måndag 18 december 2023

Glad måndag



Idag är verkligen en riktigt glad måndag:-) Och det är såååå trevligt att glädjen delas helt av Anki. Det är nämligen bara hon, LillaSyster och jag som verkar uppskatta barmark och en grön vinter. Kolla bilderna ovan bara!

Gräs "i frysen"
Gräset på innergården har konserverats riktigt bra i frysen – läs: under cirka trettio centimeter snö. Och då dubbelsiffriga minusgrader redan visade sig i början av november har de flesta träd till och med löven kvar. Jag medger att de är bruna, men ändå;-)
 

Orange – en av mina favvo färger
Det var ovanligt färgglatt hos Kardemumma igår. Under vintermånaderna brukar tråkfärgerna grått, brunt och svart dominera, men igår var det förvånansvärt färgglatt på caféet. Att killen sedan bar på en t-shirt när termometern visade fyra plusgrader och regnet öste ner är en helt annan sak;-)

Pinfärsk bonusbild
Det är bästisen Yvonne som just mejlat mig denna härliga kreation. Den finns på Bromma flygplats. Visst är "grantomten" söt. Man vill ju bara krama honom, även om han kanske är aningen stickig;-) Tusen tack Yvonne:-)

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

14 kommentarer:

LillaSyster sa...

Snygg grantomte=)
Nästan vår i luften idag. +7 och barmark-lovet it! Men lyckan är nog kort....
Fast jag njuter så länge det går. Såg en hantverkare ute i shorts och långärmad tröja. Tack för länken =)Håller "värmen" i sig så slår nog Olvonet ut som jag ser i en trädgård på min ena promenadrunda.
Ha en bra kväll! Kram

LillaSyster sa...

PS solen visade sig i typ 10 min också idag =)

Äventyret framtiden sa...

Jag gillar det enkla och grantomten är en sådan jag gillar. Grattis till din glada gröna måndag, vet ju så väl att du vill ha snöfritt.
Här är det snöfritt också, grönt och vackert.
Ha en fin kväll!

Gunnel sa...

Det går precis lika bra att fira jul utan snö. Här ligger den ändå ara ett par dagar så dte är egentligen onödigt att det snöar alls. Så ljuvligt att se något orange. Det livar upp vilken trist dag som helst.

Ditte sa...

Visst är det skönt med grönt och barmark. Bara jag slipper snöslask är jag nöjd. Men å andra sidan är det vinter så är jag ganska ok med snö också. Bara den är vit och att det inte är halt så. Och lagom med minusgrader. Runt -5 och sol är ok.
Fint på er innergård och likaså att gräset är grönt.
Jättefin tomte som Yvonne skickat men visst ser den lite stickig ut.
Ja, snart vänder det och det blir ljusare.
Skickar både varma, ljusa och soliga hälsningar från oss på Teneriffa. Njuter nu på balkongen i kvällningen och det är lite svalt med +19. Men klockan är 20.35 svensk tid så det är helt ok.

Paula sa...

Just nu skulle jag uppskatta barmark som på dina bilder eller som förra veckan vit och hård snö på trottoarerna. Nu är det med risk för livet man ger sig ut trots dubbskor. Varning utfärdad för imorgon, ska bli ännu värre innan det vänder till kyla igen. Kan inte vädret bara bestämma sig? Velpotta!
Sån där härlig grangubbe hade alla i Säfsen utanför huset. Kanske något mindre i storlek men samma stuk, härliga!

femfemman sa...

Här är en till som föredrar barmark. Även jag kan fixa snö, om det är högst en dm. Orange, det har jag däremot svårt för!

Susjos sa...

Jo, nog gillar jag barmark, mindre halka bl.a, men nog lyste snön upp i vintermörket, innan den blev en grå sörja!
Grantomten är jättefin, jag såg en liknande idag på Vendelsö, men mycket mycket mindre, kanske jag kan ta en bild av den i morgon!
Å jag vet att du gilla orange, en snygg färg, helt klart!
Kram från en trött farmor!

KajsaLisa sa...

Visst är det härligt att slippa snö, men den kommer säkert tillbaka. Jag är rätt svart just nu, allt annat blir så skitigt.
Kul grantomte, att i ingen tänkt på det tidigare.

Annika sa...

OH man, så snabbt snön försvann. Men BP; läste i DN att det kommer ny innan jul + att det blir kallt. Vet att du inte gillar det, haha.
Personligen skulle jag gärna ta högvis med snö, men det blir inget sånt på denna sida pölen, iaf inte i Washington DC. Tycker det väder du har nu är sååå tråkigt.
Oh well, I'll survive med blidväder också.

Granen är verkligen mycket söt!!

christian sa...

Förstod redan när jag såg de första bilderna varför du var så glad ... ! ;)
Här har all snö smält bort inom loppet av ett dygn typ, från minus 15 till plus 8 😒 I dont`t like
Visst är det kul när man ser folk som har färg.....tomten är go, men precis som du påpekar, inte kramgo!

Anki sa...

Såå himla skönt med barmark! Grantomten är verkligen fin ... LillaSyster har såna hos sig, men kanske lite mindre!
Tack för länken BP!

Klimakteriehäxan sa...

Den där sortens tomte gillar jag verkligen. Hade en i Barndomslandet en jul, grannen hade gjort den och satt den vid vårt hus!
Vid Centralen i Göteborg hade de också en sån, en stor en, när man klev av tåget (för ett par år sen).

Carita Liljendahl sa...

En sådan fin grantomte där i Bromma!
Tack för länken och att du är flitigt med i Glad måndag!
Barmark, ja - det hade ni DÅ.
Jag läser nu i på julaftonen vännernas bloggar baklänges.
Men äntligen har jag tid!