lördag 20 maj 2017

Vocación España – Del 32: Sett från ovan

Benidorm sett från ovan har ni ju redan kunnat njuta av – förutsatt att ni gillar skyskrapare alltså. Idag tänker ja visa er hur Alicante ser ut från Monte Tossal. Detta berg är inte lika högt som Sta. Bárbara, men i gengäld har det ett torn och omges av en 63 000 kvadratmeter stor nationalpark på tre nivåer. Ganska coolt faktiskt, och utsikten kan man verkligen inte klaga över, speciellt inte med så fint väder som vi kunde njuta av idag. Enjoy!


Monte Tossal med sitt utsiktstorn.



Takåsar i Alicante, som skiljer sig markant från Benidorms diton.


Självklart finns det en bar på toppen av berget. Fattas bara, vi är ju i Spanien:-) Och där hittade jag ytterligare något som jag aldrig sett förut, nämligen en schäfer med ett glasöga.

Det här inlägget är mitt 81:a bidrag till Blogg 100. 81 down, 19 to go.

19 kommentarer:

Ditte sa...

Tack för detta trevliga inlägg. Uppe vid Sa Barbara har vi varit flera gånger men inte på på Monte Tossal, så det får bli nästa gång. Tack för tipset!
Härlig utsikt och strålande sol!Och tur att det fanns förfriskningar att tillgå.
Alicante är ju en stad jag gillar och dit jag gärna återkommer.
Härliga bilder!

nalta norrland sa...

Fin vovve.

Gillar vyn över takåsarna.

Tänkte på ett vattentorn där på översta bilden :)

KaJsaLisa sa...

Du brukar ju kar arkitektur snett nedifrån nu blev det snett uppifrån. Snyggt husgytter.

Anonym sa...

Schäfern är en förnäm hund och har ibland Monokel :)

Jacob sa...

Jacob skall det vara inte anonym svårt att klicka och skriva rätt :)

Steve sa...

Det händer mycket spännande där uppe bland taken kan jag tro.

Anki sa...

Häftig utsikt där uppifrån och snygga bilder över sta´n.
Fin vovve! Modigt av dig - du är väl hundrädd har jag för mig, men den ser snäll ut :)

Ama de casa sa...

Tänkte säga att det har vi missat, men sen såg jag att vi visst har varit där - inte så konstigt kanske när det ser ut som en borg det där tornet... ;-) Namnet hade jag dock helt glömt bort :-)

Tänk ändå om det fanns barer i ALLA Spaniens borgar, då kanske jag skulle sluta våga vägra? (Vilket jag i och för sig oftast misslyckas med :-D )

Härliga bilder igen! :-)

Eva Trillian sa...

Hurra för för en hund som har ägare som bryr sig ås mycket att de skaffar glasöga till hunden :) Why not, liksom!

anettan sa...

Vackert. Men är det ett glasöga? Kram Anette

Biggeros sa...

Det var ytterst ovanligt att se en hund med glasöga. Eloge till ägaren som bryr sig om sitt husdjur🤗🤗
Värt att komma upp på höjden och kolla utsikten.

cat sa...

Hej jag har tittat in hos dig en stund och kunnat låtsas att jag är på semester i Spanien! Fin bild på schäfern!

cat sa...

Vet inte om du ser dem eller inte, men här är en länk till mina senaste foton:
https://www.facebook.com/pg/photosbyulrika/photos/?tab=album&album_id=1926279584290517

Carita Liljendahl sa...

BLÅ himmel hade också passat som veckans ord hos Gems :-)
Det var verkligen ett virrvarr av hus i olika färger, men typiskt på nåt sätt, sådär ska det liksom se ut!

Monica sa...

Läckert med ett virrvarr av olika byggstilar och
färger, det skulle vara lite mer av det här också.
Jag blir riktigt impad av dina schäferbilder, börjar
rädslan lägga sej tro.
Tack för grattiset :)
Ha det bra

Anders W sa...

Roligt med husvariationerna. Och hunden med glasögat såg aldrig att du fotade?!

Geddfish ♥ sa...

Aldrig hört talas om en hund med glasöga, men varför inte? Hunden ser så vacker och snäll ut. Bra fotat!
Härliga bilder och BLÅ himmel, vilket jag har haft idag också. Helt blått, men lite kallare.
Tack för färden över takåsarna!

Annette sa...

Har lagt boktraven åt sidan och bestämt mig för att inte stressa upp mig över för mycket att läsa utan istället titta runt hos er andra och se vad som hänt sedan sist :)

Och här har det hänt en hel del! Så läckra bilder på myllret av takåsar! Så spännande att se den här byggnads- och levnadsstilen som för mig känns så sydländsk. Samma sak i till exempel Italien, lägenheter och hus står nästan på varandra. Men vad märkliga tak, det ser ju ut som om regnvattnet kan samlas där istället för att rinna av, undrar hur de har löst det..?

Anni sa...

Fascinerande och ganska ful blandning på taktyper. Stadsarkitekt finns nog ingen där, eller hur? Som om det skulle betyda att det blev bättre - nä, men kanske enhetligare.
Hur vet du att schäfern hade glasöga? När jag bara ser det ena ser det ganska ok ut?