söndag 5 januari 2014

Fototapas à la BP från Spanien

Då ni inte kunnat följa mina och makens dagliga ”äventyr” från Spanien kommer här en liten (underdrift) sammanfattning som ni förhoppningsvis gillar.

Mitt-på-dagen-gympa

Om ni gillar sol, inte vill svettas utan är nöjda med cirka 18 grader och ogillar att trängas bland turister åk då till Costa Blanca/Benidorm för att fira Jul och Nyår. Ta bara med er höst-/vinterkläder – det är kallt på kvällarna (8-12 grader). Om ni ändå vill bli svettiga och känner för att röra på er kan ni ju alltid delta i en mitt-på-dagen-gympa.

Mat

Många restauranger/barer har visserligen stängt, men det finns massvis med roliga ställen att gå till ändå, jag lovar! Tapas är aldrig fel och fisktallriken hos Las Gaviotas är förstklassig. I affären kostar förresten ett kilo av dessa jätteräkor (gambas gigantes respektive langostinos) 65 kronor. Något för Hötorgshallen att ta efter - NU!

Jul

Allt sedan den 5 december (S:t Nicholas Eve) och 6 december (Constitution Day) – båda är helgdagar - förbereder man sig på ankomsten av de tre vise männen den 6 januari - El dia de los Reyes magos, också det en helgdag. De visa männen väljs individuellt för varje kommun (ungefär som vår Lucia) och jag kan berätta att det inte alltid är män utan kan vara kvinnor/tjejer också. De kan se ut som på bilden ovan och under paraden sitter de på dessa kameler. Bra med ”könskvotering” där;-)

Nyårsafton på spanskt vis
Nyårsafton är en (nästan) vanlig arbetsdag som följs av ytterligare en helgdag den 1 januari. Fyrverkerier ordnas av kommunen och äger ofta rum på torget framför Rådhuset, där man även byggt upp en stor scen för live framträdanden, en miniversion av Gröna Lund till barnen (för att föräldrarna ska skåla in det nya året ostörd) samt massvis med stånd som säljer alkohol. Fyrverkerierna håller sig på ”låg nivå” och är helt fantastiska. Att de inte börjar förrän cirka fem minuter över tolv beror på att åskådarna bjuds på 12 vindruvor i en påse (som kommunen står för). Varje druva står för en månad av det nya året och man får önska sig något för varje månad (inga bildbevis här, då vi såg det hela på avstånd och intog betydligt fler än 12 vindruvor - fast i flytande form).

Kvällssol


En soluppgång lär ni då aldrig se på den här bloggen. I stället bjuder jag på "gyllene" byggnader och en fantastisk solnedgång med ett ”brinnande” Alicante på horisonten.

Tjurfäktning

Tjurfäktning är numera förbjuden i många delar av Spanien. I Benidorm utnyttjas den vackra arenan nu äntligen till något vettigt – motocrosstävlingar.

Allt för idag. Säg till om ni vill se mera från Spanienresan.

14 kommentarer:

Stare Ström sa...

Välkommen tillbaka!Jag vill se massor av spanska bilder och du börjar bra! :-)

Monica sa...

Klart man vill se bilder från ett it-uland, nä en soluppgång hos dej skulle bli en chockerande upplevelse;-)
Bra att dom slutat plåga tjurar för att visa sin manlighet, ren idioti
Ha det bra, Sture hälsar;-)

Ama de casa sa...

Tyvärr är det bara Katalonien som har förbjudit tjurfäktningen. (tror jag). Här i Vaalencisadistriktet är den fortfarande tillåten, men dom använder arenorna till annat också.

SNART hoppas jag att hela Spanien har sansat sig...

Susanne sa...

Härligt att du är tbx. Du får gärna bildbomba oss.

Pumita sa...

ÄNTLIGEN! Jag har minnsann sett att du har smugit runt och kommenterat. Ser att ni har haft det superbra! Dreglar över maten och suckar djupt (av välbehag) när jag ser solnedgången. Men lite besviken är jag att du inte åt de 12 druvorna, en för varje klockslag.

Rantamor sa...

Jasså är ni tillbaka i Stockholm, hoppas bara att resan har gått så bra som dina foton visar.
Kul att se att ni deltog i lite jympa-pass för att hålla värmen !!
Och du solnedgångar är allt lika snygga som uppgångar så det är inte så stor skillnad, bara att det är lite mindre kvar av dagen när solen går ned.

Välkommen hem.
Tjingelingen från Rantamor.

Susjos sa...

Aha...lite friskis&svettis a´la Espana, jo jag tackar jag!
Ingen soluppgång? Fniss, kommer inte på min blogg heller!
God Fortsättning och Välkommen hem till gråa Sverige! Ser fram emot flera härliga bilder från det soliga Spanien!!!

Hörni sa...

Kul att få se lite av vad ni har upplevt i Spanien. Härligt sätt att fira nyår på! :)

Freja sa...

Kul med bilder från din resa och dessutom med informativt innehåll! Ser fram emot fler bilder när du landat hemma!

Eva Trillian sa...

Är ni här nu? Eller sitter du insmugen på något kontor i Spanien och tjuvsurfar? ;)
Skrattade gott åt skyltarna i inlägget efter detta - det gäller att ha ögonen med sig - och det har ju du!
Gillar dina bilder - speciellt solnedgången ala BP!

Guldkryckan sa...

Den där solnedgången gillade jag, oftast mycket vackrare än en soluppgång.

Tjurfäktningen där...skönt att de istället använder de där arenorna till nått bättre.
Hoppas de förbjuder sådant helt och hållet.

Men nu är det Måndag..tre visa män ska äntligen hitta det där lilla barnet och överösa det med presenter.

Själv är jag mest tacksam för dessa röda dagar då man kan få lite extra kvalitetstid på soffan ;)

Ha så gott.

Anki sa...

Absolut fler bilder från Spanien! Bilden med de soliga höghusen mot den blå himlen... snyggt!

Della sa...

Som vanligt vill jag se allt. Ös på! Trevligt att ha dig tillbaka igen.

Freedomtravel sa...

Haha, vi kör vår egen gympa... men tapasen ser goda ut! Vi har kommit hem nu. Jag har hängt med på din blogg även från Filippinerna, men kanske inte kommenterat. (Enkelt att läsa alla bloggar via Bloglovin, men så fort man ska klicka sig vidare på varje blogg så blev det sååå segt... ;))