onsdag 3 maj 2017

Vocación España – Del 15: Alicante

Jättestort tack för er input i era kommentarer till gårdagens inlägg. Är väldigt glad över att ni är nöjda med mina inlägg och inte har tröttnat – än. Ska försöka att fortsätta skriva à la BP:-)


Comsi comsa
, Åsa och Biggeros kom med förslag om vad de vill se och höra. Självklart – ”your wish is my command”;-) Åsas och Biggeros önskemål kan jag uppfylla redan idag. Comsi Comsas idé kommer med bild imorgon. Måste bara kolla dagens bildskörd först och se om jag lyckats med mitt experiment;-)


Gårdagens besök i Alicante visade att staden är sig lik. Gubben på bänken vid den permanenta marknaden har funnits där i år och dag. Han är ett perfekt studieobjekt för ett litet barn, då mamman förklarade alla ansiktsdelar för den söta pojken. Den rödhåriga kvinnan tog fram sin necessär och började sedan måla läpparna. Love it:-)


Den här palmen är Alicantes högsta enligt ägaren till baren Soho på huvudgatan Rambla i Alicante.


Får jag presentera Michael. Som ni ser är Michael en vattensköldpadda i en plastlåda som en ung tjej kånkade på på en sidogata i Alicante. Frågade om jag fick fota sötingen. Hennes engelska var utmärkt och hon berättade att han heter Michael. Dock inte efter Michael Jackson utan efter Michelangelo. Bra att veta;-) Gillar sådana spontana möten och älskade Michael, då jag själv är uppväxt med två landsköldpaddor.


Jodå, det mesta i Alicante är sig lik. Borgen Santa Bárbara är kvar och här speglas den i ett nybyggt hus. Läckert tycker jag.


Det här inlägget är mitt 64:e bidrag till Blogg 100. 64 down, 36 to go.

PS. Både igår och idag var det soligt och en klarblå himmel. Igår i Alicante kröp termometern upp till 24 grader, idag blåste det i Benidorm och termometern visade 21 grader. Helt okej med andra ord:-) DS.

18 kommentarer:

Husbilen-Ellen sa...

Den blå färgen är härlig och funnits ganska mycket här också! Alicante är en trevlig stad! Ha dé gott!

Comsi comsa sa...



Hahaha, tror jag svimmar - kan inte nog beskriva hur mycket jag ser fram emot morgondagens inlägg. :D) Tusen tack för länken. Ha det bäst, här har vi sommar några dagar till.

Stor kram ♥

Ditte sa...

Vad trevligt med ett besök i Alicante, en stad som jag verkligen gillar och gärna återkommer till.
Kul med sköldpaddsmötet! Och härligt namn!Spontana möten gillas här också.
Palmen känner jag igen och har sett den flera gånger, imponerande. Jag tycker det är så roligt att du skriver à la BP. För det är ju det jag vill läsa. Och se bilder förstås.
Skönt att veta att Sta Barbara är kvar för jag såg den bara på avstånd.

Mias Mix sa...

Kul med sköldpaddan och mötet med hans ägare. Härliga bilder! Tänk värmen har hittat hit också. 18 grader i skuggan idag 👍☺ Och strålande sol hela dagen. Ha det gott!

KaJsaLisa sa...

Speglingen i sista bilden blev fantastisk Kliade mig i huvudet innan jag läste texten.

Anki sa...

Michael var då en riktig liten goding :) Sista bilden är helt fantastisk! WOW!!
Önskar dig en ny solig dag!

nalta norrland sa...

Tack för länken :)

Sista bilden WOW :)

Kul med sköldpaddan,
tro varför hon hade sin sköldpadda med på promenad?

Jag gillar dem där skulpturerna som liksom smälter in i omgivningen,
mannen på bänken passade bra in bland de levande :)

Ama de casa sa...

Verkligen en härlig första bild! Kan riktigt höra mamman där. Boca, nariz, ojos... Underbart :-)
Och apropå "samma ställe - samma inlägg"? Jag har varit i Alicante rätt många gånger och aldrig sett den där mannen på bänken. Och jag har aldrig träffat Michael heller för den delen. Det är ju det som är grejen - vi upplever ställena olika och lägger märke till olika saker :-)

Dessutom älskar jag Alicante, och kan aldrig se för många bilder därifrån :-)

Ha ännu en toppendag idag!

Kicki sa...

Vi har en rätt så skön temperatur här men skulle gärna vilja ha den ni har där! Gillar verkligen den översta bilden!

Marina sa...

Fina soliga spanska dagar - Härligt! översta bilden var himla mysig med den "blandade kompotten" blev även den där gubben riktigt levande.

Biggeros sa...

Jag tackar och bugar BP att du fortsätter att fotografera dessa olika modeller i alla åldrar. Du gör det superduper bra. Så naturligt motiv. Det är så mycket som pågår på bilden.
Den förstenade mannen på bänken ser ut att njuta av det lilla barnets berörelse, kvinnan brevid verkar vara medveten om sitt utseende och den stora reklamskyltningen bakom bänken så står alla uppradade inför nästa styckning=○
Kanon bild!!!
Häftigt värre när den gamla sevärdheten speglar av sig på den nya byggnaden!

cat sa...

Fin ögonblicksbild på folket vid bänken. Söt liten sköldpadda och det var väl för väl att han var uppkallad efter en så stor historisk person och inte en popkung.
Snyggt fångad spegling!

Carita Liljendahl sa...

Visst är det lite som att få vara med på en gratis resa här.
Hur länge är ni borta?
Snygg palm!

Steve sa...

Den sista bilden med borgen som speglar sig i det nybyggda är synnerligen läcker.

Olga T sa...

Alicante! Å vilken mysig stad! Längtar tillbaka. Bilden på speglingen i huset är ju hur kanon som helst! Har tittat jättemycket för att försäkra mig om att det inte är ett konstverk.
Fortsätt blogga på ditt sätt. Du är unik !

Days by Johanna sa...

oh sköldpaddor hade jag velat ha här hemma. Vi brukar titta på såna i blomsteraffären de ha några där så barnen skall tycka det är lite roligare bland växer och krukor :)

Att du inte gillar rosa är ingen nyhet så förstår du kanske hade velat se en annan fräg på lampan till Hugo, men han valde den själv ( från början ville han ha alla lampor som hängde där. Men det tyckte inte riktigt mamman som sa han fick välja en :)

Eva Trillian sa...

En vattensköldpadda! :) Sådana har vi haft. Två stycken. De lever säkert än - men ex-mannen fick vårdnaden och eftersom jag pratar så lite som möjligt med honom har jag dålig koll på sköldisarna. Jaja - de har ju inte mer koll på mig så ;)
trevligt att kunna sitta här hemma och besöka Spanien varje dag! Tack för det!

Anni sa...

Första fotot är ju helt suveränt!