onsdag 29 januari 2014

Vem bryr sig 2081?!





Tackar och bugar för alla era kommentarer till gårdagens inlägg om Zlatan, den nya nationalsången och Volvoreklamen. Måste säga att jag var väldigt impad över era kunskaper om Zlatans förehavanden de senaste månaderna. Note to self: Blogga mindre, läs kvällspressen i stället!.

Handväska
För inte visste jag att han hade köpt en handväska för 60 000 kronor till sin fru Helena. Inte att jag bryr mig. Det är hans pengar och han äger dom. Om han väljer att bränna upp dom eller ge en present till sin fru så väljer han helt logiskt det sistnämnda alternativet.

Oooops
Ni är även betydligt mera pålästa vad gäller Zlatans åsikter om damfotboll och den nu även för mig kända cykeln. Men hallå där! Killen har ju helt rätt. Man kan och framförallt bör inte jämföra herrfotboll med damfotboll. Tekniskt sett är tjejer många gånger överlägsen killarna, men snabbheten och hårdheten saknas av helt naturliga skäl. Jag menar, jämför ni Usain Bolt med Shelly-Ann Fraser-Pryce på 100 meter? Tycker ni att Tre Kronor och Damkronorna har mera gemensamt än utrustningen? Anser ni att manliga och kvinnliga diskuskastare eller kulstötare borde kunna kasta lika långt? Nej, trodde väl inte det heller.

Dåligt skämt
Zlatan tänker nog sällan efter före (han är inte helt olik mig där;-)), och att avluta jämförelsen mellan dam- och herrfotboll med ”knorren”:

- Det är ett dåligt skämt som inte ens går hem i Rosengård.

var väldigt dumt, vilket han ju bad om ursäkt för.

PS1: Jag har själv spelat damfotboll (målvakt) i 25 år på Div. 1 nivå. Att utvecklingen av spelet både fysiskt och taktiskt har gjort enorma framsteg är det ingen tvekan om. Men än idag slår ett P17-lag (AIK) vårt damlandslag med 3-0, vilket jag inte är ett dugg förvånad över. DS1

PS2: Vem bryr sig 2081? Se bilden. Engelsk Black Pudding har ingenting gemensamt med svensk blodpudding, vilket framgår klart av datummärkningen. Den - puddingen alltså - innehåller ingen socker och har inte heller något med inlägget att göra – om ni inte ser rött vid det här laget vill säga;-) DS2

21 kommentarer:

Pumita sa...

Haha, känns otroligt fräscht... får nästa lust att hålla mig vid liv till dess för att testa om smaken är intakt... som om jag åt sånt där. ;)

Inte för att jag missunnar Zlatan att få betalt för sitt jobb men läste idag att 225 får gå på Volvo. De kanske kunde ha räddats kvar ett tag med miljonerna.

Freja sa...

Jag tänker att det inte handlar om att fysiskt jämföra damspelare med herrspelare, för det görs aldrig i andra sporter. Ingen ser ner på Kalla för att hon inte skulle vara lika bra mot männen, ingen tycker att Carolina Klüft gör sämre prestationer för att de inte är lika bra som en man skulle göra i samma sporter.

Det som kan jämföras är damspelare och herrspelare i Sverige mot spelare i andra länder. Och då är damspelarna enormt mycket bättre än herrarna, som inte ens tar sig in i turneringarna...

Efter varje OS är det antalet medaljer i olika sporter som summeras, inte vilket kön det är på idrottaren som tagit medaljerna, så det borde vara så vi bedömer herr- och damspelare med...

Sen gillar jag Zlatan ändå, jag har inga krav på honom att han ska vara politiskt korrekt i alla lägen. Det är en helt annan sak med Fotbollsförbundet, där förväntar jag mig nått annat.

Margareta sa...

Ja, inte du i alla fall och inte jag -bryr sig 2081.

Här har du en som håller med dig till 100 % vad gäller skillnad mellan dam- och herrfotboll, även de övriga idrotterna - men det törs man knappt säga idag utan att bli "halshuggen".

Apropå reklamen så har jag sett en del åsikter på FB och jag kunde inte låta bli ... skriva att man gillar reklamfilmen, det var inte många som delade min åsikt.

Jag har väl läst och har också en del helt ointressant kunskap om Zlatan då jag dyker på sådan information lite här och lite ... där. Men som du är det fotboll han kan och fotboll som borde vara det intressanta för oss. När vi lägger vår energi på vad andra gör och inte gör, som att köpa en handväska för ... har man kanske inte så mycket att göra. Så när jag lägger krut på det så har jag för mycket tid, det händer. Om jag lägger ihop kostnaden för alla mina väskor ... tror Zlatans ligger i lä =) Jag har nämligen en ganska stor samling av sådana.

Ha det gott och nu ska jag rusa vidare.

Unknown sa...

Jag gillar plumpa uttalanden...om det nu var ett?
Jag vet att Zlatan kan säga saker lite väl rakt på, klumpigt, med plats för tolkningar, dumt eller bara sant.
Det är uppfriskande.
Heja Zlatan
/Kiki

Husbilen-Ellen sa...

Är inte hemma med fotboll, men gillar ändå ditt inlägg och speciellt tillägget med Blodpuddingen. Bläckfisksalladen var god! Blev mer än en portion. Elisabeth

Rantamor sa...

2081 låter inte det orimligt, tror du att det ens äts mat då, kanske det bara är något i en kapsel som folk har tid att stoppa i sig ???
Tänkte det är ju så mycket som har hänt dessa 60 år jag har levat, hur mycket ska inte uppfinnas och hända härnäst ???

Tjingelingen från Rantamor.

Geddfish ♥ sa...

Jo, jag bryr mig jättemycket om 2081. Då är jag cirkus 135 år och om jag inte lever på jorden, så kommer jag att spöka för den där otäcka maten!
Det är inte ens säkert att vi äter, vi kanske har en slang inopererad som ger oss intravenöst allt vi behöver.
Men, vad lever vi för då? Kan man undra... ett glas vin, en kopp kaffe, släng er i väggen ;)

Margareta sa...

Jag glömde -
Det som är ekologiskt är bara ekologiskt odlat med allt vad det innebär, vilket ger ett lite högre pris och det kan ju ske var som helst i världen och inga krav på hur de som arbetar och har sin försörjning genom produkten behandlas, avlönas mm.
När det gäller rättvisemärkt så betyder det att arbetarna har en lön som de kan leva på, att arbetsmiljön mm är godkänt. Det säger lite om att priset blir ännu högre.
Jag köper hellre rättvisemärkt än ekologiskt.

Nu kan inte jag alla regler och vad som gäller för de olika men bara lite kort.

Fortsätt ha det gott.

Anni sa...

Jag gillar Zlatan, men jag gillar inte filmen.
Jag gillar Black pudding, men kanske inte riktigt så gammal.
Jag gillar ironier:
http://www.youtube.com/watch?v=6CdiPYNESTc

Siiit samma.

Kerstins foto sa...

Ser inte det minsta rött. :) Är ju så otroligt ointresserad av sport av alla de slag att såna där diskussioner flyter bara förbi mig.
Däremot bryr jag mig om den där puddingen, undrar hur innehållsförteckningen ser ut, för det måste vara konserveringsmedel som inte setts förut som finns i den. ;)
Var hittar du allt? :)

KajsaLisa sa...

Jag har faktiskt ätit blodpudding till frukost i Dublin, så jag är troligtvis större expert på det än på Zlatan

Eva Trillian sa...

Det mest fascinerande med Zlatan är väl hur oproportionerligt allt blir runt omkring honom. Vilka reaktioner!
Och sport - samma där faktiskt. Kom igen. Det är sport. Inte människans överlevnad.
Ibland undrar jag hur mycket bättre världen kunde vara om alla la ner sin energi på att göra den till en bättre plats istället!
Spanade in klippet som Anni lade in i sin kommentar *asg* Gillar!

Anki sa...

Jag kan inte ett smack om fotboll... och är inte det minsta intresserad... är bara så förvånad att någon kan framkalla så mycket känslor som Zlatan...
Blodpuddingen verkar intressant - vad finns i den (förutom blod då...) och hur smakar den om 67 år? Ja, se det lär vi aldrig få veta... :)

cat sa...

Oj tyvärr förlorade du mig i ditt inlägg när jag läste Zlatan. Som du ju kanske redan vet är sport mig lika främmande som månens baksida ;-)

Läskig Black pudding! Jag skulle inte vilja äta den om sisådär 60 år. Jag skulle i och för sig inte vilja äta den nu heller.

Ha en fin torsdag!

Ama de casa sa...

Hmmm... Låt oss säga såhär. Mina och dina fotbollskunskaper skiljer sig markant. Mina "kunskaper" är nog hämtade från den källan du har missat... :-)

Haha! Ja, vem bryr sig 2081... :-D

Ama de casa sa...

sv: Den bildredigeringen var den lättaste hittills - det var bara att öppna Ama-bilden på TV-n/datorn och sen ta en bild med kameran :-)

ansepanse sa...

hahahaha - då har man ju lite tid på sig :) men skämt åtsido, vet du att det finns blodpudding, inte den där engelska varianten, utan svenskförpackad, svensk, som är sockerfri, den äter jag, supergod
kramar

ansepanse sa...

Sv: sovrumsdörren stänger jag året om men fönstret är alltid lite öppet, även på vintern, fast då lite mindre än annars
det har just börjat snöa igen :( jag tycker att det får räcka nu
kramar

Guldkryckan sa...

Han har ju råd med det, hade han köpt en för 49 kr på Gekås tror jag hans fru hade blivit förvånad ;)

Är ju inte så förtjust i idrott, men när man arbetar i skola så får man ju låtsas kunna något om det och högljutt berömma deras förmåga på en fotbollsplan, men jag är inofficiellt inte imponerad alls, men det är en hemlighet som lyder under tystnadsplikten i min värld ;)

Tillönskar dig en fin afton, det ska jag ha, på soffan :)

Monica sa...

En väska för 60.000 måste ta ett samtal med Jacob;-)
Blodpuddingen överlåter jag till engelsmännen tror inte min mage pallar den.
Ha en skön kväll;-)

Olga T sa...

Gillar filmen!
Jag tycker väl inte om hans uttalande men jag tror att det var ett skämt och det skämtet, sagt i rätt sammanhang är riktigt roligt. Men nu sas det inte i rätt sammanhang och därför blev det otroligt fel.