fredag 10 januari 2014

Fredagsblandning


Den där lilla vita remsan på grenarna är snö. Bilden är tagen 07:55 vid Tekniska Högskolan. Att himlen ser blå ut beror på att jag använde blixt. I verkligheten var det bäcksvart ute.

Vinterkläder
Efter gårdagens inlägg fick jag krypa till kors imorse och plocka fram dunjackan och vinterskorna för första gången i år. Jag borde även ha satt på mig mina (sexiga) överdragsbyxor, men bestämde mig att vänta med dem tills på måndag då SMHI har ”utlovad” åtta minusgrader. Kan även berätta att parkeringsplatsen ikväll liknade en skridskobana och att avisningen av bilens framruta tog 10 minuter. Så snälla, påminn mig att aldrig lägga upp ett inlägg om väder igen – lova!

Rea
Rea är det ju överallt just nu. Den här affischen fotade jag på Roslagsbanan ikväll. Kan berätta att försöket att dokumentera felstavningen resulterade i några elaka knuffar från bakomstående resenärer som ville kliva av tåget. De fick vänta, jag skulle ju också av, men jag prioriterar;-)

Korrläsning någon!!!?

"Blacky"
Den lokala ICA affären vill ge den fina delikatessaffären en match. Tycker den lyckas ganska bra, dessutom till en bråkdel av priset. Idag fanns bläckfisk och japansk sjögrässallad i disken. Båda fick följa med hem. På mindre en 15 minuter (”Blacky” fick koka i 10 av dem) var maten klar: Blacky vinaigrette (utan vinäger utan nypressad citron, persilja, vitlök, olivolja, salt och lite vatten), varm Rustik baguette och sjögräset blandat med en halv påse färdigplockad Medelhavssallad ur plastpåsen blev middagen vi förtjänade. Tack ICA för en god middag:-)

"Blacky's" två tentakler före tillagning.


Black vinaigrette (utan vinäger) är ett faktum.

PS. Jag vet att inlägget ser konstigt ut, men har ingen aning varför. DS

30 kommentarer:

Olga T sa...

Det är väl inte för inte din blogg heter Konst eller konstigt?

Ama de casa sa...

Alltså... Jag måste antingen vara för klädointresserad alternativt full... ;-) Jag ser inga stavfel? Däremot ser jag att ditt inlägg ser KONSTigt ut ;-)

Men jag skulle gärna se ett inlägg om morgondagens väder :-D

Ama de casa sa...

sv: Ja, jag har valt den häringa LKLF-kosten själv. Diabetesen är helt borta. Försöker dra ner på kolhydraterna för att hålla vikten nere. Det är allt.
:-)

Ama de casa sa...

sv: Haha! Särskrivning med bindestreck är nästan lika illa som "riktig" särskrivning :-)
Själv tar jag till dom där bindestrecken när orden blir ALLTFÖR långa ;-)

Margareta sa...

Om du menar att hela undertexten under bild ett är en enda stor länk - till bild nummer ett så ja - det är konstigt.

Jag tror att de flesta butiker saknar kompetens i korrläsning - ICA är värst. Nu menar jag inte att jag är något proffs, men jobbar inte heller med texter professionellt - vilket en reklammakare borde ha kunskap om åtminstone det de gör reklam för.

Har aldrig tillagat bläckfisk men låter enkelt och gott.

Ha det bra trots att du skrev om väder i går och fortsätt gärna med det, allt är tillåtet.


Ama de casa sa...

Forts: Jag minns när min mellanstadiefröken skulle prata om "kommunikationssvårigheter". Det enda jag minns av den lektionen var att hon stannade upp och sa - Vilket lååångt ord! :-)

På en annan lektion pratade vi om skog. (Tror jag?) Då stannade hon upp igen och sa - "Barret", vilket KONSTigt ord, egentligen?
Jag tror att det var då jag började ordvränga lite själv :-)

Kram på dig, Beate!

En plats i solen sa...

Ser inget konstigt i din blogg förutom bläckfisken då..... :P Väntar bara den skall hoppa upp och skrämmas! :)

Jaså var du inte bra på dunkgömme? :)

Oh tack för du röstat på mig från flera datorer, smart tänkt av dig... Verkligen BP logik :)

Kerstins foto sa...

Haha, ja jag ska försöka komma ihåg att påminna dig men demensen är lite jobbig ibland så kan inget garantera. ;)
Det är kallare här, blåsigt och lite vitt har lagt sig på marken. Men vi är ju härdiga vi, inte som nollåttorna. Hahaha....
Du den där bläckfisken, hur gärna jag än vill kan jag inte för mitt liv förstå att det kan vara gott. Ser ut som hämtad ur en skräckfilm ju. :)
Ha en fin lördag.

Kerstins foto sa...

Haha, ja jag ska försöka komma ihåg att påminna dig men demensen är lite jobbig ibland så kan inget garantera. ;)
Det är kallare här, blåsigt och lite vitt har lagt sig på marken. Men vi är ju härdiga vi, inte som nollåttorna. Hahaha....
Du den där bläckfisken, hur gärna jag än vill kan jag inte för mitt liv förstå att det kan vara gott. Ser ut som hämtad ur en skräckfilm ju. :)
Ha en fin lördag.

Kerstins foto sa...

Jahaja, bläckfisken måste ha skrämt skiten ur mig för jag klickade två gånger på skicka....sorry!

Freja sa...

Här hoppas jag på minus 28, och ser med glädje fram emot mina fina varma röda vinterkängor och min likaledes röda alldeles nya dunjacka! Som att vänta på bussen insvept i min säng, jag behöver inte vakna förrän jag är på jobbet...

Susjos sa...

Internet funkar väldigt dåligt här hemma i kväll,så tyvärr ser jag bara halva bilder här hos dig...typiskt!

llh sa...

Övertygar du den lokala ICA genom pistolhot eller hur har det här gått till? Älskar bilden av bläckfisken och den underbara rätten. Drägel drägel drägel. Enda konstiga med inlägget är att du undanhåller den japanska sjögrässalladen. Fast det är mera en grymhet än konstigt ;)
Svar: Ja du har helt rätt. Det här vädret, som vi inte ska prata om, är som skapt för periodisk idetillvaro :))

KajsaLisa sa...

Lite sär-skrivning :), vårt nya skrivproblem i landet.
Om du minns för fyra fem år sedan så var modebloggarna kända för det. När jag lade mig på WP begrep jag varför.
Många som har egna sidor har byggt dom men wordpressverktyg och särskrev man inte där,blev det en röd stavfelsunderstrykning. Men systemet har blivit bättre.
När det gäller bläckfiskar så föredrar jag dom som är gyllenbruna och ser ut som ett O.

B i r g i t t a sa...

Oj jag hoppade till vid bläckfisken ;) Den såg så levande ut!
Ha en fin helg!

Anna sa...

Gillar om himlen hade varit så där blå :)
Och bläckfisken hade gärna fått vara kvar i Medelhavet :)

Ha en skön helg!
Anna

Geddfish ♥ sa...

Gomorron lördag! Det var en go fredagsblandning och särskilt maten. Du kanske förstod tidigare att jag också är en bläckfiskälskare, men den ska vara riktigt lagad. Ditt recept verkade gott.
Nu har jag förändrat lite i min layout i bloggen, men ditt tips att byda header.... det sitter långt inne. ;)

Geddfish ♥ sa...

Tävlingsresultatet, förresten???
När kommer svaret?

Beppan sa...

Trots den skräckinjagande bilden på bläckfisken så är den ju riktigt god... Har dock inte testat din variant.

Della sa...

Den där bläckisen verkar så god!

Monica sa...

Blä den maten får du äta själv, skulle nog växa i min mun;-)
Vet du om man kan få tag i en burk chatka krabba i centrum ?
Klart det skulle bli snö när man ska åka 15 mil för att hämta Sture men det är bara att gilla läget.
Ha det bra

Anki sa...

Skriv ALDRIG mer om vädret... i alla fall inte om vi får tillbaka den härligt gröna vintern :)
Hm... bläckfisk... har aldrig ätit och ska nog inte göra det heller,men den sista bilden med Black vinaigrette ser god ut :)

ansepanse sa...

jag slipper fortfarande det vita och minusgraderna :) åh så glad jag är, men överdragsbyxor har jag använt rätt länge även om det varit plusgrader, jag är frusen av mig
bläckfisk gillar jag också :) fast det var längesedan jag åt det
Sv: du gillar heller inte att laga mat, eller? jag vill också att det ska gå snabbt och vara enkelt att tillaga, har aldrig förstått varför man ska stå framför spisen i många herrans timmar
kramar

Guldkryckan sa...

Bläckfisk har jag nog aldrig ätit, ska den bara kokas i 10 minuter?

Undrar om det finns någonstans att köpa i mitt lilla Göteborg?
Får kolla upp detta!!

Här skulle det bli minusgrader i natt, men tyvärr har vår temperaturmätare med sladd hängande utanför fönstret tagit sin sista temperaturpresentation, den är död, må den vila i frid och så tackar vi för 10 års trogen tjänst ;)

Så jag får gå ut och kolla temperaturen jag, tror jag skiter i det och lägger mig på soffan istället ;)

Ha de bäst BP.

Linnéa sa...

Ja, så vad du hemma igen! Istället för vitsippor fick vi vinter. Fy för fanken. Här åker övdragsbrallorna på redan idag.

Vilken ful bläckfisk som förvandlades till en vad jag ser superläcker middag.

Är ju nästan ledan, men har haft fullt upp hela förra veckan o nästa. Men snart, snart ska tid komma.

Linnéa sa...

Ja, så vad du hemma igen! Istället för vitsippor fick vi vinter. Fy för fanken. Här åker övdragsbrallorna på redan idag.

Vilken ful bläckfisk som förvandlades till en vad jag ser superläcker middag.

Är ju nästan ledan, men har haft fullt upp hela förra veckan o nästa. Men snart, snart ska tid komma.

Unknown sa...

Måste få berömma matinslaget....läckert läskig bild på bläckfisken och sen en underbart mumsig bild på det tillagade.
Jag blev så sugen på att försöka mig på rätten
/Kiki

Husbilen-Ellen sa...

Såg riktigt gott ut!!!Elisabeth

Susanne sa...

Men såååå himla gott.

Susanne Hultman sa...

Mmm, den där bläckfisken skulle jag inte alls ha något emot att sätta tänderna i. Just den här är min favorit av alla sorter.