torsdag 18 maj 2017

Vocación España – Del 30: Den (hårt) arbetande spanska befolkningen

Nu vet jag ju att Costa Blanca är ett turistparadis, men jag tycker ändå att man inte ska glömma bort den (hårt) arbetande spanska befolkningen som ser till att vi turister känner oss väl omhändertagna. Jobben kan skilja sig en aning som ni kan se på bilderna. Enjoy!


Man kan rasta andras hundar, eller så tar man en häst på en liten promenad runt ”byn”.


Den här bilden visar fören på en gammal militärbåt som nu byggs om till lyxyacht på varvet i Villajoyosa. Varvet var förresten Spaniens näst största en gång i tiden och är än idag känt för sina extremt skickliga båtbyggare.


Japp, den här killen var ganska poppis trots eller på grund av sin kysstatuering på halsen. Hans jobb – kypare.


Det gäller att chansa – finns det några metallföremål (=pengar) kvar på stranden? Knappast den dagen, då vädret var dåligt.


Man kan verkligen undra vad den här killen pysslar med – i en cementblandare…


Det här inlägget är mitt 79:e bidrag till Blogg 100. 79 down, 21 to go.

13 kommentarer:

Kolonilotta sa...

Du har verkligen lyckats föreviga aningen udda personer! :)
Och det är ju så mycket roligare än att ta kort på "vanliga" knegare!
Hag kan inte låta bli att undra vilka kan han på stranden hittar en bra dag.

Ditte sa...

Visst jobbas det! Helt klart!
Härligt fångade ögonblicksbilder. Och variationen är stor. Undrar vad jag skulle gilla bäst... Tror det får bli att valla hästen och samtidigt sköta lite affärer per telefon.

Anki sa...

Vilka härligt annorlunda semesterbilder! Kul blandning på olika yrken :) Kyparen ser lite bekymrad ut ... undrar vad han tänker på...
Första bilden med mannen som vallar hästen gillar jag ... det skulle jag kunna tänka mig att göra - bara gå runt och se lite lagom upptagen ut :)
Kanonbilder ur vardagen och verkligheten - bra jobbat!

Steve sa...

Hästpromenad i stan är något udda, men var är bajspåsarna?
Den där lyxyachten vore kul att se när den är klar.
Varför blev jag kypare ser han ut att tänka.
Det torde bli några rundor innan metalldetektorn betalat sig.
Kan man stoppa huvet i en potta så varför inte i en cementblandare.
Kul mix du bjuder på.

nalta norrland sa...

Att gå med en häst på promenad måste ju betyda att man har en stor påse med sig då man ska plocka upp bajset efter sin promenadkompis, då räcker det icke med nån liten rosa hundbajspåse ;-)

Ama de casa sa...

Haha! Härliga bilder och roliga funderingar kring dom - som vanligt :-)

Kanske borde jag skaffa mig en liten promenadhäst? Skulle rymmas en extra hästkraft i garaget, tror jag... ;-)

Och jag har alltid undrat om det skulle löna sig att investera i en metalldetektor? Jag tycker mig aldrig se att nån nånsin hittar nåt...

Ser vådligt ut där i blandaren... Men det ser ofta väldigt vådligt ut på spanska arbetsplatser.

Emma, Sol som sol? sa...

Det där med hästpromenad har jag sett här med, men jag körde bil så jag kunde inte fota. Åh vad jag önskar jag hade en kamera att fota framåt med (inte bara bakåt vid backning).

Det där båtbygget! vad läckert! Hoppas att du kan ta fler foton så vi får se hur det fortskrider. Om jag hade en båt skulle jag också vilja ha den där fören!

Det var allt en liten kyss där i nacken. Men faktiskt riktigt bra idé - om man nu ska ha en tatuering.

Tänk dig alla smycken som folk tappar i sanden! Fast mest är det nog kapsyler och annat skräp.

Min fd svägerska har och kör betongbil. Hon berättade att jodå, man får hoppa in där för att rengöra.

Geddfish ♥ sa...

Du har då verkligen fångat de hårt arbetande spanjorerna med de annorlunda yrkena ;)
Njuter av bilderna och dina kommentarer runt ikring 💖

Marina sa...

En härlig samling annorlunda arbetare ;)

Eva Trillian sa...

SKön samling människor :) ... och figurer!

Anni sa...

Vilken rolig blandning! Tatueringen var onekligen fyndig :-)

Carita Liljendahl sa...

Har ingen aning om hur ekonomin återhämtat sig där borta, men jag tror de får jobba för sina euron.
Kyss-tatueringen är fin!

Annette sa...

Vilka motiv du hittar :) Så avspänd stil hos personen med hästen, den gillar jag! Ja, alla de andra också. Litet läskig tycker jag att mannen i cementblandaren är, vad gööör han..?!