torsdag 23 januari 2014

Upprepning





Gårdagens konversation med ”Hundraåringen” upprepades faktiskt idag, dock inte med samma person och inte i busskuren. Idag var det tre mot en skulle man kunna säga. Plats: Roslagsbanan. Tid: 17:35-17:50.

Tre herrar
Tre herrar – 60, 64 och 73 år gamla - satt mittemot respektive bredvid mig. 60- och 64-åringen kände varandra. De pratade högljudd om när 60-åringen skulle gå i pension och om 64-åringen redan jobbade på ”övertid”. 60-åringen hade bestämt sig för att jobba tre år till för att sedan njuta av det 68 kvm stora hotellet i form av en sommarstuga i Roslagen. 64-åringens fru, som gått i pension vid 63-års ålder och nu stod för markservicen hemma, hade minsann bestämt att han inte fick jobba en dag längre än till sin 65-årsdag, osv., osv., osv.

15 minuter lång resa
Resan från Östra Station till Täby Centrum har 15 minuter. Det är mycket man kan kommunicera på en kvart som ni ser. När 60- och 64-åringen hämtade andan efter att ha pratat oavbrutet i 12 minuter utbrast 73-åringen:

- Ja ni, jag är ju pensionär sedan åtta år tillbaka. På min tid pratade man faktiskt med varandra som vi gör nu. Då fanns det inte sådana iPhones som alla sitter med nuförtiden. Titta er omkring – alla glor på mobilen och uppdaterar sin *!&¤/¤ Facebook. Det är ju såååååå osocial! Kolla hon där (hans menande blick åt mitt håll gick inte att missförstå, då han pekade med hela handen också och nuddade mig lätt vid smalbenet)! Det där osociala beteende verkar krypa upp i åldern, eller vad tycker ni!!??

Ja, ja, gubben hade två poäng där – egentligen, men jag måste medge att han levde farligt de 30 sekunderna tills jag gick av tåget. Tror jag tar bilen till jobbet i framtiden. Det där med bloggandet börjar kännas aningen tungt - man kan ju knappt koncentrera sig längre med sådana sociala människor runt omkring en;-)

PS. Två av bilderna jag lägger upp har som ni ser ingenting med inlägget att göra. Tyckte att både ni och jag behövde lite sol och värme idag. Den tredje bilden framstår som ett klart alternativ till bloggandet. Man sitter med ryggen mot solen (!!!) på en bänk vid strandpromenaden i Benidorm (eller någon annanstans) och kollar vad restauranggästerna har på tallriken. DS.

26 kommentarer:

En plats i solen sa...

De två översta bilderna var helt underbara, där skulle jag gärna vilja vara nu! :)

Gubbar kan vara rätt roliga dem, du skulle sagt något. som tyst, jag kan inte blogga när ni är sådär överdrivet sociala med varandra...jag får huvudvärk haha... :P

Ja det är nästan lättare och säga vad vi inte är lika på :) Jo men det finns igelkottar, miniigelkottar som man kan ha hemma, som inte har löss... en sådan vill jag ha, men de kräver stort utrymme, så det blir när jag har hus! ;)

Carita Liljendahl sa...

Ja, man har ju åkt ett antal gånger från Östra Station till Täby centrum. Har säkert berättat det förr men jag bodde på Marknadsgatan 1998, svärföräldrarna bor i Grindtorp. Den platsen är fortfarande mitt härliga andra hem!

Anita - Malta sa...

Haha... vilket underbart inlägg !! Du är bara för härlig.

...och de två översta bilderna är nog några av dina bästa jag sett. ...och lite mer värme det känns det som det behövs även här just nu ;-)

Rantamor sa...

Dina foton är så annorlunda BP foton idag...men din text faller mig i smaken alldeles...
är dom farliga dom där hundraåringarna ???
Verkar som att dom är ute i stockholm och försöker att förfölja alla bloggare.
STÅ på dig du bloggare.

Nu menar jag inte något negativt med dina foton för jag gillar dom väldigt mycket men undrar om inte det är maken som fotat ???
har jag fel så rätta mig.

Tjingelingen.

Eva Trillian sa...

Tack för omtanken! Värmen och solen strålar emot mig från skärmen :)
Och vadå "upp i åldern"? 25 är väl ingen ålder?? ;)

Olga T sa...

Här har vi skrattat! Vad roligt! Jag tror de är lite avundsjuka faktiskt.
Bilderna är sååååå inbjudande! Behövs när kylan kryper in i märg och ben.

Peranders sa...

Tjusig bild på vattnet och höghusen. Är det Täby?

Susjos sa...

Pensionärer av idag verkar ju helt galna!!! Hur ska det då blir när vi snart går i pension,haha!!!
Underbara bilder!!!!

Unknown sa...

Underbara soliga bilder. Önskar mig sol och värme nu...en hel vinter utan uppehåll, oj detta vintertålamod har jag inte utsatts för på länge.
/Kiki

KajsaLisa sa...

Tänk om man kunde uppfinna en app som ringde upp alla inom tio meters radie samtidigt. Vad kul man skulle kunna ha på ett fullsmockat pendeltåg i rusningstrafik :)
Sorry det blev hamburgerkladd idag med. Men något måste man ju skriva, innan man blir klar med det där långa Londoninlägget.

Kerstins foto sa...

Hahahahahaha, jag tror jag dör. Vilka underbara gubbar och den sistnämnde....snacka om att vinna på knockout! Vilken kommentar. Insatt i den sociala medievärlden verkar han vara också. Skulle inte förvåna mig om han satte sig vid datorn när han kom hem och gick in på sin Facebook. :)
Tack för skratten du bjuder på. :)

Marina sa...

Visst är det arbetsamt med sådana där sociala typer! Det värsta är nog de där som inte ens tar med sig sina tekniska prylar när de går på restaurang utan sitter och tror att någon ska prata med dem! Hur jobbigt är inte det med mat i munnen! ;)

Monica sa...

Vill åka till Israel, underbara bilder.
Pensionerna har man snart dragit in så när man ska gå är nog inga problem, tur man har lite tomt att odla och ha några höns på;-)
Ha en bra dag;-)

Anki sa...

Fantastiska bilder... ser helt underbart ut!
Konstigt folk i huvudstaden... pratar de med varandra... :) Härligt!

Monica sa...

HAHA får skylla på att jag med åren blivit ordblind, ibland undrar jag vad fan jag skrivit;-)

ansepanse sa...

hahaha - du har motigheter med ditt bloggande :) du verkar bara träffa på sådana där sociala varelser :)
underbara bilder
kramar

Ama de casa sa...

Hahaha! Är du helt SÄKER på att det var dig han menade? Jag tror inte det... ;-)

Nu blev jag väldigt sugen på att åka till Benidorm igen. Stan ligger ju bara 1,5 timmar norrut med bilen :-)

Hörni sa...

Hahaha, du skulle ha sparkat gubben på smalbenet. ;)

ulla laiho sa...

Jag är dålig på PC-teknik och tar alltid hjälp av min svärson. Härom året såg hårddisken på min PC ut att gå sönder. Det var som att allt försvann.

Min svärson tog hjälp av sin datakunnige granne och de konstaterade, att jag hade fått in virus. Grannen kunde rensa bort detta och därefter få fram allt jag hade på hårddisken, program, bilder osv. Det fanns kvar.

Nu gör jag backup varje månad till en liten extern hårddisk, som jag enbart kopplar till datorn vid dessa tillfällen.

Hoppas ni får ordning på hårddisken!

Beppan sa...

Ha ha ha - Har aldrig testat att sitta bakåtvänd från solen och spanat. Måste testas:

Rätt intressant resonemang de där gubbarna hade. Snart är det väl bortglömt det där att prata med varandra. Vilket öde!

En plats i solen sa...

Ja ni bloggare är underbara!! :)

Haha ja jag var lagom glad när klockan ringde imorse, och nu är jag skit trött, hoppas coca colan skall pigga till mig lite, vill ju inte somna kl 20 ikväll..

blev inget vin idag, lönen kommer ju först på måndag! :( Men har två cider i kylen, så tar dem nog imorgon, ikväll har jag ändå inget nytta av dem haha

cat sa...

Ha ha vilka händelser du råkar ut för :-) Vad herren inte förstod är ju att du var upptagen med att vara social med oss här ute i cybervärlden.

Tack för de underbara bilderna som verkligen värmde.

Tror nog att motorcykelmässan ligger utanför såväl min geografiska som intressemässiga sfär, men tack för tipset ;-)

En plats i solen sa...

Ja, det är kul, det kommer passa honom perfekt, som har lite språksvårigheter :)

Ama de casa sa...

sv: Och en som jobbar heltid kan stalka sina arbetskamrater för att få blogginlägg... ;-)

Kicki sa...

Haha, ja hur social eller osocial vill man vara?! Fritt val!
Helt underbara bilder de första...och den sista är ju bara så gullig!
Tack snälla du för dina kommentarer hos mig...jag blir så glad!
Fredagskram till dig!:)

Linnéa sa...

Ja, du unga kvinna så kan det gå när man jävlas med blivande pensionärer! När jag hade varit på vår årliga julfest, med god mat, vin sen lite sång o glam. Lirade som vanligt lite trummor, blev sent, lullade mot Mariatorget. T-bana stäng, hoppsan. Hittade ett gäng ungdomar, 30 åringar utan för Puben. Hej, så hjälp, jag är lite lurig och vill hem till Aspudden kan ni hjälpa mig med en taxi. Sen ska jag bli pensionär! Skitskönt. 5 minuter så kom en taxi, blev instoppad och taxichauffören fick order om att varsamt köra mig hem. Alla skrattade o vinkade av mig. "Lycka till nu I-B. Kom hem ordentligt och taxichaffisen bara log från öra till öra.