söndag 21 maj 2017

Vocación España – Del 33: Skyltsöndag #106

Idag kan jag verkligen överraska er med en riktigt röd tråd – eller kanske ska jag säga tandtråd – med mitt bidrag till Skyltsöndagen. Jag har upptäckt i bland annat Benidorm, men även på andra orter på Costa Blanca att det finns otroligt många tandläkare, optiker och audiologer som försöker locka till sig kunder – turister alltså. Det verkar vara betdligt billigare här i Spanien än i andra europeiska länder att laga sina tänder, köpa glasögon och få sin hörsel åtgärdad. I dagens inlägg koncenterar jag mig på tandläkarnas ”lockrop”.


Jo då, den skylten kan jag absolut inte missa. Jag menar den är ju himla rolig och all information är nyttig. Men om jag nog skulle få välja så vill jag få min tand lagad ”in the night” i stället, speciellt när det är fint väder. (Språkpolisen i mig får gåshud här - ”Repairing during the day” hade varit mera korrekt;-)


Kort, klart, koncist och i rätt färg:-)


”Pearls Nile” – tänker på floden Nil. Är den rosa – floden alltså? För rosa tänder vill jag då verkligen inte ha.


Här brast jag ut i ett gapskratt. Den här reklamskylten hittade jag inte i Benidorm utan i grannkommunen Villajoyosa. Här gick tandläkaren så långt att ”lappa” bilarna. Förarna slängde såklart ”lappen” på gatan. Å om reklamen hamnar intill hundbajs så tappar man liksom poängen lite tycker jag…


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

Det här inlägget är mitt 82:a bidrag till Blogg 100. 82 down, 18 to go.





13 kommentarer:

Days by Johanna sa...

Den sista bilden, med reklam var mest fyndig. Skitfyndig ;)

cat sa...

Gillar de spanska tandläkarnas approach :-) hälsningar cat

Ditte sa...

Tack för denna roliga skyltning med färgglada trådar. Och skratt framkallades.
Ja, på Costa Blanca gör man sitt bästa för att få nya kunder. Säkert på andra platser också. Kan meddela att vi har vår tanläkare "Bengan" från Skellefteå i Torrevieja och han är toppen. Reklam behöver han inte alls för där gäller mun-till- mun metoden.

Kanske finns det alltför många tandläkare, optiker och audiologer i förhållande till den tänkta kundkretsen. En gissning...
Sista bilden har nog förlorat en del av sitt budskap. Skitiga tänder....

Ama de casa sa...

Haha! Skitbra skyltning! Fast jag gillar ju inte riktigt tandläkare sådär jättemycket. Jodå, som personer är dom väldigt trevliga, men vad dom gör... Huvva! Ångestframkallande för min del.

Min gissning är att du trots allt gillar dom rosa tänderna bäst :-D

Anita Malta sa...

Gillar verkligen den röda tråden här ! Hahaa... tandtråd, du är hur fyndig som helst även om just min tandtråd råkar vara vit :)

Tandläkarreklamen är ju väldigt Glad här men inte blir man gladare för det när och om man nu behöver besöka tandläkaren. Som före detta tandsköterska (80-tal) är jag mer eller mindre (mer) hysteriskt noggrann med el-tandborsten, tandtråd och gud vet vad. Så fick jag det sagt också bland alla oväsentligheter som pluppar upp ur hjärnan när jag kikar in här hos dig.

Vilken skylt gillar jag då bäst här ? Jo, bild två, för den är Grön och det är färg som förmedlar något positivt, som Grön Gubbe...

Oopps... är spanjorerna så lagda/lata/nonchalanta, att de kastar det de inte vill ha på gatan. Oavsett så blev det bloggfoder och en värdig avslutning denna Skyltsöndag som precis nu övergår till Måndag.

KaJsaLisa sa...

Dom måste äta på tok för mycket godis i den stan, kul bilder.

Geddfish ♥ sa...

Kul och väldigt ovanlig skyltning! Sånt hittas garanterat inte här!
Ja, vad ville du helst ha, gröna eller rosa tänder, haha...
Inte den sista, skitviktiga, i alla fall, hihi.
💜

Anki sa...

Vilken härlig och fantasifull skyltblandning på ett och samma tema - perfekt!

Steve sa...

Repaining, huvva!

Susanne sa...

Vet inte ifall jag skulle våga laga mina tänder där ;)

nalta norrland sa...

Har ju tandläkarfobi och blotta tanken på att välja en tandläkare på semestern ger mig gåshud, jag undviker tandläkare så länge jag kan...

Anni sa...

Den rosa skylten ser ju ut att gå till en helt annans sort verksamhet, eller är det bara jag som har sådan fantasi?
Vet att många passar på att fixa tänderna när de är på semester i Thailand.

Anders W sa...

Verkligt kul skyltar! Passar även i Svedala!