onsdag 6 mars 2024

Möt Sparky:-)



Sparky leker tittut i lekhörnan för barn. Han rörde dock inte leksakerna.


Onsdag, två plusgrader på skuggsidan, 24 grader på solsidan och strålande sol är lika med balkonghäng. Inte ens infravärmaren Conny behövdes för att hålla mig varm. Boulegänget med hela 10 kvinnor och en man spelade två rundor för första gången i år.

Nu är det vår
Nu är det vår. Det konstaterade jag och grannen som tyckte att det var en utmärkt idé att fira vårens ankomst med en fika. Premiär för vårjackan – inte för mig dock. 

Sparky
Att Café Startboxen älskar sina tvåbenta gäster vet ni vid det här laget. Men jag undrar om inte ägaren Anki och hennes crew gillar fyrbenta gäster minst lika mycket. Idag får ni möta Sparky en stor hankatt av rasen Maine Coon.

Stor kattbebis
Grannen var bergsäker – den katten är en bebis. Jag var lika övertygad om att den var vuxen. Som vanligt med djur hade jag fel. Katten som alltså heter Sparky var endast två och en halv månad gammal. Ooooops. Trodde att den vackra ägaren var från Japan. Även där kammade jag noll. Hon var från Kina och överlycklig när jag frågade om jag fick fota Sparky. 

Fem av fem möjliga
Sedan är det en helt annan sak att tillåta en fyrbent gäst på bordet i en restaurang eller ett café. Enligt mig har djur ingenting på bord att göra, varken hemma eller på lokal. Caféet var nästan fullsatt och ingen reagerade, inte ens när kvinnan och Sparky gästade toaletten tillsammans... Katten underhöll alla gäster. Underhållsvärdet: Fem av fem möjliga;-) 

13 kommentarer:

LillaSyster sa...

Så himla fiiiin! Men som sagt katter ska inte vara på bord och inte på café heller om det inte är ett kattcafé, kan ju bli förödande för de som är allergiska. Men jag njuter av att se kissen =)

Ditte sa...

Visst var det vår idag. Här blev det både balkonghäng (har ju söderläge) och en skön promenad.
Perfekt att tillsammans med grannen fira in våren på Café Staryboxen. Vad gäller hundar så är jag väldigt bekväm med dem men när det kommer till katter är de absolut mer förtjusta i mig än vad jag är i dem- Jag tycker katter är fina men har traumatiska minnen från en tågresa med en katt som bet och rev mig. En raskatt. Men att se dem på håll är ok. Tyckte dock att Sparky var fin.
Minns detta med kineser från tiden vi bodde i Peking, att fota deras barn och husdjur var väldigt populärt.
Ja, en katt på bordet?? Tänk dig om Curre, labrador, skulle inta bordet. Säkert stor munterhet.
Tack för god underhållning och fina bilder.

Guldkryckan sa...

Fina katten ju, och här befinner sig katterna på bordet ofta, förutom när vi äter förstås.
Härligt väder har ni tydligen, jag gratulerar. 👋🙏

Ha nu en fortsatt fin afton.

femfemman sa...

Fin katt! Maine Cone är verkligen fina. Och stora. Och dyra. Men de ska absolut inte vara på bordet!!!

Lillian "sognafaret" sa...

Så nydelig Sparky er. Katter er trivelige dyr. Jeg har tre stykker, men de er vanlige katter.

Äventyret framtiden sa...

En väldigt fin katt!
Även hos mig har katterna varit på bordet men aldrig när det har varit mat på det...de älskade att ligga på bordet när solen sken in.
Men på café ska de vara bara om det är ett café där man får ta sina husdjur med. Inte annars. Det är många som är allergiska..

christian sa...

Kul med underhållning, men precis som du skriver, djur har ingenting på bordet att göra, även om de är söta.....vilket de ju oftast är....

nalta norrland sa...

Fin stor kissmisse 😻 ser ut att vara större än mina två 😺 på bordet ska kissmissarna inte vara och absolut inte ute på lokal ✋ det är äckligt att sitta och fika där en kisse tidigare suttit.

Anni sa...

Det är en sak vad man tillåter sitt husdjur att göra hemma och en helt annan på lokal där det dessutom serveras mat.
Men hur stor kommer katten att bli som fullvuxen? Jag trodde också att den var vuxen nu!

Mias Mix sa...

Jättefin katt men håller med, ingen katt på bordet i en restaurang. Hemma är det svårare om katten är ensam ibland och hoppar upp. Men om man ryar ordentligt kan faktiskt katter lära sig var de inte får vara. Våra fick inte ligga i soffan när vi köpte ny soffa i villan, de lärde sig förvånansvärt snabbt.
Kul för boule-gänget att komma igång igen!

Stefan sa...

Är själv kattmänniska. Nu är det dock länge sedan det fanns en katt i hemmet, men visst smälter man av att se kattungar rumla runt.

Japp, i veckan har vi kunnat sitta på altan och igår i t-shirt. Det är på rätt väg, men i helgen väntas ett bakslag. Suck!

byblixtra sa...

Så fin Sparky är och nja, på café ska inte en katt sitta på bordet men annars kan de få vara där fast det kan bli besvärligt för den som är allergisk.

Carita Liljendahl sa...

Du har verkligen balkongen i rätt läge! Förstår nu att ni annars har ganska samma temperaturer som vi, ett par plusgrader. Vi har kalla nätter och denna vår har vi inte haft högre temperaturer än +5. Men... det ska väl bli bättre? :D
Jag är ingen kattmänniska, gillar hundar mer. Men jag kan ändå tycka att katter och söta och charmiga såsom katten här är.