måndag 31 juli 2023

Glad måndag med Hugo och fotboll



Varning för långt inlägg

Visst var det en glad måndag idag, och det trots regn, regn, och återigen regn. Ni som haft en medioker sommar får gärna vara skadeglada. Det bjuder jag på. En anledning till att det var en glad måndag är Hugo, en annan är gårdagens och dagens resultat i fotbolls-VM. 

Hugo
Det är så ”han” heter min nya Spinomed
® som man ”får” när man har drabbats av ”nedsatt hållfasthet i skelettet på grund av spinal stenos och benskörhet”. Det var förresten inte jag som döpte mitt nya ”ryggrad” till Hugo, utan det gjorde ortopedingenjören Kiki hos Aktiv Ortopedteknik när jag bad om ett passande namn. Hugo fick förresten anpassas till mitt ryggelände med ett skränkjärn (se ovan). En grunka jag aldrig sett förut.

Fotboll
Trodde jag sett VM:s största skräll igår när Colombia slog Tyskland med 2-1, en underbar match som bjöd på allt och lite därtill. Vad jag bedrog mig. Skrällarna fortsatte idag.

Japan-Spanien 4-0
Inte trodde jag att Japan skulle vinna över Spanien, än mindre med hela 4-0. Vilken match de gjorde:-) Japanskorna är inte bara tekniska utan också otroligt snabba. Fyra vackra spelmål gjorde tjejerna varav två stod Miyazawa för. Hon borde stå överst på listan av önskevärvningar hos storklubbarna.

Japan-Norge
Japan kommer möta Norge i åttondelsfinalen. Hoppas att Japan vinner mot ett grannland som inte verkar helt i balans. Sorry Norge.
 

Kanada-Australien 0-4
4-0 visade sig vara ett gångbart resultat i sista gruppspelsomgången. Även här trodde jag aldrig att de olympiska mästarna Kanada skulle "förnedras" av Australien på det sättet. Men är så himla glad att värdnationen Australien är kvar i turneringen. Kan inte påstå att lagets storstjärna Sam Kerr saknades. Hon lider av en vadskada, men kan kanske vara med i åttondelsfinalen mot antingen England, Danmark eller Kina.

Nigeria
Även Nigeria gick till åttondelsfinalen idag efter 0-0 mot Irland. Är väldigt glad att äntligen ett afrikanskt land kvalificerat sig till slutspelet. Å glöm inte, laget slog faktiskt Australien med 3-2 i gruppspelet. Så...

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

14 kommentarer:

femfemman sa...

Hoppas att Hugo kan bli en riktigt god vän och hjälpare! Gott att det finns möjligheter att få lite lindring. God kväll

LillaSyster sa...

Hoppas att du och Hugo blir bra kompisar ♡
Bra att det finns hjälpmedel när kroppen börjar svikta. Kram

nalta norrland sa...

Aldrig hört talas om Hugo tidigare… jo yes jag tänker på läkare och fysioterapeut, bra det finns hjälpmedel som funkar när kroppen sviktar.
Ska Du ha hen på jämt eller sover Ni inte ihop?
Regn är inget jag blir glad av - jag är less på regn.
Snart kommer väl snön 😜
Fast idag har det bara skvittrat och skvätt 🤪 men det är ju tillräckligt irriterande 😠 myggen kommer ju fram å bits så fort det börjar skvätta 🌧️
🤗

nalta norrland sa...

svar Mia är 07a ett år yngre än Elin & Cai
Det är enkelrum på elevhemmet.
Det blir typ inte billigare att hyra en lägenhet med minst 3 rum och kök i Lycksele, än vad elevhemmet kostar få det ingår frukost, middag och kvällsfika.

Ditte sa...

Hoppas och önskar att "Hugo" ska hjälpa dig och avlasta en hel del. Och är det inte så varmt så går det ju ok att ha honom med. Jag har också en, dock namnlös, men är det varmt ute är inte "stödet" direkt bekvämt. Har nu även en annan variant i mjukare material och två delat som är bättre när det är varmt och jag då är ute och rör mig. Och det gör jag ju.
Men utan mitt smärtplåster klara jag mig inte.
Tack för analys av fotbollen- Har hängt med och är också imponerad av Japan. Så bra!
Kul att se fortsättningen av VM. Nu är ju simningen slut och Sarah Sjöström var ju outstanding. Helt fantastisk att se.

Geddfish ♥ sa...

Hoppas du får glädje av Hugo. Skulle gärna velat haft en vän för min skolios, men ack, min rygg är sned så sned.
Men jag njuter på landet🤗

Susjos sa...

Grattis till din Hugo, "han" ser ut att bli ett bra stöd för din rygg, hoppas det funkar!
Å visst storspelade Japan idag, jag tittade dock inte så mycket på matchen ;-)
Spännande med länder som överraskar!
Ha det fint!
Kram

Hannas krypin sa...

Hugo har jag aldrig hört talas om men det låter som en bra grej för ryggen. Norge har verkligen inte imponerat och Japan tror jag kommer bli riktigt tuffa att möta. Tror de kommer gå långt i åttondelsfinalen. Så kul med att Nigeria gick vidare, ska bli kul att se hur de här lagen som inte är stornationer kommer hävda sig. Jag har känslan av att det kan skrälla både här och där.

Åke sa...

Långt inlägg!?!! Inte då. Vilken frän Hugo du funnit :) Den där påminner om ett ryggskydd jag har då jag utövar extrema sporter, men mitt är bredare och täcker liksom hela bredden på ryggen och är högt som också gör över svanskotan. Så skulle man vurpa med skotern eller motorcykeln klarar man sig förhoppningsvis bättre. En händelse som inträffade: När jag började åka MC ville frun inte sitta bak, jag tjatade flera gånger, försökte lirka som: Vi åker bara och tankar. Jag ska ha en egen MC sa hon. Jag letade upp en och hon fick prata själv med kvinnan som ägde den (hon är föresten chaufför åt landshövdingen i Västernorrland) Efter några dagar vi varit och besökt det hela säger hon: Köp Yamaha Viragon och tack för att jag fick prata själv med Lena. Jo man vet ju hur min fru fungera :) Ja så var det dags för kläder och utrustning som inte är så lätt. Jag vill ha det säkraste av det säkraste liksom. Vi hittade byxa & jacka på en butik, som bara behövdes sy in för hon har korta ben. Så var det dags för skor & hjälm, jag tog henne till Alnöns lokala mc handlare. Fick på henne en säker hjälm (till slut) med hjälp av Peter själv, handskar gick också bra fastän dom var lite klumpiga kanske… men skyddet du vet jag sökte till säkerheten. Så var det dags för ryggskydd som skulle provas ut. Det där tar jag aldrig på mig sa hon. Peter fattade galoppen och förklarade att ryggskydd är viktigare än hjälmen. Så gick vi ut med handskar, hjälm stövlar och ryggskydd medans byxorna låg hos skräddaren i Sundsvall. Alla nöjda alla glada :) Lycka till med din fina utprovade Hugo nu.

christian sa...

Det är en hel del roliga resultat på vm, inte minst när man som jag oftast håller på "underhundarna".....

Gunnel sa...

Hugo var en ny bekantskap för mig. Hoppas han ska bli till stor hjälp. Fixar du att sitta nån längre stund för att se på fotboll nu?

Barwitzki sa...

Jag kan se att jag har en pedagogisk lucka i fotboll... men jag är mer fokuserad på klätter-VM i Bern. Första dagen idag :-)) och såklart på min skog.
Tack för att du sticker mig på näsan och för att so jag också tittar til det fotboll, om så bara för resultaten. Håller tummarna för det bästa laget :-))) det har trots allt inte funnits så länge... och klättringen är förankrad ännu kortare...
p.s. Jag håller tummarna för dig rygg och jag ska säga att jag vet vad jag pratar om. Önskar dig all lycka.
Sol - ja, värme - ja... Vi vill ha allt, nu på sommaren... fordi sommaren are kort.
Kram av Viola

Carita Liljendahl sa...

Först av allt - toppen att Sverige redan är i åttondedelsfinal.

Och Hugo, tänk om jag skulle behöva den hjälpen för min rygg. Försvagad muskulatur har jag i alla fall, men det är förstås inte samma som nedsatt hållfasthet i skelettet, benskörhet osv.
Fint att hjälp finns att få!

Anki sa...

Hoppas Hugo är en bra hjälp för dig!