torsdag 25 maj 2017

Hemresan

Kan inte låta bli att berätta lite om hemresan från Alicante till Stockholm i tisdags. Den skiljde sig en aning från nedresan kan jag säga.

Incheckning

Jo då, även på Alicantes flygplats kan man checka in sitt bagage vid automater. Det är bara som så att det är otroligt få som gör det. Så det är inte bara maken och jag som står i kö med papper i handen. Det känns tryggt – det finns hopp liksom. Och när alla fem diskar var bemannade så gick det på bara cirka fem minuter. Kan tillägga att vi checkade in via automaten på Arlanda, men vid ”drop-in” av väskorna var det stopp. En väska vägde nämligen 500 gram för mycket och då fick vi ändå lämna in bagaget på det gamla hederliga sättet.

Säkerhetskontroll

Samma företag som sköter värdetransporter på Costa Blanca ansvarar även för säkerhetskontrollen på flygplatsen. Gillar den tuffa bilen.

Jämfört med Arlanda så är säkerhetskontrollen på Alicante flygplats betydligt mera rigoröst och noggrant kan jag säga. Detta gäller såväl handbagage som kroppen. När jag gick genom ”bågen” så började den tjuta. Suck! Blev kallad åt sidan, fick lyfta på tröjan, öppna byxorna och ta av mig skorna. Sedan tog säkerhetsvakten – en ursnygg tjej - flera slags remsor som såg ut som plåster och förde dom runt över min kropp. Frågade vad hon letade efter – ”illegal substances” fick jag till svar. Maken var otroligt avundsjuk på mig och undrade varför inte han också fick göra bekantskap med den snygga tjejen. Förstår honom;-)

Uppskattas
Nu hittade hon såklart inga otillåtna medel varken på min kropp eller i mitt handbagage som också söktes igenom. Måste säga att jag var impad faktiskt! Som världen ser ut idag uppskattar jag verkligen dessa kontroller.


Väldigt rena fönster på Alicantes flygplats:-)


Maltesergubben som bjuder på färgglada Maltesers i avgångshallen. Här blir man glad, trots att man ska flyga hem...

Det här inlägget är mitt 85:e bidrag till Blogg 100. 85 down, 15 to go.

PS. Annars har vi bara frusit hela dan idag… DS.

17 kommentarer:

nalta norrland sa...

Slutbilden var bäst :) en sån söt gul gubbe kunde få parkera i min hall, tänk så nice att komma hem å välkomnas av en godisgubbe :D

Kyligt väder jaa, ja vi har ju haft skapligt varmt tidigare under veckan, men idag... nä.

Absolut är säkerhetskontroller viktiga, i dagens oroliga värld så vet man ju aldrig när det typ smäller.

Emma, Sol som sol? sa...

När jag har flugit med sonen har det alltid varit hans väska som har genomsökts med en sådan där pinne som sedan avläses. Jag sa det att nästa gång ska jag stoppa hans nalle i min väska bara för att kolla om det är den som ger utslag ... Om nu nallen får följa med på fler resor. Den står mer och mer orörd där på sängkanten. Lite sorgligt, faktiskt.

Days by Johanna sa...

Gillar med när det är bra säkerhetskontroller! Den gula bilen är läcker...

Ditte sa...

Bra med köer som snabbt rör sig framåt och där personalen inte hänger upp sig på 500 g.
Vi åker alltid till och från ALC med handbagage och går direkt till gaten och då väger ingen väskan.

Visst är det bra med en noggrann kontroll men vi har änu inte på fyra år upplevt den i Alicante, men vet att man där som på andra ställen blir mer nitisk efter olika attentat.
När jag äkt med barnbarnen så har dottern och barnens utrustning noga gåtts igenom och det har tagit tid. Men bra är det, absolut. Nallar och ugglor har det tittats extra noga på.

Trevligt att bli bjuden på Maltesers. Känns lite mer ok då att åka hem. Och Benidorm finns ju kvar.



Steve sa...

Så även säkerhetskontrollerna är ojämlika i någon mening.

Ni är nog inte frusna så länge till m t p det väder som utlovas i helgen. Ha de gott!

Anki sa...

Visst är det bra med säkerhetskontroller i tider som dessa. Vilken härlig gubbe på sista bilden - ser både go´ och gla´ ut:)
Helgen ska visst bli solig och varm ... så håll ut!

Annette sa...

Så betryggande det låter med ordentliga säkerhetskontroller. Jag gillar bilden från flygplatsen, det är ju så mycket förväntan och spänning i luften på en flygplats, bilden får mig att längta efter att själv komma iväg på vår semester i sommar :) Jag gissar att ni som var borta så lång tid hade rejält med packning med er. Själv har jag varje gång vi rest försökt skala ned packningen till ett minimum, jag använder ändå inte alls så mycket som jag trodde första gångerna jag reste. Nästa gång är vi borta två veckor, då skall jag och tjejerna försöka få med allt i varsin kabinväska. Patrik håller däremot stenhårt på sina vanliga rutiner, med resväska som skall checkas in + golfbag... ;)

Monica sa...

Melonfiskarna var verkligen imponerande;-)
HAHA ja du karlar är sej lika min skulle
vara grön av avund.
Ni tog med er värmen ska visst bli 30 grader
i helgen inget som impar på mej.
Ha det bra

Ama de casa sa...

Visst är det bra att dom kontrollerar noga! Anders brukar ofta råka ut för extrakoller, men då ser å andra sidan hans rygga helt livsfarlig ut i röntgen. Många sladdar och grejer är det...

Flygplatsen ni var på känns bekant på nåt vis? ;-) Och även den där fula, gula bilen. Haha! Inte så ful, men det rimmade. Dessutom ser den verkligen säker ut och fyller säkert sitt syfte.

Här fryser vi inte. Snart blir det det helt omvända, och det är jobbigt det med. Ni valde en bra tid att åka till Costa Blanca, även om inledningen blev lite kylslagen.

Geddfish ♥ sa...

Här är hett, så det förslår! Vår, vinter, vår, sommar, högsommar och bara maj.

Bra med kontroller och solig och gul(l)ig bild, den sista!
Välkomna hem 💚

Biggeros sa...

Ja, visst respekterar jag denna noggranna kontroll på flygplatsen. Oftast får jag bara ta av mig skorna. Det har dock aldrig hänt att jag har fått blottat mig....
Jag kommer då ihåg när min dotter och jag skulle resa från Jerez till Arlanda. Då hade lilltösen fått en väska i julklapp där man kan stoppa in fingrarna. De krängde och vred på handtaget men lyckades inte att bräcka sönder det. De tyckte att det såg ut som ett vapen med andra ord ett knogjärn😁😁😁Så län det gå!!!

Rantamor sa...

Välkommen hem igen efter en trevlig semester.
Ha nu en finfin sommar i Sverige också.

Tjingeling från en blogglat Rantamor. =)

Rantamor sa...

Och du behöver inte besöka min bloggsida.....gillar dig ändå !!!

Anita Malta sa...

Det där med säkerhetskontrollerna varierar en hel del har jag märkt under åren. Hög säkerhet är ett måste men ibland kan jag inte låta bli att undra. Som när handbagage ska gå igenom den där burken och på andra sidan sitter någon och tittar i skärmen för att se om något finns som kan behöva undersökas. Vilket otroligt trist jobb !! Han som satt och sov har jag full förståelse för men som sagt, säkerheten varierar beoende på var på jorden man är. Det börjar nästan alltid tjuta när jag ska igenom den där "bågen" men öppna byxorna har jag då aldrig behövt göra, haha... men skorna, de åker oftast av :-)

En härlig avslutning med Maltesergubben även om han nu inte har med Malta att göra så är det iallafall en färgstark glädjespridare för den som ska åka hem efter semestern :)

Eva Trillian sa...

Säkerhetsåtgärder är något jag inte förstår varför folk klagar över. Det är väl en bra sak? Glad att läsa om noggrannheten :)

Olga T sa...

Roligt att läsa om Alicantes flygplats. Känner igen itsikten där. Välkomna hem! Här var det varmt både igår och idag.

Anders W sa...

Borta bra men hemma bäst?!