måndag 25 mars 2024

Glad måndag med Selfie om sport




Glad måndag
Carita som är upphovskvinna till "Glad måndag" kryssade över från Finland till Stockholm i helgen. Min fina kompis åkte åt motsatt håll. Blir så glad när bästisarna förser mig med fina bilder som jag kan dela med mig till er:-) Tusen tack:-)

Selfie ”Om sport”
1. Så minns jag gymnastiklektionerna i skolan: med största glädje. Jag var väldigt duktig på gymnastisk. Tillhörde till och med en ”elitgrupp” som fick extra träning på kvällarna. Mina favvo grenar var hoppbock och plintar.

2. Det är "min" idrott framför andra (som aktiv och/eller som åskådare): ja, det vet ni ju redan – fotboll, både som aktiv och åskådare. Jag var målvakt.

3. Den stjärnan slutar aldrig att lysa på min idrottshimmel. Börje Salming.

4. Den boken/filmen/dokumentären/tv-serien med idrottsanknytning kan jag verkligen rekommendera: Boken ”Jag är Zlatan” skriven av David Lagercrantz, boken ”Åshöjdens BK” skriven av Max Lundgren.

5. När det sänds sport i tv så ... Gäller det fotboll så sitter jag förstås bänkad framför tv:n och förvandlas till ”expertkommentator från tv-soffan” på bara några sekunder. Gäller det kampsporter (alla), tyngdlyftning, golf, konståkning, ridsport och några till sätter jag inte ens på tv:n.

6. Hur sugen är du på OS i sommar? Jag ser mycket fram emot OS i år, och då främst sändningarna från friidrott, damfotboll och simning.

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

Klimakteriehäxan är upphovskvinnan till ”Selfie”. Glöm inte att skriva en kommentar hos henne med länk till ert Selfie-bidrag här.

15 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

inte precis igår jag åkte Finlandsbåt, jo, när vi hade urnsättning för min 90-åriga far, trevligt att äldsta barnbarn följde med.

Jag var också väldigt duktig i gymnastik, ingick inte i någon grupp, gillade också hoppbock, fast jag är kort. Har Zlantans bok i bokhyllan, gillade Adrenalina : En kärleksförklaring till frun Helena ❤️ och sönerna.
Jag kommer att hänga vid tv:n under OS

LillaSyster sa...

Ja tack till den tallriken och glaset=)
Tänk att jag också läst dina boktips. Åshöjden, var ju hundra år sedan- så den minns jag inte så väl, men Zlatan boken läste jag och Elvis i hängmattan den sommaren knät bråkade som värst. Du ha en fortsatt bra måndag! Kram

anna-lena,larsson@edu.tranemo.org sa...

Tror att det är fotboll på gång i kväll. Jag var mycket mer intresserad av sport förr. Lyssnar en hel del på radiosporten. Då kan man göra annat under tiden. Så jag har koll.

Hannas krypin sa...

"Alla" rekommenderar boken om Zlatan. Jag har så svårt för Zlatan. Visst är han en skicklig fotbollsspelare man jag gillar inte hans attityd.

Susjos sa...

Mums med bubbel och skaldjur!
Tänkte direkt på dej när jag lästa Ainas måndagsselfie, är det någon som gillar sport (främst fotboll) så är det ju du!
En kul selfie att svara på, och visst har jag läst boken om Zlatan, trots att jag då knappt tittade på fotboll,den var verkligen bra!
Och ja, Börje Salming glömmer man inte i första taget!
Ha en fin kväll!
Kram

Pockethexan sa...

sÅ KUL ATT DU FORTFARANDE HÅLLER IGÅNG DIN HÄRLIGA blogg. Tyvärr har jag gjort som de flesta andra gått över till Instagram. Men under december månad måste jag ju bara lägga ut min Bokjulkalender så jag var en av de första att göra en sådan. Men nu när jag har sett din sköna Selfie kanske jag också ska göra ett försök. Jag har varit både fotbolls och hockey spelare under mina smärtfria år. PS.har ett SM guld i hockey, och då är det första året 1982/83 som det fanns en tjejserie och det var inte officiellt ett SM men vi kallar det för det ändå.DS

Kramis från Pockethexan

Paula sa...

Visst känner jag dig efter dessa år, däremot visste jag inte att du gillade att titta på simning, jag tycker det är dötråkigt, man ser ju bara ett vattensvall och en guppande badmössa. haha
Att du gillade gympa kan jag förstå, man behöver vara rätt vig som fotbollsmålvakt! Jag kommer däremot att titta på ridsport, älskar hästar, konståkningen går på vinter-OS så det får vi vänta på men det gillar jag också. Konst-sim däremot, what???

nalta norrland sa...

Idrott, gympa var inte min favorit under skoltiden.
Vilket jag faktiskt tror beror mest på de gympalärare jag haft.
Jag har alltid varit aktiv och till och med spelat fotboll, även åkt skidor och självklart tränat på att bli en isprinsessa.
Men gympan var tråkig, trist och helt okul.

Jag tittar i princip aldrig på tv när det är sport och jag är inte direkt intresserad av OS.
Zlatan är osympatisk och nej jag har inte läst boken , Börje Salming är liksom Ingemar Stenmark KUNG 👑

Ditte sa...

God mat och dryck uppskattas och kan verkligen pigga upp. Instämmer helt.
Kul att läsa dina selfiesvar och visst känner jag igen mig i flera svar.
Helt i svaren till fråga 1, 3 och 6. Vad gäller nr 2. kom det att bli fri idrott som blev huvudgren men delar plats med utförsåkning. (Dock säsongsbynden) Gymnastik och basket fanns också med. Men att titta på fotboll gillas.
Åshöjdens BK minns jag också och boken om Zlatan gillade jag också.
Nr.5 beror det helt på vilken sport som sänds.Fri idrott, skidåkning, gymnastik, fotboll, simning och en del annat.

Äventyret framtiden sa...

Jag gillade också gymnastiken, utomhusidrotten..och dansen som ingick och jazzgymnastik. Har aldrig varit riktigt bra på något men har ändå hängt med. Min lärare i idrott lade alltid någon snabbare framför mig när vi hade löptävlingar, då fick jag fart..haha..
Att du gillar gymnastik och idrott förvånar förstås inte alls.
Börje Salming, 💗
Nej, jag hänger inte framför tv-n under OS men jag har en man som gör det..jag hittar på annat och kastar ett getöga på tävlingarna nu och då.

KajsaLisa sa...

Man blir sugen även om jag föredrar öl till allt.

christian sa...

Det är en del som frossar kan jag se..... ;)
Kommer att göra mitt selfiebidrag under dagen, men dina svar är intressanta som vanligt, om än inte så lik mina....
Expertkommentatorer skulle både du å jag klara av galant, vi har både varit aktiva å sett ett otal matcher under våra liv, tror t.o.m. att vi skulle vara bättre på det än många andra...inte minst med tanke på att det ska babblas blahablahahas av många samtidigt...å sen detta evinnerligt långtradiga "snacka upp/snacka ner".... :(

Carita Liljendahl sa...

Här kom nåt nytt - du kanske skrivit förr att du varit målvakt, men isåfall har jag glömt. Hur som helst, toppen! Och bägge gillade vi skolgympan.
Och mat från båtarna har du nu fått se mycket av :)
Salming nämnde också jag. Böcker, filmer - finns många bra - om Zlatan t.ex. men jag var en gång jätteförtjust i Magnus Hedman.

Kina sa...

Tyckte ju att skolgympan var ganska kul. Men det är väl så att man gillar sån´t som man är lite bra i! Men som du vet BP så är ju sport för övrigt inget som jag varken ägnar mig åt själv eller är intresserad av. Däremot människorna bakom sporterna som t.ex. boken om Zlatan eller dokumentären om Börje Salming, och relationerna i Mästarnas Mästare. Vi är väl alla lagda åt olika håll. Så...inget OS för min del! 😁

Klimakteriehäxan sa...

Att du är fotbollsfan kom förstås inte som nån överraskning, kolla in mina TVÅ filmtips som båda handlar om fotboll och är riktigt bra!
Att du och jag ser fram emot ett rejält antal tv-timmar i sommar är helt solklart.