onsdag 20 mars 2024

Med svansen mellan benen



En cirkushäst på en karusell överst, ingången och en sneak peek utifrån. Antar att man även beställer drinkarna via appen. Stället med sina röda plyschsoffor påminner om 1900-talets etablissemang vid Moulin Rouge i Paris.


För några veckor sedan skrev Paula om tapasrestaurangen Pinchos som hade öppnat i Falun. Nu har Pinchos även öppnat sina portar i Täby Centrum. Då det var trist väder idag (efter tre soliga dagar) behövde jag lite uppmuntran och bestämde jag mig för att testa stället.

En tapasgenererande app
Jag hade ju läst hos Paula att tjejerna beställde via en app, men inte hade jag drömt (mardrömmen) om att man inte kunde beställa på plats. På Pinchos restauranger gör man nämligen allt genom appen - bokar bord, kollar menyn, beställer och betalar.

Cirkus
Det är också i appen man går med i ”The Circus”, klubben för alla Pinchos älskare! Här samlar man bland annat bonuspoäng som blir till gratis tapas. Den gulliga, unga hovmästaren erbjöd sig att installera appen så att jag kunde beställa. Ja, det hade väl gått bra om jag hade kommit ihåg mitt (extra komplicerade) lösenord, vilket jag inte gjorde.

Bakåtsträvare?
Tycker inte att jag är en bakåtsträvare, men här går gränsen för mig. Att man inte kan betala med kontanter längre köper jag, men att inte kunna lägga en vanlig beställning på en eller två tapas på plats är bara löjligt. Dessutom berättade hovmästaren att Pinchos rekommenderar att beställa mellan fyra och fem tapas. Då ingår också en bytta med popcorn som på bio. Löjligt! Lämnade stället med svansen mellan benen och gick till SushiRebellion mittemot istället.

14 kommentarer:

nalta norrland sa...

På riktigt‼️så jäkla galet 🤪 har hört mycket om just Pinchos men aldrig att man måste beställa via en app 😅
Jag förstår att Du lämnade stället med svansen mellan benen 🤪
Jag undrar om det är samma lika i Umeå? det är kanske lika överallt 🤔❓

LillaSyster sa...

Jag hade gjort som du, och gått rakryggad där ifrån. Bra gjort BP! Riktigt tråkväder idag. Ha en bra kväll! Kram

Monica sa...

Ibland önskar man att Putins hackare
slår till så skiten får stänga :-(

Susjos sa...

Jag har faktiskt inte varit på någon Pinchos restaurang ännu, men jag vet att det bara går att beställa via deras app. Tror inte de finns på MoS ännu?
Galet är det ju att man inte ska kunna handla där utan appen! Min syster som inte har en smart -phone skulle inte heller kunna handla där!

Tur du hade nära till ett sushi ställe !Hoppas du blev nöjd med den lunchen!
Ha en fin kväll!
KRAM

Guldkryckan sa...

Inte min grej heller att beställa via app när man då är på plats.
Var det inte problem med det på McDonalds världen över för någon vecka sedan?

Tillönskar dig nu en fortsatt fin kväll. 🙏🌹

Ditte sa...

Förstår dig! Har varit på Pinchos i City och Uppsala några gånger och då tillsammans med barnbarnen och ibland har även döttrarna varit med. Barnbarnen gillar verkligen stället och för egen del tycker jag att maten varit bra. Brukar beställa två till tre rätter. Men detta idiotiska att en inte kan beställa från en meny är ju idiotiskt Man borde få välja ,; meny eller via appen. Absolut.
Liknande är det ju på många hamburgerställen,men där går det till nöds att beställa i kassan.
Förstår att du gick därifrån-

femfemman sa...

Har besökt Pinchos en runda gång. Gillade inte inredning och heller ej miniportionerna. Barngrej, anser jag. Dit inte ens mormor är intresserad att gå med. Och hon brukar ju hänga med på det mesta.
Fån-ställe blir min recension.

christian sa...

Hahahaha....jag utsätter mig inte ens för denna absurt löjliga "affärsidé", när jag hörde det för några år sen bestämde jag mig omedelbart för total bojkott.....då svälter jag hellre.....fast...det hade jag väl gjort ändå eftersom jag inte heller är teknikfreak.....

Anki sa...

Bra att du gick därifrån ... jag hade reagerat likadant!

Klimakteriehäxan sa...

Tack för varningen. Det blir ingen Pinchos-visit för mig.

Stefan sa...

Personligen gillar jag konceptet. Jag tycker det passar bra att kunna beställa lite i början, för att se om man sedan orkar mer eller är nöjd.
Pinchos har vi i Nyköping sedan några år tillbaks och kedjan kör ett tapas-stuk (från början spanska smårätter), ungefär som man till fredagsmysen brukar ha ett bord med olika tilltugg. Vi har även en riktig tapas-restaurang i stan och där handlar det också om små rätter där man bör beställa in 3-5 olika. Dock hanteras beställningen på traditionellt vis där man måste invänta en allt som oftast upptagen servitris/servitör.

Hanneles bokparadis sa...

vi skulle ha sett Moulin Rouge i Paris men resan inställt

Anni sa...

Håller helt med dig! Så töntigt med appar! Maken laddade ned den när vi åt där och avinstallerade den när vi gick därifrån. Inte i Täby, dock.

Freedomtravel sa...

Jag tycker oxå att det är bökigt om man m å s t e betala via en app ... Häromdagen rensade jag appar, för att man har för många. Jag kan absolut tänka mig att ha en app till en favoritrestaurang, men man kan ju inte ha en app till varenda restaurang man går på, det blir ju ohållbart ...