fredag 12 maj 2017

Vocación España – Del 24: Sett från ovan

Benidorm är inte bara skyskrapare och cirka 10 kilometer sandstrand. Långt därifrån! Stadens olika delar ligger på olika höjder om man säger så, och jag lovar att man får känna på muskler i benen som man inte visste att man hade. Denna fantatiskt fina dag tog maken och jag en promenad – jag menar en bergsklättring – uppe till höjdnivå nummer 3 (av fem). Det är mycket man kan upptäcka i ett villaområde på hög höjd.
Enjoy!


Så här fint var det idag här i Benidorm – hela fyra solar;-)


Delar av Benidorn sett från höjdnivå nummer 3. En magnifik utsikt enligt mig.


Villorna som ”smekar” berget på de olika höjdnivåerna är galna i wokar. Hur många paraboler behövs det – egentligen.


Och så här kan en solpanelsinstallation se ut på ett spanskt villatak. Ganska rudimentärt eller avancerat beroende på hur man ser det;-)


Det här inlägget är mitt 73:e bidrag till Blogg 100. 73 down, 27 to go.

16 kommentarer:

Days by Johanna sa...

Wow vilka bilder du bjuder på. Nästan som ur en resekatalog :)

Geddfish ♥ sa...

Härliga bilder, härliga tider!
Du är observant och det blir man tillsammans. Min man och jag gick omkring och kollade också, samt vandrade i höjderna. Gratisnöje!

Njutbilder. Men nu ska jag njuta bädden. Har dansat färdigt med Let´s dance ;) Tack för idag!

Ditte sa...

Benidorm har mycket att erbjuda både på höjden, längden och bredden. Fyra solar är unikt! Jga har i Stockholm idag glatt mig åt en , som lyst hela dagen. Bra så! Bilden från höjdnivå 3 är magnifik. Älskar landskapet och havets blå skiftningar. (Vet att det är ljuset som gör dem, men så vackra.) Sedan grönskan och den vackra bougainevillean och bergen i bakgrunden.

Och alla dessa "wokar". Kan de verkligen behövas?

Och tänk så många sätt dte finns att installera solpaneler. Endast fantasin begränsar.

Anki sa...

Bilder som gjorda för vilken snygg resekatalog som helst! Utsikten där från tredje nivån är verkligen magnifik! Snyggt jobbat!
Bra med många solar ... om nu någon skulle gå i moln så har du ju tre i reserv :)
Ja, man kan ju undra - hur många paraboler behöver man?

Steve sa...

Helläckra bilder. Ditt Benidorm har många "ansikten".

Days by Johanna sa...

Ja förstår du håller på Kristianstad när det nu inte gick så bra för Hammarby i år ;)

Haha ja far kom hem och sa det gick ju bra.... :) Så han var glad.

Ama de casa sa...

Jag ser bara en sol? Däremot ser jag även tre ufon på den där bilden ;-)

Jag har alltid tyckt att solenergin utnyttjas alldeles för dåligt i det här landet. Men sen hörde jag nån som sa (obekräftade uppgifter, alltså) att som privatperson får du bara använda solenergin för att värma vatten - att alstra egen energi i övrigt ska tydligen vara förbjudet??? Mycket märkligt. Men det påminner om det dom berättade på ett ställe där vi bodde på Hawaii. Dom låg så ödsligt så dom hade fått dispens för att samla regnvatten. Det får man inte göra som privatperson där (och i fler stater hörde vi av andra gäster). Vad tusan är det för konstiga lagar? Vem äger solen och regnet, typ? Ooops... Nu kom jag visst ut på ett sidospår. Sorry :-)

Härliga vyer från underbara Benidorm! Se nu till att komma till level 5 också ;-)

PS: Det där stället på Hawaii som låg så ödsligt hette "At the End of the Road Bed & Breakfast". Ett väldigt passande namn :-D

Carita Liljendahl sa...

Läckra bilder! Gillar villorna som smeker bergen, och det ser ut att ha varit en blåsig dag. Alltid lite lättare att klättra då det inte är stekhett, antar jag!

Ulla sa...

Underbara bilder! Jag får längtan till mitt Benidorm. Men först ska jag njuta av den svenska sommaren. Sen blir det 2 månader i Benidorm.

Emma, Sol som sol? sa...

De där felvända fågelbaden alla har på hustak och fasader verkar ha en tendens till att sitta kvar även när de inte används. På vårt tak satt det två samt två vanliga gamla antenner. En av vardera åkte ned när taket renoverades, varför de andra sitter kvar i ett hus kopplat till fibernätet är för mig en gåta.

Utsikten över viken med grönskan i förgrunden är otrolig!

Comsi comsa sa...


Tummen upp-bilder...

Kram ♥

KaJsaLisa sa...

Dom kanske skall ha wokkalas på taket. :)

Eva Trillian sa...

Den där djupblå nyansen på havet! Bara; Åh!

Anni sa...

Jam, det är verkligen fascinerande hur mycket de smäller upp på sina tak!

Amanda Jona [FOTOGRAF] sa...

Åh så härliga bilder!

Husbilen-Ellen sa...

Härliga bilder!