tisdag 30 maj 2017

Weekly photo challenge: Vecka 22 – ”Lyser”

Sanna måste vara synsk. Jag menar det regnade hela dagen och solen lyste med sin frånvaro idag. Då finns det ju faktiskt inget bättre än att lägga upp några lysande exempel till temat ”Lyser”. Nu vet jag inte om mina bilder är så där direkt lysande, men det är ju tanken som räknas, eller hur;-)


Här ser ni en röd gubbe vid ett övergångsställe i Benidorm. Den lyser rött och liknar en Sumobrottare. På just det övergångsstället har bilarna 60 sekunder på sig att köra. När gubben blir grönt börjar han springa, vilket måste anses ganska så onödigt då även fotgängarna har en hel minut på sig att korsa gatan som kanske är 10 meter bred.


Här lyser allt – en av mina favovyer från balkongen i Benidorm.


Inget lysande foto direkt, men det visar i alla fall en upplyst tågtunnel och två rödljus. Tåget liknar mera en spårvagn och går bland annat mellan Alicante och Benidorm.


Det gäller att ha ögonen med sig för att upptäcka de små mosaikfönstren på en husvägg i en gränd i Alicante. En lysande idé att piffa upp en tråkig husfasad med. Gillar även solens ”infallsvinkel” här.


Efter sisådär hundra försök gjorde min lilla Sonny äntligen som jag ville – den lyckades ta en ganska så skarp bild på en lysande fullmåne – lysande:-)

Sanna är uppfinnaren av detta roliga fototema.

Flera lysande bidrag hittar ni här.

Det här inlägget är mitt 90:e bidrag till Blogg 100. 90 down, 10 to go.

24 kommentarer:

Anita Malta sa...

Tycker dina bilder är väldigt lysande och då i dubbel bemärkelse. Fantastiskt fin utsikt där från er balkong. Där kan man nog tillbringa många långa timmar och lyser gör det verkligen.
Tågtunneln var lite kul vid första ögonkastet förstår man (jag) inte vad det egentligen är, men lyser gör det.
Bilden under gillar jag, tycker om raka linjer, hur skuggor faller och mosaik som ger lyft åt fasader och sen avslutar du med en bild som är så lysande bra att jag måste skriva Grattis till en toppenbild ! Bra samarbete där mellan dig och Sonny vilket påminner mig om att min lilla kompakta ännu inte fått ett namn :-)

Ama de casa sa...

Lysande Sickan! Eller f'låt - Lysande BP! :-)

Snyggt att få till månen så bra också - det är inte det lättaste.

Jag gillar dom där övergångsställena som har nedräkning. Extra kul är det när gubben börjar springa :-D

Ditte sa...

Lysande bilder blev det! Jättefina! Och extra roligt är att jag känne rigen en del från eget besök i Benidorm.
Vilken njutbar utsikt från er balkong där! Väldigt vakcert! Där kan man sitta länge.
Gillar "michelingubben" och extra när han springer.
Spårvagnen från Alicante och norrut erbjuder ju en väldigt trivsam och vacker resa längs kusten och den kan man ta många gånger. Och visst lyser fotot! Rött!
Mosaikfönstren är jättefina och det vill til att ha ögonen med sig för att se dem. Och de lyser onekligen upp.
Stor eloge till din extra lysande månbild. Bra fångad!

Olga T sa...

Bild nummer två är så läcker! Ett lysande val till temat. Skrattade gott åt fotot på tunnelbanan. Kände direkt igen det. Vi åkte den ju några ggr förra året. Missade att gå av vid Alicantes golfklubb en av dagarna och hamnade nästan i Benidorm ;) Husfasaden har jag också i mitt arkiv, den minns jag väl var den finns, Inte så långt kvar till havet därifrån.

nalta norrland sa...

Snyggt 👍 Gillar utsikten, mosaikfönstren å trafikljuset 😶 Ett extra plus i kanten den fantastiska månen 😊

svar Här och även i Vilhelmina har ICA garn, liksom COOP i Vilhelmina.
Tyvärr blir det troligtvis ingen resa till Umeå för J innan midsommar, han ska till Umeå 7 juni,
men då ska han på Sjukhuset för operation å då lär det inte vara läge att springa på stan 😜

Geddfish ♥ sa...

Det var många lysande föremål att beskåda!
Ljuset över stan är häftigt, sen får jag ju ge en eloge åt tunnelfotoarbetet, modigt och duktigt att få med rödljusen.
Ser allt mosaikfönstren också, häftigt. Men allra häftigast är dock månen, den lyser så snällt på oss!
Wow 💕

KaJsaLisa sa...

Tågtunneln var faktiskt häftigast, snygg vinkel. Benidormbilden var läcker. Fin att du får till sådana mörkerbilder i autoläge.

Anonym sa...

Alla foton är verkligen fina.
Du har ett öga för komposition. Utsikten fr balkongen - WOW!
Gillar tunneln och, givetvis, månen.
Tror du tar priset den här gången.

Ruth i Virginia
(där det regnar och åskar f.n.)

Steve sa...

Ditt samspel med solen på den där väggen i Alicantegränden tilltalade mig allra mest.

Emma, Sol som sol? sa...

Mosaikfönstren var ju jätteskoj, gillar verkligen!

Tågtunneln, det var nästan lite bergochdalbanevarning, där.

Marina sa...

Läckra lysande bilder! Jag förstår att det behövdes något som lyste upp denna dag. Jag spenderade den nämligen i Stockholm och det var väl synd att påstå att det lockade med uteservering i alla fall...;)

Days by Johanna sa...

Lysande stickan! :)

Tycker din tunnelbanebild var rätt läcker ändå, man ser verkligen ljuset =) och på det så skulle folk verkligen betala sina tågresosr, så man har råd och renovera tåg och allt vad det nu är.... så kan folk sluta gnälla på förseningar när många kanske är en bidragande orsak till just detta.

Beppan sa...

Oj vilken härlig serie lysande foton!
Utsikten från balkongen förstår jag att du gillar.
Vackert belyst är den också.
Mosaikfönstren sticker ut - så läckert! Snyggt fångat
- liksom månen. Trägen vinner! Tur att vi lever i en digital värld...

Carita Liljendahl sa...

Helt superba tolkningar! Fattar inte att alla andra än jag kommer på så MÅNGA olika saker. Sol, lampor, måne, stoppmärken :-)
Om jag ska välja en vinnare här är det balkongsvyn från Benidorm - WAU!

Bevare mig väl sa...

Du själv och dina urval och bildkompositioner är lysande i dag och annars :-)
Så BP = bra produkter!

Anki sa...

En alldeles lysande samling bilder på veckans ord! Grattis till en toppenbild på månen - snyggt samarbete där mellan dig och Sonny!

Mias Mix sa...

Du ser, du kan ju också fota månen!Supersnyggt! Och så gillar jag bilden på er vy, kvällsljuset är hur fint som helst! En riktig kanonbild!

Unknown sa...

de där rödljusen som tickar ner tiden gör mig alltid så stressad. Jag har inte koll på hur mycket jag hinner per sekund.
/Kiki

Helén sa...

Vilka roliga och annorlunda bilder till veckans ord. De där mosaikfönstren var verkligen läckra och sen är utsikten magnifik. Jag förstår att du gillar den!

Karin sa...

Härliga lysande bilder på olika motiv!
Jag hade också tänkt att ta en gammal fullmåne bild, men så kom jag på att det var ju mannens bild!!
Kramar Karin

Anni sa...

Vyn från balkongen - ack så ljuvlig den såg ut i kvällsljuset ...

Husbilen-Ellen sa...

Härligt lysande bilder!

Mascha sa...

A great series!
Merry Pentecost

Susanne ❤️ sa...

Vilka perfekta bilder på lysande måste säga att MÅNEN blev en lysande favorit
Tack för länk och tack för att du är med finaste BP
KRAM