem saker du aldrig skulle klä dig i eller köpa?
- Pyjamas/nattlinne
- Morgonrock
- Mysbyxor (om jag inte var tvungen)
- Kjol/klänning
- Högklackat

9) Fem favoritleksaker
PCn, kameran, iPhone (japp, här har jag ändrat mig), läsplattan , LEDad dusch.

Om ni har bloggtorka, varsågoda ta gärna listan som jag förresten hittade hos en ny bloggbekantskap Västgötskan.

Fler bidrag till ”I like” hittar ni här.

PS. Bilden jag lägger upp mejlade jag i eftermiddags till bästis kollegan Yvonne, som efter cirka två månaders besvär, olika sjukhusvistelser och ”hälsokost” äntligen blev av med sin gallblåsa idag. Hon är redan hemma efter operationen och mår kanoooon. Min text till bilden:

Snart på en tallrik nära dig. Observera att jag skippade såsen då det iaf inte är bea.

Sådant gillar jag – skoja till det liiiiite.DS

23 kommentarer:

Kicki sa...

Den listan såg jag hos en annan! Förstår inte: vad klär du dig i om du inte har mysbyxor, morgonrock osv?? Allt de där som jag har, förutom högklackat då, händer inte så ofta numera!
Men du, kebab på en trettondagsafton! Här blir det biff och bakpotatis! Ha en trevlig kväll!

Jess sa...

Kul lista! Tror nog jag visste det mesta eller i allafall kunnat räkna ut det!
Det mindre roliga är att jag skrev den i går och sedan försvann hälften av den för datorn ville helt plötsligt ta en paus... Sen pallade jag inte göra om den igen. :)

Susanne sa...

Listan är så skojig, den gör jag i natt under hockeypauserna.
Punkt 8 är de kläder jag gillar att bära ;)

Anitas Blogg - Malta sa...

Gillar "din" lista. Riktigt kul, ska kanske prova den på mannen och se om jag prickar rätt ;-) Din bild på maten däremot frestar inte mina smaklökar. Jo möjligen de där gröna starka, avlånga som jag plötsligt inte minns namnet på ;-) Men fotot är fint ! Trevlig helg från Malta där man inte firar Trettonhelg.

Monica sa...

Vilken höjdarlista speciellt det där med cancern, håller med dej till fullo;-)
HIHI som tur är har min brutala ärlighet falnat lite med åren men den finns där under ytan och får utbrott ibland;-)
Ha en skön trettonhelg;-)

Ama de casa sa...

Skojig lista :-)

Du gillar inte snacks? Inte ens salta pinnar? Stackars du... ;-)

LissenTo sa...

1 Samma som Kicki.
2 Härliga drömmar, egen bok yes.
3 Läsa böcker lovley
4 Kul leksaker
5 Pengar till forskning

Som alltid du har så härliga ärliga svar.

Nej duvorna var inte hungriga, det var magi. Jooooooooo då!

anemonen sa...

Ja sådana listor har jag gjort några. Trevligt och lite mer får man reda på om varandra. Ha en fin helg.

Malla sa...

jag har sett listan hos många och den är rolig att läsa,får nog göra den ändå :)
har väl glömt säga att jag gav ju även Leon en sån LED-duschmunstycke i julklapp så numer duschar vi i grönt, blått eller rött ;)

Freja sa...

Jag ser framför mig snacksskålen med vispgrädde som alla doppar sina fingrar i..... Jag snor listan till en regnig dag!

SoF sa...

Grattis till Yvonne säger jag bara - hoppas hon får må bra nu för all framtid.

Kikade in till ditt bloggtips, en västgötska till i din bloggbekantskapskrets kan väl aldrig vara fel!! ;)

Varma kvällshälsningar!
(konstigt tyst utanför fönstren ikväll, varken blåst eller ösregn mot fönsterblecket)

Malla sa...

haha ja den lampan var ju helt fantastisk! :D

anne sa...

Du är väl omtänksam mot kollegan! Hoppas ni får äta kebab tillsammans snart!

Kul lista!

Var är du utbildad? Dottern har tänkt söka Malmö Högskola till hösten, grafisk design. :)

Olga T sa...

Laga mat och diska....det kunde väl ngn annan också göra!
Ska nu ta mej till Västgötskan.

P.S. Här har vi doppat i grytan idag:)

Anonym sa...

Kul att läsa gillalistan, du skriver uddigt och roligt. Kul båda med igenkänningsfaktorn och den motsatta - cheescake vedervärdigt, äcklig söt ost. Noterar att du inte läst Modesty och alltså har en stor läsupplevelse kvar ;)) Och tack, piggar på mig redan.

Olga T sa...

SV: Välkommen hem till mej nu. Har disk efter 12 personer här nu. Själv ligger jag i soffan och förtränger disken.

Bildgatan sa...

Gillar din lista och intressant läsning även om jag nästan vet mycket och det andra jag kanske kunnat gissa mig till. Borde egentligen göra en sådan lista men nu blir det inte. Min ketchupeffekt har nog försvunnit för ett tag eller så blir det tvärtom.

Vi har det jobbigt, mycket jobbigt just nu och sambo samt svägerska är uppe på sjukhuset och jag har hållit på att fixa en del grejer, lite jobbigt att vara ensam i sådana här situationer.

Tänkte i alla fall kommentera din list (skönt att kunna koncentrera sig på lite annat)
1. 10 år sedan det skulle alltså vara 2002, förstår vad du menar. =)
2. Ja, det är ju numera bara att kolla i bloggen. =)
3. Det räknas helt klart annars skulle jag lägga in mitt veto.
4. Bä bä vita lamm och några till finns på min repertoar. Han (tränaren) måste verkligen ha gillat dig eller så var det så att jag inte var intresserad av damfotboll på den tiden och därför inte vet vem stjärnan var. =)
5. Låter som ganska bra val, skulle nog välja ett hockeylag.
6. =)
7. Skulle nästan kunna skriva på 100 % förutom att jag dä hellre väljer bastun under förutsättning att den är vedeldad och inte någon torr och obehaglig elbastu -där får jag "panik".
8. Det har jag förstått. Själv funderar jag på en kombination av pyjamas och myspys - jag gillar ju inte at ha kläder på mig vilket medfört en och annan kommentar hemma och speciellt när pojkarna och jag vistades under samma tak. =) Sedan har jag köpt mig fem nya klänningar den senaste tiden, det var många år sedan jag bar sådana sist men ... allt förändras. =)
9. Tror du jag instämmer? =) Förutom Iphonen då som jag inte känner något behov av (ännu) och läsplattan blir nog sambons nya leksak, han sitter med den i knäet hela kvällarna här i Linköping. =). Blir att köpa en snart.

Vi har faktiskt ätit något liknande ikväll när vi inte har haft så mycket lust till matlagning, trots att det är trettondagsafton - men med bea.

Något positivt har ändå hänt idag och det är att en "ny" bil införskaffats ( i Örebro) tror att det var V6:an som lockade. Efter att sambo kört T:s bil på besiktning så tycker jag det låtit som att motorn har stor betydelse. =) En Maserati med 400 hk, det är något att bli impad av. =) Nu blev det en SAAB för oss, men med bra motor. =)


En trevlig helg till dig.

Jane sa...

Önskar jag hade minne till att kunna texten på fem sånger, hrm ... det sägs att närminnet är det första som sviker en pga ålder :)
Om jag var mångmiljonär skulle jag göra som du, installera mig på ett vackert ställe där temperaturen är lagom, anställa personal till tråkiga sysslor men jag skulle inte köpa ett fotbollslag - där går gränsen ;)
Just nu sitter jag vid datorn och försöker klura ut vilken båt mina släktingar tog till USA 1890 - jag kanske har några miljoner att hämta där ;)

Susanne sa...

Sv: Nu håller vi tummarna för juniorerna.

Anonym sa...

Just kebab kommer inte så högt upp över saker jag gillar. Och snacks gillar jag inte så mycket heller.

Pumita sa...

Inte bara LIKE utan ÄLSKAR din snackslista! Ja, om jag får skippa vispgrädde för det är inte meningen att det ska vara människoföda. Man får en äcklig fet hinna i gommen ju. Men allt det andra... vänta 2 sec... ska bara kolla om jag har fetaost i kylen!

Ja, det har jag. Denna basvara kan jag inte vara utan. :p

Pialotta sa...

nej vet du vad.. din tallrik skulle jag inte få ner i min mage.. fast vid närmare eftertanke så är det ju inte tallriken som ska ner utan godsakerna på;) Men i alla fall inte my cup of tea.. Nej visst nej inte var det te ;)
Listan din är kul.. nu kanske jag känner dig lite mer ;)

Anonym sa...

Hmmm, jag har en pizzeria som granne här i butiken, så detta finns redan på en tallrik nära mig, men jag är hungrig i alla fall, och inte fasen hjälper det att du, din elaka människa, fotograferar mat precis hela tiden!!! Höhö...