fredag 8 mars 2024

Färgsprakande ”Fem en fredag”: Vecka 10 – Livet




Färgsprakande
Täbys nya stadsdel TäbyPark fortsätter växa fram. Den är fin redan nu, men byggherrarna lovar att den blir ännu finare om tio år eller så. Under tiden kan alla besökare njuta av färgsprakande väldigt charmiga och tilltalande ritningar som ovan. 

Fem en fredag

1. Vem är du?
En kvinna som passerat sina bästa år för länge sedan, men vägrar vara tant eller ens kallar sig för det. För även om kroppen skulle kunna tillhöra en hundraåring (i bästa fall) så är skallens kapacitet den av en trettiofemåring (i värsta fall).

2. Vad gör du med livet?
Leva det. Skämmer bort mig själv så ofta jag bara kan.

3. Har du en femårsplan?
Nej. Har aldrig haft ens ettårsplaner.

4. Vad är lycka?
Att säga hej då till vintern och kunna njuta två dagar i rad av sol och värme på balkongen. Nu för tiden behövs det inte så mycket för att göra mig lycklig;-)

5. Vad guidar dig genom livet?
Mottot ”njut medan du kan”.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

20 kommentarer:

christian sa...

Underbara svar måste jag säga å huvudet är det sannerligen inget fel på allra minst förmågan att se detaljer... ;)
Att skämma bort sig själv har man förtjänat när man gjort sitt för samhället.....fortsätt med det!

Ha en fin fredag!

LillaSyster sa...

TäbyPark ser verkligen sprakande ut!
Underbara svar, nu ska jag njuta av ett glas vin efter en härligt solig dag och efter ett mycket bra och givande möte jag var på i eftermiddags. Ha det gott, så ses vi på tåget imorgon. Kram

Tony sa...

Bra svar, men jag skulle vilja lägga till några. Bra kom ihåg, alltid positiv, ger fina kommentarer.

femfemman sa...

Och njut av det du gillar. Klart du gör det...
Varit ute och klippt ner lite buskar idag. Samt suttit en stund på altanen och visat de vita benen för solen. Njutbart.
Funderar på det där med hjärna som en trettiofemåring. Var man klok då? eller smart....? Tror att vissa delar gått framåt och andra bakåt sedan den tiden. Men det gäller ju mej...God kväll

tant Hannele sa...

har altanfikat på altanen i solen idag, underbart! Klart att man ska skämma bort sig.

byblixtra sa...

Täby Park gillar jag, som ser ut att bli ett fint område.

Ditte sa...

Färg mår vi ju på alla sätt bra av . Fint att läsa att Täby satsar på just detta. Och fint även för framtiden.
Kul att läsa dina svar och givetvis funderar jag på hur jag skulle svarat.
Kan känna igen mig själv i svaren på 1, 2 och 3 och 5 och delvis i fråga 4.

Nu hoppas vi på fina dagar i helgen- Visst?

Äventyret framtiden sa...

Mottot "Njut medan du kan"gäller även för min del...
En tant med en trettiofemårings hjärna är en färgstark tant. Minsann. Fortsätt så!

Mrs Calloway sa...

en får leva sitt liv så gott det går och försöka vara nöjd med det. hälsan betyder jättemycket och familjen, förstås. många småsaker kan en glädja sig åt och solen och ljuset och altanhänget. planera kan jag inte låta bli. och nyfiken är jag

Kina sa...

Neej BP, vi har vår bästa år framför oss. Kroppen kanske håller på att vissna lite, men huvudet är det nog inga fel på. Tror att du är klokare nu än någonsin! Så vi fortsätter att skämma bort oss, tar ett glas vin och en bok och slänger oss ner på altanen/balkongen, och njuuuter av livet så länge vi kan! Ha det gott i helgen!

it_is/Anette sa...

Skoj läsa dina svar på veckans Fem en fredag.
Lustigt det här hur olika vi känner för ord, att en del vill inte kallas eller ens kännas vid vissa ord o andra tycker det är helt okey till o med trevligt. Som härom kvällen körde jag en kille som skulle åka o hämta sin tjej, dom är i 30-35 års åldern o han hade som han såg det kärleksfullt kallat henne "gumman" o det gjorde att hon for i taket o gick hemifrån... Du gillar inte ordet tant o jag tycker det är skönt att vara tant 😊.
Tror många är dåliga på att skämma bort sig själva, man skulle bli bättre på det göra det oftare

Ha en fin helg

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Vilken härlig park ni får i Täby, många fina färger på bilden - Kan bara gissa mig till hur det blir i verkligheten!

Vilka underbara svar, måste säga att allert är du till 100% och jag önskar att en annan var lika pigg i kroppen som vad du verkar vara! Jag önskar att du får behålla denna pigga kropp och även behålla alla sinnen så bra bevarat för evigt.
Men jag kan såklart bara utgå ifrån vad jag ser och läser här inne, så är du en riktig klippa och en äkta krutgumma! :) Men jag får önska att en dag få träffas, vilket skulle vara mycket trevligt!

Jag önskar dig en fin och härlig helg! Kram

Åke sa...

Vilka perfekta svar ;) Jag måste bara då tillägg till nr 5: Som Uffe sjunger uti sången: Vill du ha din frihet får du ta den :) Önskar dig en trevlig helg med mycket bloggande ;) Och njut av våren såklart.

Guldkryckan sa...

Så länge huvudet är med på banan så är man ju inte äldre än man känner sig, så det så.
Har aldrig haft en plan som sträcker sig längre än veckan som kommer, förutom julen förstås, den planerar jag redan i början av februari. ;)

Man ska njuta när man kan, fint motto där.

Ha nu en skön lördag Bp.

Carita Liljendahl sa...

Ditt motto är toppen och känns speciellt aktuellt nu för mig då jag kan njuta om jag har smärtfria tio minuter.
Ritningen är jättecharmig och fin - det blir säkert riktigt fint där framöver.

Jossu sa...

När det gäller det soliga vädret så passade verkligen mottot "njut medan du kan", för idag är molnen och kylan tillbaka.

Susjos sa...

En färgsprakande bild över nya Täby Park!
Och visst håller jag med dig om många svar i "fem en fredag" , Leva livet när man kan, njuta av soliga dagar- och njuta medan man kan!
Jag ska försöka ladda om och njuta av ännu en kväll i "mellovärlden"!
Ha en njutningsfull fortsättning på lördagen, dock utan sol!
Kram!

Paula sa...

Att passa på o njuta av livet är ett bra motto. Jag har också njutit av vårsolen, visserligen kallt och blåsigt men ljuvligt ändå, precis som det brukar vara i mars. Så nu ska Täby få en egen midsommarkrans också, den såg fin ut. Och mycket grönområden och trevnad. Men det var en lång transportsträcka om det ska ta tio år att genomföra...
Några långtidsplaner har aldrig legat för mig, då hinner man ju ändra sig hundra gånger om!

Kamilla sa...

Helt rätt är det någon man ska skämma bort så är det sig själv.
För visst är det så att en gladare jag har så mycket mer att ge till sina nära och kära.

https://kamillaskamera.com/

Anette sa...

Visst ska vi njuta av livet nu när vi gjort allt. Karriär, barn, familj m.m. Nu kommer den bästa tiden när vi får bestämma över vår tid själva. Och nu är våren på väg. Ännu en orsak att njuta.