måndag 24 juli 2023

Glad måndag



Ja, inte kan jag vara sur idag… heller;-) Vädret är strålande (bildbevis ovan) och fotbolls-VM håller mig sysselsatt, åtminstone deltid;-) Idag har jag samlat ihop några observationer jag gjort det första fem dagarna som turneringen pågått. Enjoy!

En sak är då helt klart: det är ack så mycket roligare att skrika Yeeaaahhhh, jaaaaaaaa, neeeeejjjjjj på kvällar och nätter än på mornar eller mitt på dagen. Stämningen är liksom inte ”rätt”.

32 länder deltar i detta fotbolls-VM. Ingen av spelarna och tränarna med mera behöver nog köpa vinterkläder de närmaste åren. Sedan kan man ju undra om man behöver dunjackor på Jamaica, Haiti och Marocko med mera.

Frankrikes legendariska Wendy Renard (187 cm) har bytt ut sin mopp mot långa fina flätor. Flätor är förresten väldigt gångbart i detta VM. Frankrikes Diani har blåa flätor; Jamaicas Khadija Shaw hade gjort en fläta av flätor. Otroligt vackert. Hittade tyvärr inget bildbevis här.

En undran bara: I Sydafrikas landslag spelade inte en enda vit spelare. I Frankrikes landslag var endast två spelare vita. Apartheid fast tvärtom, eller…

Trinity Rodman, USA är dotter till basketbollens ”bad boy” Dennis Rodman. De flesta minns nog hans olika, färgglada frisyrer och hans skandaler.

Och bäst av allt – ja, kolla här och här. Bästa reklamen jag sett på mycket, mycket länge. Så jag skrattade.

Dagens resultat:
Italien-Argentina 1-0. För Sveriges del hade det varit bättre med ett oavgjort resultat. Av det jag sett var Argentina det bättre laget, och Italiens sena mål inte rättvist.

Tyskland-Marocko 6-0. Marocko - slagpåse nummer 2 i detta VM efter Zambia. Marocko stod för två självmål.

Brasilien-Panama 4-0. Pia Sundhage hade en bra dag på jobbet som förbundskapten för Brasilien. Tyckte Panama stod upp förvånansvärt bra trots fyra mål i baken. Det svider att kalla VM-debuterande Panama för slagpåse nummer 3. 

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

11 kommentarer:

Steve sa...

Bara för att det är fotbolls-VM behöver inte allt handla om fotboll. Det finns ju så mycket annat att skriva om vilket ditt inlägg är ett lysande exempel på.

"Och bäst av allt – ja, kolla här och här. Bästa reklamen jag sett på mycket, mycket länge. Så jag skrattade".
Jag instämmer till fullo. Och ja, jag skrattase oxå.

Guldkryckan sa...

Tror målvakten i sydafrika var lite blekare än de andra...om jag minns rätt.

Nä, stämningen är ju inte densamma, inte många pubar som har några visningar av matcher här heller.
Men jag satte mig upp i soffan i söndags när vårat segermål nickades in, alltid något. ;)

Ha det bäst nu Bp.

femfemman sa...

Brasilien är nog också en guld-kandidat... enligt icke-experten.
Inget blått här idag inte... grått och regnigt.
God kväll

nalta norrland sa...

Bra. Du kan bli sportkommentator i Ditt nästa liv.
🤗

LillaSyster sa...

Hur är det möjligt...självmål? Snacka om dålig dag på jobbet. Så du fick strålande sol=) här har skurarna avlöst varandra hela eftermiddagen och förmiddagen bjöd på ett tjockt molntäcke.

Ditte sa...

Nej, ingen ledsam måndag här heller. Och VM i simning pågår ju också så både fotboll och simning livar upp.
Alltid kul att ta del av dina tankar och referat. Stort tack!
Och visst är Brasilien något att räkna med. Absolut.
Trevlig kväll!

Susjos sa...

Såklart strålade solen när jag måste sova på dagtid! Men så varmt var det inte, eller?
Underbara kommentarer på din blogg om fotbolls-VM, tack för all info! Fick höra av min man idag att Pia Sundhage är förbundskapten för Brasilien, kul!

Reklamen ja, trodde inte det var sant när jag såg den under Sverige matchen här i söndagsmorse! Frågade min man om han sett den, men det hade han inte, så tack för länkarna på youtube, har just visat dem för min man,haha!!!!
Glad måndag!
Kram

Anki sa...

Härligt väder hos dig ... och reklamen var riktigt kul!
Tack för uppdateringarna!
Svar: Cattis och jag pratade om det och så var jag och köpte det ... ett billigt partytält från Rusta är väl inte det bästa, men funkar :) Vi får se vad de känner för när kvällarna blir mörkare framåt hösten :) Det boren del ensamma kvinnor och män och flera par i husen ... i mitt hus är bor Gun-Britt, 83 år och Solveig, 83 år. I grannhuset bor Cattis, 84 år och ett par hus längre bort Eva, 92 år ... och det är vi som brukar grilla tillsammans :)

Klimakteriehäxan sa...

Pluspoäng för landslagets wake up-service! Även om jag inte har för avsikt att boka den ...

christian sa...

Jasså det är du som har solen, här lider vi av ständigt regn för tillfället...
Håller med vad gäller tiderna för oss här i Europa, å tänk jag har gjort samma reflektion vad gäller black & white, även tidigare när jag sett herrarna....
Tyskland spelade riktigt bra, men å andra siden börjar turneringen in riktigt förrän det är kvartsfinaler.

Carita Liljendahl sa...

Har inte riktigt hunnit med - då det gällt att läsa vänners bloggar.
Är tillbaka på jobbet sedan en dryg vecka och en annan person blev ledig så det är full fart alla vardagar.
Men en bild från G:torp gör mig glad också i efterskott!