lördag 21 januari 2012

Ordspråk och längtan

Shannara vill se tolkningar av ordspråk i sin SaturdayMix. 4U2 vill att vi tolkar ”längta”.
När jag såg dagens teman var jag helt säkert på att ett besök på Formex mässan skulle lösa dubbeluppdraget, och det gjorde det.

Groda
Att analysera humor är som att dissekera en groda. Ingen tycker egentligen om det, och grodan dör för det mesta. E.B. White (1899-1985)
Längta
11:e budet: Du skall icke bära färskt vetebröd i din väska. Norskt ordspråk.

Nej, det hade jag då inte tänkt heller. Dessa otroligt snygga resväskor skulle jag använda för kläder med mera när jag reser. Att komma iväg till sol och värme längtar jag alltid efter . Ärligt talat längtar jag även efter att äga en eller två av dessa resväskor…
Summering av Formex mässan
Mässan är en ren fackmässa och inköpare från hela landet åker till Stockholm två gånger per år för att fylla på förråden. Årets första upplaga av Formex bjöd på otroligt lite variation tycker jag. Jag menar hur många skåp/skänkar med numrerade lådor vill man ha egentligen. Ingen om någon frågar mig. Chabby chic trenden håller i sig. Chabby är helt okej, men då ska det vara ett fynd på loppis som jag kanske vill piffa upp själv. Nej, 2,5 poäng av fem möjliga. Nu längtar jag till Northern Light mässa i februari… och alla LEDar.
Fler tolkningar på ordspråk hittar ni här.
Vad folk längtar efter ser ni här.

24 kommentarer:

cat sa...

Jag tycker väldigt mycket om de glada grodorna :)
Resväskorna är kanske inte riktigt i min smak.
Du lyckades väl med båda tolkningarna :)

Kicki sa...

Dåligt betyg från dig! Håller med om att det var väldigt lika i montrarna och chabby är ju utdöende (väljer också hellre gammalt att fixa till)! För mig var det ett kul besök ändå för det var 7 år sen jag var med vid inköp! Resväskorna måste jag ha missat...så det betyder att "mitt mönster" inte var därifrån, det var från Dixie:)
Förstår inte riktigt det norska med längta...men det blev ju bra! Trevlig kväll!

Olga T sa...

En sån resväska skulle jag absolut vilja ha! De första med hjärtat eller den tredje är jag aspirant på.

Rantamor sa...

Cabby chick va ä d ????
Jag är nog lite mossig.

Tjingeling.

Rantamor sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
anne sa...

Jag gillar ditt ordspråk, jag gillar din groda och jag gillar väskorna! Och det är första gången sen jag gjorde det där konstiga med krokiga fingrar på din inrådan som jag ser alla fotona i ett inlägg!!!

Susanne sa...

Åhhh vilka fina resväskor, jag vill ha!!!!
Sv: Spinning: 25 personer + instruktör sitter- och står-cyklar i 55 minuter på typ träningcyklar till bra musik, ser förmodligen helt galet ut ;)

SoF sa...

Väskorna tycker jag är helt magiska!

Så uppiggande och som konstverk allihopa. Ordet resglädje dyker upp i hjärnan.

Varma hälsningar från ett för ovanlighetens skull vinterlikt västergötland!

Susanne sa...

Sv: Japp här står ett glas rött på bordet. För det är vi värda.

Malla sa...

holy moses en sån väska vill jag ha! eller 2!!

Freja sa...

Ohh, de grodorna hade gärna fått bo i min trädgård, jag älskar grodor! Och väskorna gillar jag med, men just nu har jag en väska som jag pimpat med döskallar, den är rätt cool den med...

Och jag är helt med dig när det gäller chabby chick, det förlorar liksom meningen när det är nyproducerat....

Pumita sa...

Jaa, vill ha en sådan resväska!! Otänkbart för ett tag sedan (ungefär innan jag började läsa en blogg som heter Konst eller konstigt) men bloggerska har haft en sådan inverkan på mig... De är superläckra! ;)

Jag kan bidra med ett pumitiskt budord: Du ska icke bära päron jämte en reseguide i din handväska.*

* båda blir bruna och kladdiga, vara så du vet.

Monica sa...

Grodorna gillar jag skarpt men väskorna är lite för kitschiga för min smak;-)
Ha en bra dag;-) och tänk på lårbenen det är riktigt halt;-(

Jess sa...

11:e budet är så bra, det sa vi alltid när vi var små! :)

Resväskorna är bara så du! Det står ditt namn över dem! Kul med lite mönster, jag menar varför ska alltid alla ha grå och svarta resväskor? Jag var själv en av dem, nu är jag stolt ägare till en vit och en röd! (jag, vet hur länge kommer den att vara vit? Men ändå!)

Ama de casa sa...

Grodorna var fräna och väskorna likaså. Anders är lite konservativ när det gäller väskor. Så vi har alltid jobbigt att hitta våra på bagagebandet...
:-)

anemonen sa...

Finfin tolkning och jovisst är det Ölandsbron underifrån. Jag har inte gjort headern själv utan det var sonen som tyckte det var dax att göra något nytt med bloggen. Vad kul att du ger ut en bok. Nu blev jag nyfiken och hoppas få veta när den kommer ut. Ha en fin helg.

LissenTo sa...

Ordspråket får mej att le och jag har gjort det. Fått tillplattat bröd i väskan, fniss.

Blir i allafall lite avis på dej som gick på Formex, såg via en blogg en skärbräda och en tygvepa som jag vill ha. En tryckt pelargon, en färgad.

Kommer alltid nya frestelser, som t.ex fina väskor :-)

Ha en fin söndag. // Lissen

Marit Johansson sa...

Vilka ursnygga resväskor!

4U2 sa...

Det blev en stor kontrast mellan dina bilder och min verklighet - det snöar stora vita flingor och marken är tjock med snö. "Dagen efter" (en vit sådan men med sen hemgång) tröttheten fick en kick av dina färger!
;)

Rantamor sa...

På tal om ordspråket så sa vi också typ så när vi var små...
"du ska icke bära färska vinerbröd i din väska , ty de skola bliva kladdiga...."

Ha en finfin söndag...

Hörni sa...

Åhh vad jag vill ha en sån där fin väska. Och att resa till ett varmare land, det längtar jag också alltid efter, även om jag gillar snö. :)

Bildgatan sa...

Såklart att du skulle hitta det du behövde under dagen. Väskorna är ju bara så läckra - superhäftiga.

Grodan - kul och som ensam utan det övriga skulle jag gärna ha en sådan också.

Sol och varma bad - jag tack.

Annemor sa...

Så morsomme vesker, nå begynte jeg å lengte etter ny veske.
Ha en fin dag.

Anonym sa...

Generöst att ge 2,5 tycker jag, av mig får de inte ens det längre, så jag åker inte dit. Det är bara för mycket på en gång, men mycket upprepningar, svårt att hitta guldkornen.
NÄ, jag föredrar att åka till Oslo, lite mindre men bättre!
Dock kom det köksbyte och lite annat emellan i år, hehe.