lördag 30 mars 2024

Hoppa på tåget: ”Ingen rök utan eld”





Vad betyder ingen rök utan eld? Enligt Synonymer.se betyder ordspråket att det ligger någon sanning i varje rykte.

Det mina kära läsare gjorde inte saken lättare för mig. Så jag använde mig av två bilder på majbrasor och en grillfest på innergården.

Rykten
På tal om rykten hade jag tur att jag snubblade över en artikel på Aftonbladet igår som handlar om den katolska kyrkan. Den omges ju alltid av en massa rykten vad gäller både det ena och det andra. Inget som förvånar mig direkt med tanke på att prästerna, nunnorna, kardinalerna och påven själv tvingas leva i celibat hela sina liv. Sjukt!

Kyssa fötter
På skärtorsdagen tvättade påve Franciskus tolv kvinnliga fångars fötter i ett fängelse utanför Rom för att sedan kyssa fötterna. Detta har han gjort sedan 2015. (Källa: Aftonbladet)

"Ceremonin" sägs gå tillbaka till berättelsen om när Jesus genomförde samma ritual med sina tolv lärjungar före den sista måltiden, dagen innan han enligt Bibeln korsfästes. Personligen kräks jag bara jag tänker på det. Ägnar man sig åt nåt så sjukt, ligger det väldigt nära till hands att anta att många rykten som omger den katolska kyrkan är sanna. Här passar ordspråket in alldeles utmärkt - ingen rök utan eld.

Hos Åke hittar ni länkar till alla som hoppat på tåget. Om ni också hoppar på är det bara att lämna ett meddelande i hans kommentarsfält-)

Karin har uppfunnit temat.

13 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Fina bilder där Bp, mer eld än rök på de första förstås men det togs ju igen i det sista fotot.
Det där med celibatet var ju dömt till misslyckande från början om du frågar mig.
Vem vet vad de har i sitt arkiv där borta i Rom?
Aldrig någon som kysst mina fötter, en och annan har väl fått en fot av mig i baken men det var längesedan. ;)

Ha det bäst nu Bp och ha en fortsatt trevlig kväll.

LillaSyster sa...

Ja du..... kyrkan gör mycket bra saker, men sen finns det en hel del konstiga påhitt. Knepig destination idag, men du löste den bra. Ha nu en bra fortsättning på påskhelgen. Kram

Monica sa...

Innocent ja du ibland bedrar snålheten
visheten HIHI
Förstår inte varför man skaffar sej sådana
naglar jag skulle bli helt handikappad.
Påskgran där går nog gränsen precis som med
saffrans semla.
Hoppas att dom inte släpper fram dessa fruntimmer
på OS som helt snackade sönder gymnastiken i somras.
HA en fin Påskafton :-)

Äventyret framtiden sa...

Att leva i celibat är ju så långt ifrån det naturliga livet man kan tänka sig. Sen blir det som det blir ibland, präster som förgriper sig på unga pojkar..osv. Det är sjukt.

Att påven tvättade de tolv kvinnliga fångarnas fötter är en symbolisk gest som man har gjort sedan länge, länge. Ett par tusen år si så där..

Under Jesu tid var fottvätt av gäster en handling av gästfrihet. Vanligtvis var detta ett jobb för tjänarna och att Jesus tvättade de 12 lärjungarnas fötter har därför tolkats som att han placerade sig i en position under dem.

Det sker även liknande i olika kristna församlingar i Norden. Även inom den ortodoxa kyrkan. Vi såg ett avsnitt i nyheterna igår från Finland där de visade ungefär detsamma, rengöring av fötter och så ritade man ett kors med vatten på fötterna åt var och en av de troende.

Skärtorsdagens namn har kommit av det gammalsvenska ordet skär som betyder ren. Så även i det evangelisk-lutheranska finns den här symboliken men sen vet jag inte desto mera än så eller så har jag glömt bort, troligen det senaste.

Personligen ser jag inte att det här är någonting märkligt alls, även om jag inte själv hör till någon religion eller kyrka. Jag kan tänka mig att djupt troende människor gör det här för att det är en viktig symbol för dem, oberoende om de är kristna katoliker eller lutheraner.
Det är väl ungefär detsamma som att ta nattvarden, det är ju också en symbolisk handling.

Ha en fin påskafton BP!



Ditte sa...

Tycker du lyckats med en riktigt bra tolkning av en svår resa. Och väldigt fina bilder.
Och detta att det inte blir rök utan eld stämmer ju ofta. Och detta med rykten har ju ibland en stabil grund att stå på. Ibland inte. Läste också i Aftonbladet den artikel du läst och vad gäller katolska kyrkan är det nog så att det ofta stämmer detta med röken. Den uppstår inte på egen hand.
Detta med att tvätta fötterna förekommer lite varstans i olika sammanhang. Och om detta verkligen hänt från början vet en ju inte alls- Men vad vi vet är att det kommer vit rök när en ny påve är vald. Så just där sammanfaller de hela.
Intressanta tankar. Absolut.

Paula sa...

Jag har förstått innebörden i ordspråket men den exakta ordalydelsen kände jag inte till, den är klockren! Katolska kyrkan eller någon annan kyrka för den delen avböjer jag att ge mig i polemik med. För mig är religion mest humbug, oavsett vilken variant vi talar om. Jag är döpt och konfirmerad men har gått ur kyrkan för den är inte begriplig för mig.Desto bättre förstår jag elden och röken, och att de hör ihop.!

Susjos sa...

Fina bilder till dagens tema. Och visst stämmer det med "ingen rök utan eld" vad gäller många saker. Hade ingen aning om att påven tvättat fötter på skärtorsdagen...

Jag missade helt att det var "hoppa på tåget" idag, får ta igen det tills i morgon, är just hemkommen från Enebyberg på en braklunch som varade ända till kvällen!
Kram!

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Spännande tolkning. Själv tänker jag ofta att det där ordspråket har två sidor åt andra hållet med. Vissa människor kan ju även snacka skit utan rök så att säga. Sådant ser man ofta på arbetsplatser med majoritet av kvinnor.

Klimakteriehäxan sa...

Jag tycker liksom du att påven har en hel del skumt folk i sitt "gäng" - men jag har också gott om vänner som är katoliker och superbra människor. Finns av alla sorter, helt enkelt.

Anki sa...

Det blev ju ett perfekt inlägg på dagens tema ... både vad gäller text och bilder!
Ha nu en bra påskdag!

Carita Liljendahl sa...

Har en gång firat valborgsmässoafton eller första maj, eller vad det nu var, vid Grindtorpskyrkan 1998. Fint att DEN fått stå kvar, ingen rör väl ändå Guds hus... men gamla skolan revs och nu är där SÅ mycket nytt.
Älskar dina bilder från Täby!

nalta norrland sa...

Jag funderade plötsligt varför det heter majbrasa då det är april och valborg. Det var vad ingen rök utan eld fick mig att fundera på… till valborg har möjligen vintern rasat ut från mina breddgrader men fortfarande idag får vi påfyllning av snötäcket.
Några vårtecken har jag inte att erbjuda denna påskdag.
Men Du fixade en bra tolkning av lördagens Hoppa på tåget 🚂
Att Påven tvättar fötterna på fångar är en ren symbolisk handling som sker på grund av att Jesus ska ha tvättat lärjungarnas fötter. Just den delen är inte perverst 😅

christian sa...

Ja det var en annorlunda association att hamna hos katolikerna, coolt.....
Älskar bilden med den gömda grillen, förmodar att du var lika gömd när du tog fotot ... ;) :)