måndag 17 juli 2023

Glad måndag

Ja, det kan man kanske diskutera om det var en glad måndag eller inte. Tenderar väl till att vara aningen tveksam. Varför då undrar ni kanske?! Läs mer!
 

Bigarråer
Min gulliga spanska grannes son har ett bigarråträd på tomten. Tack vare det underbara vädret vi har haft i nollåttaland slog skörden rekord i år, och sonen drunknar i bigarråer. Så han delade med sig av körsbären till sina föräldrar.

Vita larver
De i sin tur orkade inte heller äta upp bigarråerna och grannen undrade om jag ville ha. Såklart jag ville. Mumsade i mig ungefär hälften när jag såg något vitt, kanske två millimeter långt som rörde på sig - en vit mask/larv. Ska bespara er berättelsen hur jag reagerade på den åsynen. Kan bara säga som så att jag hoppas att vita larver kan simma – eller inte;-)
 

Regnskur med inslag av åska
Nu äntligen kunde stockholmarna som önskat sig regn i minst två månader bli lite glada idag. Två regnskurar, varav en med inslag av åska. Nu skiner solen igen.
Garmin
Bästisen Yvonne har en tradition. Varje sommar åker hon med familjen till Falkenberg där hon köper med sig en klocka hem. Årets klocka en Garmin aktivitetsklocka är nummer 8 i samlingen. Enligt Yvonne lär det vara den sista hon köper, för den kan hon ju inte byta för att matcha klädseln. Så jag skrattade:-) Tusen tack för bilden Yvonne:-) 

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

15 kommentarer:

LillaSyster sa...

Oj vad det regnar hos dig. Vi har också fått ett par skurar men inte lika kraftiga som din.
Nä, din måndag kan knappast inte kvala in under glad.... du som inte skulle ha in fler kryp i ditt hem.
Vi hoppas på att du får en trevlig tisdag! =)

Susjos sa...

Vi hann precis städa färdigt stugan och packade bilen, så började regnet, snacka om tur!
Nu är det så pass fint väder, så det blir en cykeltur till jobbet.
Små maskar är inte så kul, men det är bara att skölja av bigarråerna, så kan du fortsätta äta dem, naturen är ju full av små insekter och larver....;-)
Yvonne verkar vara lika tokig i klockor som min man!
Ha en fin kväll!
Kram

Geddfish ♥ sa...

Säger också, skölj biggaråerna! Och ät!
Fick några rejäla störtskurar här idag också och nu till kvällningen skiner solen igen.
Jag har dock skrattat den här helgen, ja det syns i min blogg idag.
Ha det gott!

Ditte sa...

Ja, en glad måndag med lite incidenter. Såg att du fick rådet att skölja bären men är en inte beredd på larver så kanske inte sköljningen är det första en tänker på.
Men tanken var ju god. Att ge dem till dig alltså.
Här inne i stan kom också ett par rejäla skurar men i övrigt varvat med blå himmel. Blev middag på balkongen.
Så snygg klocka! Helt i min smak.Men jag hade köpt den utan funktionen "aktvitet" . Förstår att du skrattade för den här lär Yvonne få ha. Alltså om Yvonne vill mäta hur aktiv hon är. Men det kan en ju skippa.

Guldkryckan sa...

Hujeda mej, småkryp är ju inte min favorit heller, speciellt inte om det existerar bland saker jag ska äta.
Regn är ju skönt efter långt uppehåll, lika skönt som att få sol efter regn.

Ha nu en superb afton Bp.

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Jag är sjukligt trött på regnet nu. Kom tillbaka solen känner jsg och VÄRMEN
Känner inte alls mig nöjd med regnvädret;) .

KajsaLisa sa...

Jag brukar kolla på bigarråer i affären, men dom är svindyra. Vilken häftig regnbild.
Kul klocka.

Hanneles bokparadis sa...

man kan byta remmar i olika färger till aktivitetsklockor, jag har rosa och svart armband (billig klocka under femhundra, innehåller väder, väckning, sömntid, allt möjligt)

Man får välja mellan gifter, eller små vita maskar...

nalta norrland sa...

Go morgon 🤗
Skölj frukten/grönsaker innan Du ska stoppa i munnen så minskar Du risken för diverse småkryp 🐜

Väderrapport:
Drygt 30 mm regn i söndags
Ytterligare 30 mm igår måndag

🤗

Hannas krypin sa...

Men usch för larverna. Ser reaktionen framför mig..... Det åskade hos mig med igår. Idag viner vindarna runt knutarna och det är inte ens tjugo grader. Glad att jag börjat jobba nu för jag hade inte blivit glad över den bristande sommarkänslan under semestern.

Anki sa...

Jag vet ju hur du känner för larver/maskar, så inte blev jag förvånad inte :)
Häftig klocka!
En del regnskurar här under helgen, men inga mängder.

Paula sa...

Med frukt och bär som är hemmaplockade bör man lägga dem i blöt innan man äter dem. Hallon t.ex innehåller ofta mask o den är inte lätt att se, då får man kremera hela hallonet först. Så jag lägger dem i vatten och gärna i kylen också, så kryper alla små söta insekter upp till ytan och vips är de ätfärdiga, bären alltså. Men jag vet att du är kräsmagad, din stackare.

christian sa...

Uschahan ...som östgöten säger, såååå äckligt!
Häftig bild på ösregnet, vi har också fått en del å det behövs ju.....
Matchar klockor med klädsel låter dyrt, jag brukade matcha mina pennor med färg på skjortan förr i tiden....

Carita Liljendahl sa...

Nej fy... en måndag som kanske annars var glad och bra sprack om det fanns mask i bären... urk!
Men tack för ditt bidrag ändå :-D

Åke sa...

Ett bigarråträd är inte att förakta. Så snällt att dom delar med sig :)