söndag 28 maj 2017

Skyltsöndag #107

Sorry guys, men dagens Skyltsöndag kommer även den från Spanien. Har nämligen inte kommit in i min rutin än med att fota skyltar i Stockholm. Men det ska det nog bli ändring på under kommande vecka. Åt andra sidan ville ni ju se fler bilder från min semester så… ;-)


Pallares (bönor) säger inte så mycket. Bilden däremot är jag väldigt nöjd med. Ja, restaurangen/baren Pallares med för den delen. En femrätters lunch med en hel flaska vin för en hundring är väl inte att förakta. Å jag lovar att inte en enda gäst där – inte personalen heller för den delen – pratar engelska;-)


Alla parkeringsförbudsskyltar på byggnader på Costa Blanca är registrerade och numrerade. Men vad hjälper det???


Hundbajs på Costa Blanca är ett problem. Men det har blivit mycket bättre faktiskt på senare år. Här i Altea kostar det drygt
30 000 svenska kronor att inte plocka efter sin jycke. Ooooops! Det var billigare i Benidorm kan jag säga – bara 5 000 kronor…


X-door – jo, ett dataspel. Skyltningen är snygg och stilren tycker jag.


Styrkelyft – nej då, inte alls. Ett sätt att öppna dörren bara…


Oooops. Ja, om det brinner gäller det ju att förstå vad man ska göra, vilket jag då inte gör;-)


Det här inlägget är mitt 88:e bidrag till Blogg 100. 88 down, 12 to go.

Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

19 kommentarer:

Emma, Sol som sol? sa...

Undrar hur många det är som drar i det där utrymningshandtaget, egentligen. I Spanien går nämligen de flesta dörrarna inåt. Alltså, det beror ju på vilken sida man står om dörren. :) Men så här: om man står inne i ett hus och ska gå ut så går dörren i Sverige utåt, man trycker upp den. I Spanien drar man dörren till sig. Har inte lärt mig det där riktigt, gör ständigt fel.

Vid brand, skulle inte heller vilja ställa mig där och förstå vad eller vart eller hur eller ...!

Olga T sa...

Oj då. Fastnade i det här med brandskyltarna. Förstår inget :(
Ha ha ha! Priset för att inte plocka upp efter hunden! Wow! Vilken bra idé!

nalta norrland sa...

Att betala 30 000kr för att inte plocka upp 💩 efter sin 🐕 var dyrt 😳 men kanske det enda rätta för att slippa trampa i 💩
Jag tycker att även de som rider/kör häst borde plocka upp 💩 då det blir rejäla högar efter en 🐎

Days by Johanna sa...

Härliga skultar, tycker de kunde införa de böterna på hundbajs i sverige med, kanske skulle folk plocka upp då?!

Och jag bara älskar när folk parkerar så som den bilen och man undra var fick du ditt körkort ifrån?

Ditte sa...

Tack för härlig, spansk skyltning. Tittade och läste med ett leende.
Och restauranger som den du beskriver är toppen. Vi har några liknande men nog bara tre eller fyra rätter och en halv flaska vin, men då är priset lite under 10 euro. DEssa lokala restauranger gillar vi vrkligen.
De spanska parkeringarna är ofta kreativa och sådant får uppmuntras. Men lite trist om någon just här vill ut.
Verkar som om böter för att inte plocka upp efter sin hund börjat ge resultat, men det krävs ju att någon övervakar dte hela också. Mindre "skit" har det dock blivit.
Sista skyltens instruktion kräver nog praktisk träning. Undrar om sådan tillhandahålls.

Geddfish ♥ sa...

Jag har grunnat en del över de spanska parkeringsrutinerna. Är det så att spanjorer är några riktiga slashasar, eller förekommer det samma fenomen i de övriga europeiska länderna? ;) Denna parkeringen var ju så mycket felaktigheter i så det går inte att ens andas i en papperspåse.

Hundbajsskylten, tycker jag är befogad. Har man tagit hand om ett djur, ska man sköta om det till allas trevnad.

Jaja, alla skyltar välkomna. Gillar utländska skyltar, sådeså!

Susanne sa...

Härliga skyltar och välkommen hem

Anki sa...

Fantastisk skyltning som alltid! Bra med rejäla böter till dem som inte plockar upp efter sin hund!
Känns nästan som en lite rebellisk parkering :)

Åke sa...

Hela kvarteret full i barer, jo en tackar ;)
Dyrt med jycke där du hörru ;)
Verkar vara en tung dörr :) Eller kanske till för att inte diskriminera vänsterhänta :)
Det där men brandbekämpning såg lite tveksamt ut...
Ja du hade en bil också man inte vet ett smack om...

Härlig skyltning så här på en söndag, kul :)

Days by Johanna sa...

Tack tack! =)
Ska köpa ny tröja till Hugo för helt riktigt den han har på bilden där har han växt ur, den var stl 62 och nu har han 92... :) Men de sålde inte så små på plats så får köpa via webshoppen, eller i arenan nästa säsong :)

KaJsaLisa sa...

Första bilden var hisnande, helt i din stil. Trettiotusen, herregud, ingen risk att man trampar i hundskit då.

Susjos sa...

Alltid kul med skyltar från annat land, det tackar vi för! Å inte fattar jag något av den sista skylten heller!
Va kul att du också varit på Görvälns slott, det var ett fantastiskt ställe, med suverän service, god mat och ett fantastiskt rum!

Steve sa...

Det är inte helt lätt att släppa Spanien ser jag.

Eva Trillian sa...

Mat lär man ju behöva beställa om man är utomlands - så, det är kanske tur att man kan tala kroppsspråk (peka på en meny å så) när inte engelskan räcker till :)

Ama de casa sa...

GAAAHHH!!! Påsen... Var har jag påsen??? Och ingen varning kom det heller... Fast jag tänker mig att det är garageägaren som parkerat där, och då känns det lite bättre. Men bara lite... ;-)

Alltså... Jag tycker vi har billiga krogar här i Torrevieja, men i Benidorm är dom verkligen strået vassare. Det har vi tänkt på när vi varit där också.

Och den där mittengrejen på sista skylten... Det är ju min byggsats till diskmaskinen. Vad gör den där? Hmm... Den kan tydligen vara bra att ha om det börjar brinna också. Nu känns inte det inköpet alls lika fel ;-)

Marina sa...

För 30000 är det troligen värt att böja sig för att städa efter vovven...

Annette sa...

Hm... vad än det nu var som brann, skulle det hinna brinna ned helt och hållet innan jag lyckats lista ut vad den skylten betydde... :o

Undrar vem som vågar lämna kvar efter sin hund med de böterna, inte jag i alla fall. Jag vet i och för sig inte om jag ens skulle vilja ha hund om jag bodde i en stad och måste ta upp efter den... tror knappt det.

Anita Malta sa...

Tycker bara det är roligt med Skyltar från ett annat land även om dina "vanliga" är kul de med :-)
Så där höga böter eller högre för de som låter vovvens måsten ligga kvar skulle behövas här också, även om det har blivit betydligt bättre bland hundägare idag än för femton år sen. Hua.. då var det lätt att trampa fel.
Styrkelyft !! Haa.. men tydlig instruktion för de som inte tänker själva hur man öppnar den typen av dörrar. Tur att inte vara där sista skylten är när det brinner för jag fattar heller ingenting.

Mias Mix sa...

Härligt med inhemska restauranger utan massa turister. Där smakar maten som bäst. Nja lite för otydligt om det börjar brinna. Och 30 000 borde det kosta överallt, så kanske vi skulle slippa massa hundbajs i kanterna när man är ute och går. Ha en ny härlig vecka!