fredag 21 juli 2023

Färgsprakande "Fem en fredag": Fotboll



Tre färgsprakande uppslag i årets VM-bibel:-)


Elisa och hennes trevliga tema ”Fem en fredag” är ju på semester, men jag har fått ihop fem punkter denna fredag ändå, fast med fotbollsögon sett;-)

1. Har inte sett en enda match live idag. Ooooops! Ni behöver dock inte vara orolig – jag är inte sjuk, tvärtom;-) Tyckte det räckte med Fifas ganska långa highlights av de tre matcherna som spelades  ”mitt i natten".

2. Nigeria-Kanada 0-0. De regerande olympiamästarna Kanada imponerade inte. Veteranen 40 åriga Christine Sinclair missade till och med en straff, eller rättare sagt Nigerias målvakt som till vardags spelar i Paris FC räddade. I matchen delades även ut turneringens första röda kort till en nigeriansk 19 åring, som inte såg helt ”kvinnlig” ut om man säger så.

3. Filippinerna-Schweiz 0-2. Ett helt programenligt resultat. Nej, fel. Med tanke på att det var första gången Filippinerna var med i ett VM hade jag förväntat mig en större vinst av Schweiz. Den filippinska målvakten borde ha spelat till sig ett fett kontrakt i en europeisk klubb. Hon var oerhört duktig. Och Ramona Bachmans tatuering på vänstra armen fick mig att sucka djupt.

4. Spanien-Costa Rica 3-0. Det finns inga blåbärsnationer längre. Spanien hade visst 46 skott(!!!) på mål, men nätade bara två gånger själv. Första målet var ett självmål av en costaricansk back. Ni läste rätt – 46 skott under 90 minuter. Och nej, vi pratar inte ishockey här. Det säger sig självt att även Costa Ricas målvakt var outstanding i den här matchen

5. Årets nyhet. VAR-beslut förklaras öppet för publiken under matcherna i dam-VM, något som allmänt mött positiva reaktioner. Sedan är det en helt annan sak att man inte förstår vad domaren säger. Först ut i årets VM var domare YoshimiYamashita från Japan som uppmanades att se en handssituation i repris av sina kollegor i VAR-rummet och vände sig sedan direkt till åskådarna. Ja, ni kan räkna ut själva hur duktig hon var på engelska. Jag hajade i alla fall ingenting. Och det var jag inte ensam om…

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".

15 kommentarer:

Hannele sa...

lite sporadiskt här, läser Göteborgs-Posten

Steve sa...

Det var en fyllig VM-rapport utan att ha sett en enda match.
Ramona Bachmans tatuering, det kallar jag en riktig cliffhanger.

LillaSyster sa...

Så bra du löst färgsprakande fredag ♡ Tack för länken och så kul att du är med=)

Oj, hur kan man ha en domare som pratar obefintlig engelska??

Ha en fin kväll, Busan och jag läser inne....det bara blåser och blåser inte ett dugg skönt ute.

nalta norrland sa...

Har inte hört, sett eller läst något om fotbolls VM ⚽️
Däremot har jag tröttnat på de som bränner koranen 📕
Jag förstår att de muslimer världen över ser rött och vill storma Sverige 🇸🇪 snacka om yttrandefrihet 🤫
🤗

Susjos sa...

Härligt med en färgsprakande fotbollsbibel! Å tack för kommentarerna från matcherna, nu blir jag nyfiken på Ramona B:s tatuering? Kanske kan man googla fram den?
Aha, VAR-beslut förklaras öppet för publiken, bra om domarna kan engelska då!
Ha en fin fredagkväll!
Kram

femfemman sa...

Bra att bli uppdaterad av dej! Har inte alls haft tillfälle till radiolyssning idag. God kväll!

Ditte sa...

Kul med det sportigt färgsprakande!
Kul med egna uppslag till frågorna och likaså att läsa dina svar. Nej, har inte heller sett någon match idag. Kul att den filippinska målvakten gjorde så bra från sig och visst borde Schweiz har kunna vinna med mer.
För egen del är det fri idrott i kväll. Dimond League från MOnaco.

Geddfish ♥ sa...

Kul idé med färgsprakande och även fem en fredag på ditt eget lilla vis!
Ooops! Jag satte på radion idag och fick matchen Spanien-Costa Rica ur apparaten helt ofrivilligt 😁 Jag ville bara ha lite ljud. Här är messtadels tyst.

Klimakteriehäxan sa...

Och jag tycker att Sverige ska införa VAR i högre divisioner. Håller med Reinfeldt.

Hanneles bokparadis sa...

fotbollsrelaterad film i svtPlay:
Skruva den som Beckham
En dramakomedi om den 18-åriga Jess som föredrar att spela fotboll framför mer kvinnliga sysslor, till hennes indiska föräldrars stora förtvivlan. Jess stora idol är David Beckham men hennes mamma vill att hon ska vara en trevlig och traditionell indisk tjej precis som sin syster.

https://www.svtplay.se/video/ebYppwR/skruva-den-som-beckham

Åke sa...

Du är för härlig :)

Carita Liljendahl sa...

Tack för fotbollsuppdateringen :-D
Jag har inte heller sett en enda match, men en del korta sammandrag på Sporten.

Guldkryckan sa...

Fin rapport Bp, min imorgon kommer nog inte bli lika detaljrik. ;)

Ha det bäst nu Bp.

christian sa...

Tack för korta å koncisa analyser av fotbollsmatcherna, själv såg jag halvlek 2 av Sveriges match i morse.....gäääääsp å tur.....,

Anni sa...

Du får mig att bli väldigt nyfiken på andra än Sveriges matcher. Jag har inte ens hunnit se sammandragen! 46 skott, det är ju varannan minut! Blev det ens utsparkar från målvakten?