tisdag 5 december 2023

Tio minus är lika med ide




Grannen sms:ade igår kväll och frågade om jag kände för en fika idag eller imorgon. Han hade nog inte lärt sig (än) att undertecknad inte lämnar lägenheten (tillika idet), när det är kallare än fem minusgrader. Denna kunskapsmiss åtgärdade jag omedelbart med ett sms som informerade om ”läget” och idet.
 

Hemma vid köksbordet
Som alternativ föreslog jag en fika runt köksbordet hemma hos mig med en Nespresso och nåt ätbart som han skulle köpa. Swishade pengar, vilket var ett sätt att tacka för alla avisningar av min bil.

Överraskning
När jag föreslog att ”köpa fika” hade jag inte en tanke på att det var min favvomacka hos Starfish & Coffee som grannen skulle åka och handla. Men det var precis vad som hände. Vilken omtänksam granne jag har. Tusen tack:-) Ja, även här kan man väl använda mottot ”I deserve it, because I’m worth it” - inget fel på min självkänsla;-)

PS. Bild #2 har ingenting med inlägget att göra. Tyckte bara att den var lite rolig. Visste nämligen inte att "grannbyn" Enebyberg har en hållplats för spårvagnar. Det är pendeltåget Roslagsbanan som stannar där. Undrar vad den smalspåriga järnvägen Roslagsbanan tycker om att bli "degraderad" till spårvagn. Men nu förstår jag att den relativt nyinflyttade grannen envisas med att kalla Roslagsbanan för spårvagn;-) DS.

15 kommentarer:

Susjos sa...

Idag ville inte jag heller gå ut, så jag gick ner till garaget, körde till (det jobbiga ) garaget på MoS, och samma väg tillbaka, jag hade inte behövt klä på mej så mycket, jag behövde ju inte vara ute, det var perfekt!

Enebybergs station ja, det är en byggarbetsplats just där, så när vi har beställt taxi från gatan där svägerskans dotter bor (nära stationen), så hittar inte taxichaufförerna, utan står på andra sidan byggarbetsplatsen, och man kan inte gå dit, mer än en gång har vi varit tvungna att boka om en taxi, då de ibland helt enkelt inte ha hittat att åka runt på småvägarna . Jag är tacksam att google-maps igår hade uppmärksammat att det är stängt från ett håll för att komma till just den adressen, så jag körde rätt direkt!

F&S i Sollentuna finns kvar på Stinsen till 2027, och troligen blir "vi" kvar i området efter 2027 också, så nu har Sollentuna 2 anläggningar med den nya i Rotebro, den är mycket mindre än anläggningen i Stinsen, men som sagt, jättefin, så jag hoppas att folk hittar dit också!

Din granne är sååå omtänksam!
KRAM

Ditte sa...

Vad trevligt! Och dubbelt upp. Trevligt sällskap och din favoritmacka från S&C. Perfekt.Absolut omtänksamt.
Nja, spårvagn? Nej, det skulle jag inte säga. För mig är det Roslagsbanan och mer ett pendeltåg.
För egen del har jag avverkat 8 km idag. Först "soppteater" med musik och fart och fläkt och sedan promenad med väninnan A för att se en del av ljusinstallationerna som nu är i gång under Stockholm Nobel Lights. Trevligt men isande kallt men -10.

Hannas krypin sa...

Vad fint av grannen att både vilja shoppa din favomacka om komma till dig. Över tio minus är kallt alltså....

Gunnel sa...

Grannen tycket helt klart också att du var värd det.

LillaSyster sa...

Go fika! Och extra skönt att slippa lämna hemmet. Mildare idag, men ändå bitande kallt av vinden. Ha en bra kväll!

femfemman sa...

En så värdefull granne! Tror ju inte att man har så fin gemenskap o ett stort hus fullt av lägenheter. Men se där hade jag fel. Perfekt fikamacka!

nalta norrland sa...

Den grannen ska Du hålla fast ordentligt ☺️
Men kallt 🤔💭 nej det kan jag inte tycka… men Du for själv välja om Du ska stanna inne, vi har haft runt minus 18 - minus 25 de senaste dagarna. Jo yes jag går ut i typ alla väder. Det enda jag inte gillar är blåst och regn.
🤗

Äventyret framtiden sa...

Bravo BP, självkänsla ska man vara rädd om. Lyckans dig som har en så trevlig granne och han också för den delen i dig.
Din favvomacka ser ljuvligt god ut.

Anki sa...

Din granne är verkligen guld värd! Och du också!
Svar: Javisst är det Calle på den bilden :)

Stare Ström sa...

Såna grannar kan göra en dag i idet till en lyxtillvaro! Vår snö håller på att övergå i blask. Vanlig Skåne-vinter alltså.

Guldkryckan sa...

En sådan granne är guld värd tycker jag, härligt.
Nä, om man kan slippa går ut så tar man ju den chansen helt klart.
Även om jag gillar snö så föredrar ju jag att kika på det inifrån vardagsrumsfönstret.

Ha nu en underbar Onsdag Bp.

christian sa...

Så tacksam man är när man har goda grannar, det är ju så värdefullt....å den där mackan såg väldigt smarrig ut, helt i min smak!

Annika sa...

Du har det kallt nu, minsann.
Goda grannar är verkligen a och o. Du har en toppengranne.
Godaste mackan och fika i eget hus, det är perfekt det.

Carita Liljendahl sa...

På något sätt känns spårvagnsbanan bekant... 🤔 Har den inte funnits länge?
Men härligt med vyer och kartor över bekanta platser.
Och grannen är snäll som förstår att du inte vill ut när det är kallt och som kom med favvomackan också.

Paula sa...

Ojoj, jag skulle få nippran om jag stannade hemma alla dagar det var kallare än -5! Det är det ju typ en tredjedel av året! Men, du ser ut att klara dig utmärkt o i gott sällskap dessutom. Omtanke kallas det visst!