måndag 11 december 2023

Glad måndag

Hade det inte varit för två bästisar som försåg mig med upplyftande bidrag till ”Glad måndag” så hade det absolut inte blivit en rolig dag. Är nämligen så urbota trött på allt vad mörker heter;-) Jag gnäller inte, jag konstaterar bara;-) Innan jag presenterar för er de fina "fådda" bilderna samt en jag tog alldeles själv, vill jag gärna svara på era tankar till gårdagens grisfötter.

Grisfötter
Kommer inte riktigt ihåg när Paula fick mig att testa grisfötter – två till tre år sedan kanske. Det var premiär för mig då. Visste egentligen inte vad av fötterna som var ätbart, och jag fick tvinga mig att inte tänka på vart fötterna hade varit innan de hamnade i kyldisken och på tallriken. Det som jag trodde var ätbart var helt okej. Gelén en delikatess. Absolut inget fel på grisfötter. Men så gott var de inte att jag skulle repetera upplevelsen. Så nej, jag köpte inga nassefötter i fredags.

Sol och värme
En kompis njuter just nu av två veckors semester på en av Kanarieöarna. Som ni ser behöver jag inte åka dit själv, jag får C- och D-vitaminerna mejlade till mig. Tusen tack! Jag njöt:-)

Muralgranskaren
Även bästisen Yvonne ser till att hålla mig på gott humör:-) Stort tack!

Ohälsosam mat
Visst kan man tycka att denna 33 centimeter långa och 7,5 centimeter höga kebabrulle är ohälsosam. Det är den säker. Men ibland får jag cravings och då slår jag till direkt – innan suget avtar så att säga.

Så på det stora hela var/är det en glad måndag.

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

14 kommentarer:

christian sa...

Så bra att du får lite sol via bloggen nu när det är bra vintrigt t.o.m. på din balkong.....
Den där kebaben såg mysko ut....

byblixtra sa...

Det såg härligt ut på Kanarieöarna och visst skulle det vara fint med lite sol och värme nu! :-)

nalta norrland sa...

Förlåt, men jag förstår inte riktigt varför Du lägger ut andras bilder i Din blogg… jag förstår när det är roliga möjliga skyltar, kloka ord eller liknande men andras semesterfoton?
Jag ser hellre dagsfärska bilder från Ditt närområde.
Grisfötter fanns på julbordet när jag var liten och farfar och farmor, morfar och mormor levde, jag har aldrig smakat.
Det är mörkt nu… jag såg knappt vägen hem 😅
Men det blir ljusare… i mars ☺️
Här har vi sjukstuga ☺️ J är rejält dålig och jag har haft dejt med min läkare 🥼
Har Du inte några skyltfönster att visa från Täby city?
🤗

Äventyret framtiden sa...

Men så ohälsosam är knappast kebabrullen. Ät och var glad!
Glad måndag!

LillaSyster sa...

jag tänker som Karin ät och var glad!
Perfekt att få solskensbilder=) Tack!

Susjos sa...

Mums va gott med kebabrulle! Å ljuvligt med en solskensbild från min favoritö, blir nyfiken på vart på GC den är tagen?
Visst blev det ett glatt inlägg dagen till ära!
Kram!

KajsaLisa sa...

Smakat det en gång, aldrig mer. Kebab är nog bättre än snabbmatsryktet. Grillat magert kött och grönsaker. Sen såsen och brödet, men sånt äter man ju ändå.

Ditte sa...

Tycker du försöker se det positiva. Hann inte med att läsa och kommentera igår. Men har nu läst i kapp och trevligt med en förklaring till grisfötterna. För egen del avstår jag dessa tassar.
Och inte är det gnäll att du konstaterar att det är mörkt för så är det ju. Och kan lite uppiggande bilder vara till glädje så är det ju bara trevligt.
Och visst är det fint att några delar med sig av d-vitaminerna. Var så glad när både Lilla Syster och Susjos gjorde det.
Muralgranskaren tycker jag om.
Och maten! Inte är det ohälsosamt med kebabrulle. Tvärtom är det bra att äta det en gillar. (Nåja, i måttliga mängder kan en äta vad som och ändå må bra.)
Önskar dig nu en glad kväll.

Anki sa...

Kul att du ändå testat grisfötter :)
Härligt meden kompishälsning från fina Kanarieöarna. Jag gillar verkligen Muralgranskaren!

Klimakteriehäxan sa...

Min glada måndag bestod i att ta tag i kylskåpet som isat igen - dt kallas för "själavfrostande". Nu kan jag inte få det kallt igen. Så kul har jag det.

Gunnel sa...

Kebabrulle är jättegott! Det köper jag ibland.

femfemman sa...

Bra att man tar tillvara grisfötter. Hoppas bara att någon köper. Borde det inte gå att koka gelatin av dem också....?
Vi har kommit till de mörkaste eftermiddagarna nu. Tror att det står still på solnedgång 15.20 ..hos oss.. Några dagar nu och sen vänder det tillbaka precis vid vintersolståndet. Morgnarna blir några minuter mörkare ännu, men det stör mig inte lika mycket som de mörka eftermiddagarna.
Ha en bra dag!

Annika sa...

ÄT!! Helt rätt att du ger efter för dina cravings ibland. OCH kebabrulle är ju jättegott.
Jag har svårare för mörka morgnar än mörka em. Men solen går ju ner 16:45 nu, så vad har jg at gnälla över, haha (gnäller inte heller, utan gillar det...ja jag VEEET).
Ja du får njuta av solbilderna som ramlar in söderifrån.
Ha en fortatt bra tisdag nu!

Carita Liljendahl sa...

Inte sagt att kebabrulle är ohälsosam i sig :-)
Där står ju kyckling, gurka, tomat, paprika osv.
Vi kan ju säga att det beror på mängderna vi äter.
Njut på bara vad gäller maten! Vintern och mörkret fröjdar vi oss inte SÅ mycket åt.
Och tack för måndagsbidraget!