söndag 8 januari 2012

Lyx

Ibland måste man lyxa till det tycker jag. Nu var det varken maken eller jag som bidrog till lyxen utan vi och sex personer till satte oss vid ett väldigt festligt dukat bord, åt en sju eller om det var en åtta rätters middag och lämnade disken ät värdinnan – konstnärskompisen Motoko.

Konstverk
Motoko är en japansk mästarkock som serverar mat man inte kan få på en japansk restaurang. Det är inte bara magen som får sig en extraordinär upplevelse utan ögonen njuter för fullt också. Allt är liksom ett perfekt konstverk – välkomstchampagnen, rätterna, desserten, vinet, den speciella saken (risvin som dricks ljummet) från Hokkaido. Själv drog jag också en vinstlott med bordsplaceringen och då satt jag alltså inte bredvid maken;-) 1 000 tack Motoko för denna kväll!
Synd bara att jag körde bil…

Bildbeskrivning
Överst ser ni olika motiv på pinn-fodralerna. Mittenbilden där diskuterades länge, eftersom det var bara jag som såg en orm, övriga gäster såg allt från bullar till semlor… Handgjorda sockerbitar med dekoration. De små skedorna kommer från alla länder Motoko har besökt. Så himla kul idé!
Matbilderna är tagna här hemma, för ”resterna” fördelades i matlådor som gästerna fick med sig hem. Perfekt – brunchen är räddad:-)

23 kommentarer:

Rantamor sa...

Men jösses va hungrig jag blev...
tur att jag har bräserat högrev så att det snart blir mat...
underbara bilder av maten...
ska ta med den finaste Rantafar och äta sån god mat någon dag...
och fira småkronorna...

Tjingelingen...

Nettan sa...

Motoko är en stjärna på detaljer !

Ni verkar ha haft det jättemysigt !

Ha de gott!
kramiz

Fru Gårman sa...

Din header är installerad. :)

Freedomtravel sa...

Vad spännande och roligt att få bli bjuden på en sådan middag!

Monica sa...

Wow mest impad blev jag av sockerbitarna;-)

Dagar hos mig sa...

Vilken lyx att bli bjuden på detta fina:)

Guldkryckan sa...

Ser också bara en orm där...sen sockerbitarna...trodde det var ris först...snyggt som sjuttan ju..!

Ha de fint. :)

Anonym sa...

Min mamma samlade skedar från ställen dit hon for.

Olga T sa...

Men vilket kalas! Och att få med sej maten hem är ju kanonbra!
Jag ser maskar.....

Susanne sa...

Jag vill oxå ha en sådan fantastisk vän.
Ännu en gång har du lyckats med fantastiska bilder.

Kicki sa...

Konstnärligt på flera sätt och kul idé med skedarna!

Freja sa...

Haha, jag såg oxå en bulle, men nu ser jag en orm som slingrar sig runt en bulle...... Lyx, att få matlådor med hem!

Pumita sa...

Lycko dig, det ser sååå läckert ut alltihop! Varför känner jag ingen Motoko?! Skulle kunna diska en hel vecka om jag fick njuta av detta. :p

Pialotta sa...

Tänk så underbart att ha en sådan vän som är en riktig konstnärsfena på att laga exotisk mat.. är inte alls själv så insatt i japansk matultur, men någon gång ska man väl prova detta :)

Hörni sa...

Så vackert, vad duktig hon är, och det ser väldigt gott ut också. Gulligt att skicka med er resterna hem, vilken underbar människa hon verkar vara. :)

Jane sa...

Underbart att få vara med om sådan upplevelse, för det är det ju när alla sinnen blir berörda.

Själv har jag ätit pizza idag ... bara som jämförelse ;) Inga speciella sinnen vaknade till liv där inte ...

Susanne sa...

Sv: L blev tömd på 5 liter, sedan ville de skicka hem henne även fast hon inte ens orkar sitta upp.
Tänkte på N idag och blir riktigt ledsen, Hur orkar de, undrar jag oxå.
Kram

Ama de casa sa...

Oj vad gott! Fantastiska bilder, sockerbitarna är ju otroligt fina och sen ser jag också en orm :-)

cat sa...

Wow vilken konstnärlig mat, jag är imponerad!
Kan faktiskt inte heller se någon orm ;)

Bildgatan sa...

Innan jag kommenterar dit inlägg - Tusen tack för din omtanke.

Sedan,vilken underbar vän skriver jag som verkligen uppskattar helheten vid ett matbord -WOW.

Synd att jag har så lite mat här hemma just nu (ätbar sådan) den här bildserien tar verkligen på krafterna och suger i tarmarna.

Förstår inte hur någon kan se en semla eller något annat äckligt i mittenbilden - jag såg ormen innan du skrivit om det, funderade faktiskt över den. Mest fascinerad blev jag över sockerbitarna.

Det jag är mest sugen av just nu är dock pastan eller nudlarna jag ser på bilden - vilken läcker måltid. Förstår inte hur du kan sätta dig i den situationen att du kör bil en sådan kväll ni bor väl i Stockholm?

Att sedan få med sig hem det som blev kvar - vilken tanke och helt underbart. Din vän skulle jag gärna ha som min vän. =)

Kan berätta att idag ska jag inte göra någonting - bara sova och ta igen mig, tankarna över framtiden är jobbiga samtidigt som jag känner att nu är det bara den som gäller.

Imorgon är det dags för det externa arbete och kanske lite kommunalt. =)

Malla sa...

ooooh så gott!! speciellt den med glasnudlar ser ljuuuvlig ut!

Jess sa...

Så trevligt och gott det ser ut!
Kul idé med skedarna!

Anonym sa...

MUMS, säger jag bara!
PRECIS sådana vänner vill man ju ha, ingen snack om den saken!!!
Själv såg jag på en gång en orm som rinlade sig kring en semla, INNAN jag läste texten alltså, så man kan ju börja undra hur frisk man är eller om jag bara är hungrig...