tisdag 19 mars 2024

En läcker raritet och fröjd för ögat



Uppdatering: På den dagsfärska bilden njuter Dave av en utflykt med sin MG på en typisk engelsk landsväg - hahaha! Mötet med en gigantisk lantbruksmaskin blev kortvarig. MG:n klarade sig oskadd:-) Foto: Dave

Dave är en brittisk kompis till mig och maken. Han har mejlat en helt underbar bild till mig, som jag bara måste dela med mig till er. Gissar att speciellt mina manliga läsare kommer ge ifrån sig några läten av välbehag;-)

MG TA Midget
Rariteten är en MG TA Midget från 1936. Bilen har ägts, älskats och meckats med av kompisen Dave sedan 1974. Det var dock först för cirka två år sedan - efter 48(!!!) år alltså - som han påställde bilen igen och blev en återfallsknutte, fast i en bil då.

Antiklimax
Att sitta och ratta en 87(!!!) år gammal bil blev dock en antiklimax. Bilen hade liksom sin egen vilja som inte alls överensstämde med förarens intentioner. Bilen hoppade och skuttade, gav ifrån sig en massa oljud, bromsarna tog inte och växellådan lät som gamla leder brukar göra på en 87 åring, fast högre;-)

Lära om
Dave fick tvinga sig själv att köra MG:n igen och lära sig bilen på nytt. Idag, efter ett antal korta utflykter och totalt drygt 400 kilometers körning (endast i soligt väder) är han mentalt tillbaka "i ungdomen" på 1970-talet och njuter av ögonstenen. Han gläds över att bilen rullar och att inga delar har ramlat av. Både han och bilen verkar ha stor respekt för varandras ålder;-)

Thanks Dave för the picture and the story:-)

12 kommentarer:

nalta norrland sa...

SÅ FIN BIL 🤩 en sådan villhöver jag 🤩
Har man bilbesiktning i England oxå?

nalta norrland sa...

Jo yes jag är ju inte en manlig läsare men jag gillar bilar, fina och speciella bilar 😄

Ditte sa...

Så häftigt!En superläcker bil- Och säkert är ägaren det också. Tack för att du visade och berättade. Verkligen en klenod. Hade en pojkvän när jag gick sista året i gymnasiet och han hade en MG MGB Cabriolet, en röd, som jag blev hämtad i efter skolan på lördagar. Häftigt. Och fina minnen.
Kul att Dave och bilen trivs tillsammans och hoppas det fortsätter så.

LillaSyster sa...

En alldeles underbar pärla =)
Blir så glad att han förvaltar och visar upp den- så snygg! Jag tycker att du ska åka dit och följa med på en åktur.

Äventyret framtiden sa...

Åh, ja, jag kan vara manlig bara för den där skönhetens skull. Underbart att den åter får åka på de engelska vägarna med Dave. Tack BP!

Susjos sa...

Den bilen var riktigt snygg! Så häftigt att den är ute på vägarna igen. Visade bilden för min man som direkt såg att det var en MG, kul!

Ha det gott!
Kram!

Klimakteriehäxan sa...

Verkar som om den bilen är roligare att titta på än att köra eller åka i ... men snygg är den ju!

Hanneles bokparadis sa...

Läckert, även för en kvinna! Samlade bilder på gamla fordon i min ungdom

Monica sa...

Solceller törs vi inte sätta upp krävs ju viss
utbildning och nu för tiden görs dom flesta jobb
av folk som varken kan svenska eller engelska.
Grannen böt tak och det blev en himla cirkus.
Vem kan glömma Mr Darcy bodde i Solna då och alla
hundägarkvinnor var i sjunde himlen efter att ha
sett Colin Firth som ju är Mr Darcy alla andra är
bleka kopior.
Sashimin ser riktigt läcker ut även i mina ögon som
ju inte är någon fan av den typen av mat.
Bilen skulle jag inte tacka nej till.
Ha det bra :)

Guldkryckan sa...

Fin bil men jag får en större tilldragelse till lantbruksmaskinen, det är ordentliga grejer det. ;)
Men trots det så föredrar jag ju äldre bilar när man nu ska ha någon, roligare att "greja" med och roligare att köra.

Hur som helst, ha en underbar onsdag. :)

christian sa...

En riktig skönhet, häftigt med bilden där han möter traktorn, man förstår att det gäller att ha tungan rätt i mun för att klara situationen. Sen var det ju onekligen lite skoj att bilen inte ville riktigt....tänk dig själv om du legat på sofflocket så länge å sen blir vallad helt plötsligt, inte så upphetsande :)

Anni sa...

Den här kvinnliga läsaren suckar också av välbehag över den vackert blå skönheten.