söndag 31 mars 2024

Skyltsöndag #464



Påskdagen har varit lika med Skyltsöndag – eller tvärtom, beroende på hur man ser på saken - i nästan nio år (bara en sådan sak). Idag bjuder jag på en "röd trisstråd" som på ett eller annat sätt har med Påsk att göra;-) Enjoy!

Nyhet #1 på äggfronten – brunchägg. Vilka kriterier ska dessa ägg uppfylla? Vilka instruktioner får hönsen?

Nyhet #2 på äggfronten – köksägg. Även här undrar jag hur man klassar ägg som lämpar sig för bruk  köket. Matlagningsägg kanske? Första gången jag sett 4-pack. 6-pack, 10-pack och 12-pack med mera i olika ”utföranden” är ju vanliga. 4-pack uppskattar jag mycket och köpte direkt. I skrivande stund har jag ätit upp två ägg;-)

Och till sist guldharen med nötter som ser ut att vara blind. 46,90 kronor för en blind liten hare (med eller utan nötter) är att ta i tycker jag. Och japp, ni gissar rätt! Den fick inte följa med mig hem.

Önskar er alla en trevlig fortsättning på påskhelgen!

Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

PS. Rubrikbilden visar påskliljorna som mot förväntan har överlevt och slagit ut. Köpte dom i tisdags. Nackdelen med utslagna påskliljor är att de luktar väldigt illa. Så efter fotograferingen åkte dom ut. Att jag aldrig lär mig… DS. 

16 kommentarer:

LillaSyster sa...

Grattis till utslagna påskliljor. Ja man kan undra....men allt går att sälja med mördande reklam =) Jag köper ju sekunda ägg, de kan ju innehålla dubbla gulor och får inte säljas i butik- ett himla påhitt om du frågar mig. Tur att vi är många som köper dessa så de slipper kasseras jag ger 60kr för 30ägg och då är de garanterat färska. Nu ska jag njuta av ett glas rött och balkonghäng här i solens land =) kram på dig och fortsatt trevlig påskhelg!

byblixtra sa...

Där ser du, påskliljorna slog ut. En läcker bild blev det också.
Det kan man undra vad Brunchägg är för något och köksägg?
Gissar att påskhararna säljs till sänkt pris efter påsk. :-)

femfemman sa...

Nya påfund vad det gäller ägg. Hönsägg är hönsägg. Sen är det skillnad på ägg från frigående höns,utepickande höns och inne-hönor. Finns kanske inte så mycket av den sista sorten förresten.
Kan förstå att fyrpack kan vara bra föe en del. Vi gör åt mycket ägg på två pers. Vi får våra ägg från dotterns utehöns. Riktigt gula gulor. God kväll!

Ditte sa...

Ler när jag läser ditt inlägg. Härliga skyltar och de är ju verkligen påskrelaterade. Vad gäller ägg har jag grunnat en hel del. Har också sett de du visar och undrar verkligen vad som definierar köksägg och brunchägg- I butiken visste de inte alls.
Förstår att den synskadade haren fick stanna kvar. Den hade inte fått följa med hem hit heller.
Påskliljor är nog finast utomhus. Har ett gäng här hemma och de lyste upp. Men de i kruka är riktigt fina och luktar inte.
Fick ett gäng vackra, krispiga tulpaner idag och de piggade verkligen upp.

Freedomtravel sa...

Brunschägg och köksägg, haha! De är kreativa ... Peter är väldigt noga med att ägg ska vara stooora och det är ingen idé att jag väljer ägg i affären, för då byter han ut dem ... Han är noga med sina ägg ;)

Äventyret framtiden sa...

Ja, de hitter på...ägg är väl ägg, skillnad är det väl på dvärghönsägg, hönsägg, strutsägg och i övrigt på storlek. De har olika benämningar på storlekarna här men allt heter ägg, sen avgör man själv när man äter dem, till frukost, till brunch etc..Nå, allting går att sälja med mördande reklam..
Du fick till en röd tråd , en påsk-tråd.

Barwitzki sa...

Jag köpte påskliljor och en bukett Levkojen som har en härlig doft. Påskhararna stannade på hyllan!!! men jag har chokladägg med ägglikör fyllning... måste njuta av ett nu :-))))
Glad påskkväll och annandag påsk for deg.

Susjos sa...

Snyggt skyltat denna påskdag, verkligen med tema! Jag tycker dock att påskliljorna doftar vår, så mina får stå kvar!
Kram!

KajsaLisa sa...

Tydligen ett kort nöje med påskliljor. Men hararna försvinner nog ännu snabbare. Dom har nog extra stora höns, om det inte är en matbluff som vanligt. Länkar upp nu.

Klimakteriehäxan sa...

Jag har kanske tur som har dåligt luktsinne - har aldrig tänkt på att påskliljor skulle lukta illa? men man får ju byta vatten på både tulpaner och liljor, den saken är klar - det kan bli lite "simmigt" och då är det inte så kul att titta på heller (om vasen är genomskinlig).
Fnissade glatt åt att du missade att jag för ovanlighetens skull publicerat en bild på mig själv i dag!!!

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Dina påskliljor såg väldigt taniga ut från början, Men wow se där.. Ny utslagna och väldigt vackra lyser dom upp hemma hos dig!
Men jag kan hålla med att det är definitivt inte en god doft på påskliljor, de har en tendens att locka fram huvudvärk hos mig och det kände jag av hos mina föräldrar på påskafton, med en stor bukett påskliljor tillsammans med vackra tulpaner som stod på stora bordet. Jag fick bråttom från bordet efter vi ätit klar påskmiddagen. ;)

Kram

Christian Lehmann Gisler sa...

Hahahaha...tänk vad de kan hitta på...en annan trodde att ägg bara var just......ägg :)
Jag har två gyllene påskharar fast utan nötter, de ska väl smaskas på framöver.....kanske rentav efter påsk....

Guldkryckan sa...

Ägg är väl ägg?
Men jag antar att de vill utmärka sig och få sålt mer, jag håller mig till mina vanliga ägg i stora inplastade ägglådor...eller vad det nu heter.

Påskliljor har jag satt i granen här, det var ju inga fjädrar i den påsen jag hittade. :(

Ha nu en underbar annandag.

nalta norrland sa...

Ägg är väl ägg❓i alla fall de som säljs i butik borde väl bara vara ägg 🤔❓ när J gjorde ett jobb på långfredagen så fick han hemägg från kunden och det är stor skillnad på kvaliteten på butiksägg och hemägg 😅
För x antal år sedan fick Elin en chokladkanin från mormor och den står fortfarande kvar i sin förpackning 😜

Paula sa...

Köksägg, jag baxnar, finns det salongsägg också, eller sovrumsägg? Ja i sovrummet kan det väl förekomma i viss utsträckning (!) Mycket hitta-på som jag inte begriper mig på!
Men, jag har allt konsumerat några ägghalvor med chiliräkor, mums

Anki sa...

Ägg är ju ägg, vad de än döper dem till :)
Fina påskliljor!