tisdag 26 mars 2024

En tisdag med lappvantar… bland annat


Det är tisdag den 26 mars och det snöade idag. Vid 12-snäret var det lappvantar som singlade ned här i Täby och termometern kravlade sig knappt över en grad. Med andra ord krävdes det en kraftinsats. Och så här blev det:

Raggmunk
Såg att Startboxen serverade raggmunk. Gillar rätten skarpt så ja chansade att dagens lunch fanns kvar. Nu var jag ute i senaste laget, men raggmunk fanns kvar, men inget stekt fläsk. Det passade mig perfekt, även om raggmunk aldrig gör sig bra på bild och inte utgör någon hälsokost heller;-)

Smakbaren
På väg tillbaka till bilen hade snön blivit till ösregn, och det var ren tur att jag upptäckte Smakbaren, en ny ”kvarterskrog” som kommer öppna snart – i Täby Park, Norrorts matmecka. Även det passar mig perfekt.

Påskhälsning
Efter två snabbisar 1. hos den lokala ICA, där det fanns nästan lika många rullatorer som besökare och 2. på Systembolaget kom jag hem och hittade det här söta påskkortet på hallmattan. Tyckte mycket om frimärket:-) Så gulligt av dig Carita, tusen tack:-)

Påskliljor
Kröp till kors och köpte två buntar med påskliljor. De ser rätt klena ut och är inte ett dugg fotogeniska heller. Hoppas de blommar ut, men med mina icke befintliga gröna fingrar är jag aningen tveksam.


Det var min tisdag – inte speciellt upphetsande;-) Vad har ni gjort idag?

14 kommentarer:

Carita Liljendahl sa...

Tanken var att glädja till påsk! Och du visste ju var en del av klistermärkena skulle landa :)
Raggmunken ser läcker ut.
Men lappvantarna till snö gillas ju inte... Nu vill vi har vår!

LillaSyster sa...

Det var en fin påskhälsning du fått =)
Raggmunk är verkligen gott tur att det fanns kvar till dig. Här vaknade vi till en vitvärld igen....men just nu är det grönt ute igen. Regnade helt galet för någon timma sedan. Inget kul väder att vara ute i, så idag blev det vilodag i promenerandet.
Du ska se att dina påskliljor slår ut. Ha en bra kväll! Kram

Ditte sa...

Vädret var inte direkt så lockande. Instämmer helt. Var hos min fantastiske hudläkare som nu med sin avdelning från SÖS/Karolinska nu har sina lokaler på Ersta. Här heter det "Utsikten" ett verkligt passande namn. Fantastisk vy från undersökningsrummem. Verkligen. Sedan Sopptetater, musikalisk idag. Riktigt bra.
Hann med fika också innan det på em var dags för rehabträning. Så inga problem att få dagen att gå.
Låter himla trevligt med "Smakbaren". Ja, även din favoritrestaurang gillas och det trots att jag inte varit där.
Vad gäller påskliljorna bär de ta sig rejält. Mina blev ruktigt fylliga.
Roligt med den fina påskhälsningen.
Ha det gott!

Susjos sa...

Min väderapp sa att det inte skulle komma någon nederbörd igår kväll, men när jag kom ut med cykeln för att cykla till jobbet så började det snöa! Som tur var så låg snön inte kvar på marken, så det var torrt ute när jag cyklade hem i morse, dock en aning kyligt! Ikväll finns bilen hemma, så det blir ingen cykeltur ikväll!
Härligt med alla restauranger i Täby!
Raggmunk ja, det har jag aldrig ätit!
Så fint att få ett påskkort från Finland!
Å påskliljorna kommer nog att slå ut, jag köpte sådana fast i kruka, de står på balkongen så de inte slår ut för tidigt...hoppas de inte fryser ihjäl bara!
Ha det gott!
Kram

nalta norrland sa...

Kul med Påskkort 👍
Tur Du hade som fick Din raggmunk 👍
Vi har typ fått fem, sju cm nysnö ❄️ dessutom kyligt… minus 9.

Hannas krypin sa...

Jag tog en extra semesterdag för att kunna sitta fokuserat med mitt examensarbete. Jag fick massor gjort samtidigt som jag också skapat mig fler frågetecken. Jag är uppe på tolv sidor, har inte klartgjort allt i bakgrund och resultat och så har jag diskussionsdelen kvar. Vet inte riktigt hur lärarna tänker med en begränsning på femton sidor.

Förövrigt så älskar jag raggmunk med fläsk. Håller med om att det inte är någon hälsokost.....

Äventyret framtiden sa...

Den där raggmunken, snålvattnet rinner. Måste nog få till raggmunk jag också endera dagen.
Jag har varit på kurs..

christian sa...

Ojdå...snö! det slapp vi här, vi fick lite regn istället....
Raggmunk utan fläsk det är ju som .... typ fotboll utan boll, det är fläsket som gör det, men å andra sidan slängde de ju på lite persilja?!? ;) :)
Alltid kul med fysiska kort å frimärket är fint, helt klart!

Ha en fin Dimmelonsdag!

Barwitzki sa...

Tuesday... I went for a long walk in the forest, wonderful as the birds began to sing, but it was cold despite the sunshine and I had to put the hood...
quick lunch... sewed on the sewing machine and went to English class with a friend in the evening...
There you go, that was my Tuesday... in the evening there was a glass of white wine...
a hug for you.
p.s. Your wonderful potato pancake in the restaurant tempts me... I'll prepare one for myself with some ham and sour cream... delicious... Thank you!!!
Viola

byblixtra sa...

Snö och regn liknade väder har det varit här.
En sån tur att det fanns kvar raggmunkar och roligt med en ny kvarterskrog. Gissar att du kommer göra ett besök där. :-) Snygg skylt hade de.
Fint påskkort och frimärke.
Påskliljor brukar slå ut snabbt men testa att duscha dem vatten i en sprayflaska för knopparna kan vara lite torra.

Marita sa...

Jag var på Karby gård/Hönshuset och målade akvarell tillsammans med några andra. Suttit vid datorn och jobbat lite och surfat runt på sociala medier :-D

femfemman sa...

Om raggmunkens storhet är vi överens. Tror att dina påskliljor också utvecklar sig till "storheter"

Hanneles bokparadis sa...

+14 grader i skuggan i Göteborg

Klimakteriehäxan sa...

Raggmunk äter jag mer än gärna. Hoppas påskliljorna slår ut, är de alltför knoppiga kan det bli dåligt med det.