söndag 14 maj 2017

Vocación España – Del 26: Skyltsöndag #105

Det var många skyltar jag fotade den gångna veckan här på Costa Blanca. Här kommer några exempel som jag hoppas att ni gillar. Enjoy!


Då jag hittills förstört två egeninköpta korkskruvar här i Spanien – oooops, ja jag vet – så tyckte jag att den här skylten var ganska så passande - helggymnastik som gärna ska upprepas;-)


Det finns knappt några svenskar här i Benidorm. Har bara hört svenska tre gånger hittills. Men uppenbarligen sätter vi ändå våra spår – på en garagedörr…


Här finns det verkligen några skyltar, men det jag fastnade för egentligen var killens gräsliga tatueringar.


Den här skylten lär ni nog aldrig se i Sverige. För där gör man faktiskt inte trottoarer på det här sättet. I Sverige planar man till marken så att trottoarer blir jämna. Det gör man inte här. I Spanien tar man hänsyn till – errmmhhh – växtligheten.




Nej, den här hunden är absolut ingen skylt, trots att han låg bredvid en sådan vid entrén till Carrefour Express. Här väntade h*n på matte eller husse. Hans ögon skyltar ändå hans tankar tycker jag. Den bilden med en spansk variant av Sture är till dig Monica:-)


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

Det här inlägget är mitt 75:e bidrag till Blogg 100. 75 down, 25 to go.

22 kommentarer:

Anita Malta sa...

Ler stort åt dina förunderliga skyltar där helggympan tar priset ! Hahaa... korkskruvarna går åt på löpande band med tanke på vilka hårda gympapass de utsätts för, samma här som där :-D

Men stämmer det verkligen att det inte finns så många svenskar i Benidorm ! Trodde det vimlade av av oss där. Här på Malta kan du inte gå längs med strandpromenaden utan att höra svenska med plus att de (vi) avstår från att visa att vi/de finns, på en garagedörr.

Sista bilden känns lite hjärtknipande men det var väldigt fyndigt tänkt av dig för visst skyltar vovvens ögon tydligt med sin bedjande blick. Blev också påmind om Monica, Jacob och Sture. Hoppas allt är bra med dem.

Emma, Sol som sol? sa...

Undrade just vad det var gubben på skylten nästan satte foten på. Det finns väl inga landminor i Spanien. Hua!

Eller kan det vara en spansk hatt man ska akta sig för att trampa på?

Bra att du skrev vad den skulle föreställa. Rötter kan verkligen ställa till med elände. Rätt växt på rätt plats, brukar man ju prata om. Men det ovanför mark kanske erbjuder välbehövlig skugga senare på året.

Söt vovvsing!

Åke sa...

Jamen det är ju klart att klottrare ska skämma ut sig där också. Gissa vad det kostar att sanera? Och det får vi alla andra betala på skattsedeln :(
Du bjuder upp på livande skyltar :)
Hunden hade riktigt snälla ögon :)
Fortsätt nu och kämpa på i ditt trevliga paradis, tänkt inte på oss i norra delen av Svedala som har vinter ännu...

Olga T sa...

Ha ha ha ha! Vilken underbart rolig skylt! Vi pratade om Alicante igår.....Härligt!

Geddfish ♥ sa...

Första skylten, vilken rolig gympaskylt! Allvarligt, jag har aldrig haft sönder en korkskruv i hela mitt liv, du är la härlig ;)
Karln med tatueringar, vilken sunkig typ f.ö. inte en chans.
Din sista där med hunden, skyltar ju så enormt med sina bedjande ögon!!

Skyltsöndagskram 💚

nalta norrland sa...

Nr 1 the dog, yes inte helt otippat så föll jag för den fina hunden.

Nr 2, gräsligt är bara förnamnet på den tatuerade mannen,
alltså varför måste folk "kladda ner sig" så allt blir en oförklarlig sörja.

Nr 3 Du får börja dricka vin på dunk alternativ skruvkork :)

Nr 4 Dessa "väggmålningar", ibland är de förskräckliga å ibland väldans fina... jaa det finns ju så klart ett mellanting oxå.

KaJsaLisa sa...

Jag håller med om att tatueringarna var gräsliga, däremot snubbelskylten borde dom ha i London med sina ojämna stenplattetrotoarer, brukar stå på örat minst en gång per resa.

Ditte sa...

Tack för härliga och njutbara skyltar. Och jag ler.
Korkskruvsgympan förstår jag nu att du ivrigt ägnar dig åt. Kanske t.o.m. var dag.
Klart att Stockholm ska finnas med. Men kunde de inte fåttt till en snyggare målning.Men man får vara glad för det "lilla". Den syns ju dessutom tudligt.
Bra att man varnar för ojämnheter i trottoaren , har inte sett det tidigare. För klart att man ska vårda växtligheten. I Torrevieja är trottoarerna milt sagt ojämna men det åfr man själv upptäcka. Inga skyltar.
Och visst visar hundens vackra ögon dess tankar. Absolut!

Monica sa...

Tatuerad gubbe nej tack Sturekopian
får ett stort JA hur nära var du tro HIHI
Gösta var namnet:-)

Anki sa...

Vilken kul skylt om helggympa!
Absolut gräsligt ful tatuering!Kul skyltat som vanligt ... och en fin bild på hunden med de talande ögonen!
Här regnar det just nu ett mjukt fint vårregn - härligt!

Eva Trillian sa...

Skön skylt-variation :) men, som du skriver - de där hundögonen säger verkligen en hel del!

Ama de casa sa...

Haha! Bara älskar första skylten! Det är motion i min stil det ;-)

Svenskarna håller nog mer till i Torrevieja, där hör man svenska precis överallt. Måste ha ökat enormt på senare år, även om det "alltid" har varit ett tillhåll för nordbor.

Jag förstår inte hur man kan göra så med sin kropp... Tatuering som har gått överstyr. Måste dessutom ha gjort skitont!

Ja det gäller verkligen att se upp när man går här. Eller snarare ner. Förutom dom "en aning" ojämna och håliga trottoarerna, så lämnar såna som den sista finingen spår efter sig både här och där... Har tydligen minskat med gatupruttarna i Benidorm, men inte hos oss...

Visst finns det många härliga skyltar i Spanien! :-D

Carita Liljendahl sa...

Jag gillar den där Sverige-Stockholm graffitin!

anemonen sa...

HOLA ja men det här var en toppenskyltning och bild ett är hur bra som helst. Den där snubbelskylten är något som jag skulle se lite här och var här hemma. Igår senast snubblade jag över en kant..... Vovven javisst är han söt och han ser lite förskräckt ut. Undrar om han inte vill vara med på bild hehehe. Benidorm skyltarnas paradis...ja inte bara skyltarnas kanske?

Marina sa...

Underbar helggympa! Den ska jag ta till mig - lovar ;)

Steve sa...

En härligt salig blandning.

Stare Ström sa...

Ser ut som att ni har härligt goda dagar. Och det är klart att ni sak ha! Bara till att njuta.

Svar: Nejdå. Mördarsniglarna är mest rostbruna hos oss också. Om de inte har parat sig med en skogssnigel förstås. Den jag fotograferade hade så mycket slem på sig som reflekterades av solen så därför ser den grå ut.

Days by Johanna sa...

Haha den första var bara bäst... fast ofta behöver man inte gymma längre för få upp flaskan, många kör ju med korkskruv.


Bra då valde båda, för du behövde inte välja. Visst är han fin min far <3

Susanne ❤️ sa...

Den första var ju helt underbar haha gympar gärna :)
Tatueringar i färg gillar jag inte alls men inte heller när man har det över hela kroppen , kanske passar på en ung vältränad kropp men sen när man blir äldre och allt börjar hänga.... nja...
Stor Kram och tack för underbara skyltar

FREEDOMtravel sa...

Vi träffade, som du vet, många svenskar när vi var i Benidorm. Alla bor på samma camping. Ca 6 månader om året, varje år. Så några finns. Vi är helt säkra ;)

Susjos sa...

Tack för dina spanska skyltar, visst är det kul att fota skyltar utomlands!
Gillade verkligen den första skylten med "gym du weekend", haha!!

Husbilen-Ellen sa...

Skyltar har många budskap! Hunden tycker jag ser smått förtvivlad ut!