onsdag 6 december 2023

16 minusgrader och ett mord



Igår klagade (läs: gnällde) jag över 10 minusgrader. Det hade jag inget för. Idag visade termometern hela 16 minusgrader. Måste säga att det börjar närma sig temperaturerna vi hade på 1980-talet då 25 minusgrader var mer regel än undantag. Är så urbota trött på s****n.

Några ljus i det kalla mörkret
Daniel Ståhl tilldelades Bragdmedaljen. Bättre val kunde man inte ha gjort.

- Åtta mål i en fotbollsmatch är alltid kul att se. Men kollapsen av det svenska damlandslaget i andra halvlek igår i Malaga var inte roligt. Inte roligt alls. Att gå från en 3-1 ledning till en 5-3 förlust är bedrövligt. 2023 har inte varit Sveriges år vad gäller fotboll. Märkligt att ingen kräver Peter Gerhardssons avgång… 

Ett mord
”Jag hoppas att ett litet mord kan lysa upp i vintermörkret:-)” Så skrev författaren Robert Warholm i boken ”Mordet på Ekenäs” som jag gett mig själv i present;-) Har även köpt hans tidigare fristående böcker ”Skam”, ”Synd” och ”Ingenting att se”. Alla tre är väldigt välskrivna historiska kriminalromaner, där 1800-1900-talet möts i modern ”språkförpackning”. Roberts research är enastående. Böckerna rekommenderas varmt.

10 kommentarer:

LillaSyster sa...

Ingen författare jag känner till, men mord är ju alltid spännande så länge det händer i böcker =)
Ja, det är kallt dock inte lika kyligt som hos dig, men här är så att det räcker och blir över. Trevlig läsning!

Ditte sa...

Visst var det roligt med bragdguldet till Daniel Ståhl. Heja!
Ja, trist att damlaget förlorade mot Spanien. Det kändes ju hoppfullt när de var i ledning. Men hoppet släktes.
Tack för boktips, har inte läst någon av dessa men ska absolut göra det. Har nyligen avslutat "Bestseller" av Pascal Engman, en forfattare jag gillar och som fängslar men krim. romaner. Dock i modern tid.
Önskar en fin kväll-
Har just tinat upp med glühwein efter att ha varit ute med Promenadklubben- Men vi var inomhus också och en supergod lunch åt vi- Så en riktigt bra dag. Trots kylan.

Guldkryckan sa...

Jo, det var kallare förr och det tycks som om denna vintern blir en återgång till det gamla.
Synd med fotbollen där, har missat det totalt.
En god bok är ju en god bok, perfekt med andra ord.

Ha en fin afton Bp.

nalta norrland sa...

Minus 17 och det betyder ju att det blivit varmare 👍
En författare jag inte känner till… en bra bok är ju så bra 😊
Har tillbringat dagen mer eller mindre sittande i telefon 📞 både försäkringsbolag, sjukstugan och med andra närstående.
Nu trött vansinnigt trött 😴
🤗

femfemman sa...

Tack för tips! Bra att ha lite böcker att se fram emot, då stickperioden är över. Är inne i en sådan nu. Då blir det inget läst. Är periodare, på både det ena och det andra...
Är också så erbarmligt trött på snö och mörker. Framförallt på mörkret! Avskyr denna perioden, nov - mitten av februari
God kväll!

Robert W sa...

Jag hoppas du blir nöjd med boken!

Susjos sa...

Det är väldigt vackert ute med frost i träden, men ack ack...denna kyla är inte kul! Var tvungen att gå till postlådan med ett julkort idag som ska till USA, det är visst sista dagen dag om det ska hinna fram innan jul...som tur är det inte såå långt, men den promenaden räckte!

Såg att Sverige ledde fotbollen igår, nästa gång jag gick förbi TV:n ser jag att Spanien ledde, ack ja, va trist!

Roberts blogg känner jag ju igen, har dock inte läst hans böcker, tack för tipsen!

Ha en fortsatt fin kväll, oss nattugglor emellan!
Kram

Gunnel sa...

En deckare är helt perfekt när man är så mycket inomhus nu. Vi har turligt. og fortfarande plusgrader under dagtid, men det här snöblandade regnet gör ingen människa glad.

christian sa...

Ja visst är det märkligt att man inte kräver damernas förbundskaptens avgång....tycker faktiskt det är mer än dags....alltid sämst när det gäller håller inte i längden!

Paula sa...

Jag hade gärna läst Warholms böcker om de varit en annan genre. Försöker faktiskt lyssna på en deckare just nu, den heter Hildur och är skriven av Satu Rämö, en finsk författare som skriver i isländsk miljö. Jag är inte överdrivet imponerad ännu, men lyssnar nog klart, få se om jag ändrar åsikt. https://www.adlibris.com/se/bok/hildur-9789137506562 Läser nu att hon bor på Island, då fattar jag bättre.