onsdag 27 december 2023

Hört talas om ”News55”?

Tomten kom med sushi-strumpor till mig. Älskar dom! Det var just sockorna som inspirerade mig till att klicka hem en 12-bitars ikväll;-)

HIttade denna grunka i tvättstugan. Är det någon av er som har en aning vad det är för nåt? Kollar "nålen" längst ned.

Campingknivar med sked. Det har jag aldrig sett förut. Multifunktionellt när det är som bäst.


Det är tack vare Klimakteriehäxans krönikor i ”News55” som jag känner till sajten. News55 är en svensk nyhetskanal på internet som inriktar sig på nyheter för en publik från 55 år och uppåt. Sedan några veckor får jag dagligen två mejl från News55 (det skulle dock räcka med ett). Och då två av mina absoluta favvo journalister jobbar där, så läser jag artiklarna som är av hög kvalitet.

Ulf Elfving och Artur Ringart
Ulf Elfving har hunnit bli 81 år och är lika skärpt som för 30-40 år sedan. Detsamma gäller Artur Ringart som är tio år yngre än Ulf. Tänker ge er några smakprov som jag hittat de senaste dagarna.

Ulf Elving – observationer vid ett julbord
- Att äta ute är en fest. Jag har haft förmånen att gå i närkamp med tre julbord i år. Och slagits av följande, bland annat:

- Krympflationen har slagit klorna även i julmaten! (Krympflation = en vara har blivit mindre – men dyrare).

- Lutfisken för en tynande tillvaro. Ibland går det att få den som extrarätt på julbordet, utportionerad i köket till en minibit på runt 50 gram.

- Men var finns grönsakerna numera? Knappt ett salladsblad och inte skymten av en tomat nästan någonstans.

Nu har jag endast varit på ett julbord men kan bara instämma.

Artur RIngart – förändrad jul
Här kan ni läsa hans tankar om hur julen har förändrats under åren.

PS. Bilderna jag lägger upp har absolut ingenting med inlägget att göra. DS.

11 kommentarer:

femfemman sa...

Tack för tips! Måste kolla. Håller med om lutfisk och grönsaker.
Sen undrar jag vad man gör med alla rester från julborden. Bio-gas?

Guldkryckan sa...

Jodå, de börjar ju komma upp i åren de gamla rävarna, kul att se dem i farten ännu.
Julborden har väl tappat en del ingredienser under alla årtionden och annat har väl kommit till antar jag.
Lutfisken fanns ej här heller på julbordet i år vid vårt julfirande hos familjen.

Grönsaker?
Ja det kanske man ska ha på ett julbord, har aldrig sett det iofs.

Tillönskar dig en fin kväll nu Bp. :)

Ditte sa...

Verkligen läckra sockor. Förstod att du blev inspirerad av dessa till att beställa sushi.
Just News 55 fick jag också tips om av Klimakteriehäxan och gillar dem. Gillar också både Ulf Elfving och Artur Ringart. Båda är verkliga proffs.Inget slams och trams där inte.
Bra att du tipsar om sidan. TRor många skulle gilla att ta del av den.
Vad gäller campingkniv så har jag ett par verkligt rejäla "Swiss Army knives" och har sked med på båda. (Fått av pappa och en ärvde jag av honom)
Återkommer om fyndet i tvättstugan. Men en nyckel av något slag...
Och du! Det kom en "lapp" i brevlådan sent i em så i morgon ska jag hämta en leverans...
Spännande!

LillaSyster sa...

Längesen jag åt julbord, men det brukar ju vara grönkål, brysselkål och ärtor som står för grönsakerna på bufférna. Grunkan går jag bet på,liknar en nagelklippare. Ha en bra kväll!

Susjos sa...

Tack för tipset om News 55, inget jag hört talas om!
Vilka snygga strumpor du har fått, förstår att du blev sugen på sushi.
Lustig mojäng du hittade i tvättstugan, min man kände inte igen den heller!
Hm, på min mans "Leatherman multifunctional" finns ingen sked heller!
Ha det gott!
Kram

Hanneles bokparadis sa...

Läckra strumpor! 🧦

Äventyret framtiden sa...

Riktiga gladstrumpor! Det går ju inte att vara ledsen med sådana på fötterna. Jag är säker på att tårna skrattar.
Ja, vad är det för mojäng du har hittat?
På vårt julbord finns alltid färska grönsaker...
Men grönsaker är inte trendiga nu för tiden..
Krympflation, ett bra namn för "fusket"..man får mindre för mera pengar. Har inte ätit något julbord alls här, annat än det jag gjorde själv ...

Paula sa...

Vilka bra tipsommer med, News55 är något jag också borde läsa. Den glada socktomten har slagit till igen ser jag, en mycket generös tomte må jag säga!Verktyg är inget som någonsin passat i min hand så jag passar på den frågan, men, jag ska läsa kommentarerna för att kolla om det du fått bra svar! Nu börjar det närma sig natta, men jag har visst några inlägg till här att läsa. Natti!

christian sa...

Vilka häftiga strumpor, trots att jag inte gillar å äter sushi är de både färggranna å fräcka....men jag blir inte sugen på att beställa nåt :(
Manicken har jag ingen aning om vad det kan va, men det skulle inte förvåna mig ifall Åke i Nacka har koll!
Konstigt att skylta med campinggrejor, men det kanske var ett julklappstips av nåt slag.
Håller med Ulf Elving å hade även behållning av Arturs krönika........tack för tipset, ska genast kolla upp den där nyhetskanalen!

Good continuation!
;)

Karins ordöverflöd sa...

Ang. grunkan. Jag tror att det är ett verktyg till
en cykel.

nalta norrland sa...

Skojjsigt med sushi sockor 🧦 Aldrig ätit sushi 🙃det liksom ostron och musslor är big no no ✋
Vad grunkan är vet jag inte 🤷‍♀️
Aldrig hört talas om New55 förrän nu här.
Ha en fin fortsättning på denna torsdag 🤗

Har Du läst min blogg?