onsdag 22 januari 2014

Dagens konversation med ”Hundraåringen”



Dagens upptäckt var varken kvitton, tändare eller knivar. Idag hittade jag ”bara” en ensam handske som låg på bänken i busskuren vid Norrtull. Den frös, precis som jag. Men jag kan tänka mig att kvinnan som tappat den frös ännu mera - om sin högertass.

Frågvis ”hundraåring”
När jag hade fotat handsken kom det fram en väldigt gammal herre (med en hund i ungefär samma ålder) och undrade om handsken var min, vilket jag förnekade.

- Om den inte är din, varför fotograferar du den då?

- Om handsken hade varit min hade jag nog inte fotat den. Jag ska lägga upp bilden på bloggen.

- Bloggen säger du!?????? Vad är det för något?

- Jo, det är som en dagbok fast på nätet.

- Nätet, vad menar du?

- Ja du vet – internet.

- Internet! Det är väl vad alla ungdomar använder nuförtiden. Är inte du lite väl gammal för sådana nymodigheter?

- Errmmmmhhhh. Nej, det tycker jag inte.

- Men det tycker jag! Och vad är det för roligt med att ta kort på en handske.


Ja, det kan man ju undra…

PS. Å här pågår det en riktigt rolig tävling. Kolla hos Johanna! Gissa vilken jag har valt;-) DS.

23 kommentarer:

Della sa...

Underbar konversation. :)

Eva Trillian sa...

Underbart! :) Heja alla hundraåringar som ifrågasätter och tvivlar högt :)

Freja sa...

Allvarligt BP, ÄR du inte lite för gammal för att blogga? Och att fota en ensam handske, vad ska det vara bra för? Lugn, jag tränar bara min inre arga tant. Precis så där vill hon att jag ska göra. Och jag kommer att njuta av det!

Sv: Familjen får ju sitta i min stol om inte jag är där, men annars är den MIN. Sen finns en soffa i själva biodelen och det ska dit en mjuk matta och puffiga sittkuddar och några pallar, så de kommer att ha sittplats de oxå. Men läshörnan är MIN!

En plats i solen sa...

Vilken underbar konversation med gubben som gick med hunden!

Där har vi en sak till som är lika. Jag gillar inte heller ormar...bläää på dem!

Kul att du är med i tävlingen Lycka till!

Husbilen-Ellen sa...

Förändringar är alltid svårt, om jag inte valt själv. Ju längr ifrån desto mer skrämmande. Gäller att hålla ifrån sig. Skrämmande tanke: snart är jag hundraåringen. Kram Elisabeth

Rantamor sa...

Hehe för gammal för att sitta vid datorn å leka , tyckte nog hundraåringen...
något vettigt kunde vi väl ändå hitta på, men då får vi väl tänka efter lite...
jo nu vet jag vi borde läsa "husmodern" (visst fanns det något som hette så) och koka disktrasor i såpa.

Det är nog va vi gamtanter ska göra det...inte sitta å blogga å surra om gynundersökningar och livmodertappar på en blogg.

Tack å hej...

KajsaLisa sa...

Han kanske är lycklig som befinner sig i den gamla världen.
När man fotar saker som folk ifrågasätter, har man kommit långt som fotograf, kör hårt :)

KajsaLisa sa...

Han kanske är lycklig som befinner sig i den gamla världen.
När man fotar saker som folk ifrågasätter, har man kommit långt som fotograf, kör hårt :)

Susjos sa...

Haha! Vilken underbar konversation!

Olga T sa...

Underbart!! Frågade du inte om du fick fota honom?

En plats i solen sa...

Haha ja du vet lika bra och blås på ordentligt :P Skall kika in hos henne..

tycker du tar jättefina bilder med din kamera...mitt fotograferande går i perioder tycker jag, därför är det bra med trissen för jag tar alltid kort då :)

Monica sa...

HAHA någon lekte med döden eller, härligt att det fortfarande finns människor som alla nymodigheter spårlöst gått förbi :-)
Ha det bra

Anki sa...

Haha... fick mig ett gott skratt. Vilken härlig gubbe :)

Geddfish ♥ sa...

Gomorron!
Vilken häftig diskussion. Jo, jag kan förstå farbrorn, varför fotar man en ensam handske? Jag, hade inte kommit på det, annars är jag snabb med impulsiva saker.
Kram♥

Ama de casa sa...

HAHAHA! För gammal för såna nymodigheter? Han blev väl inte äldre än just hundra år, hundraåringen ;-)

Jag tror du valde... det ROSA!!! :-D

Benita sa...

Hahaha...underbart..fick mig ett gott skratt. :)

ansepanse sa...

hahahaha - ja du, vad håller vi på med egentligen :)
kramar

cat sa...

Hi hi vilken lustig gubbe! Självklart är du inte det minsta för gammal för att blogga.
Undrar vem som fryser om en hand?

Marit Johansson sa...

Hahaha... vilken surgubbe du träffade på!

ami sa...

Jag har också sådana skinnhandskar, så fina!

Guldkryckan sa...

Haha..ja du..har en o annan i min bekantskapskrets som aldrig suttit vid en dator någonsin, de snackar om att de ska lära sig men när man erbjuder dem hjälp så är de upptagna med annat ;)

Känner andra "gamlingar" som på ålderns höst lärt sig använda datorer och de har jättekul.

Något för farbrorn där kanske?

Ha de gott BP.

Kerstins foto sa...

Hahahahaha.....vilken underbar dialog...man önskar man hade varit med ju. :)Det här med bloggandet har gjort att man möter människor och kommer i samspråk med dom på ett helt fantastiskt sätt. Möten som aldrig blivit av om det inte vore för bloggen.
Men jag kan ju konstatera att jag är nog skitgammal. Wrapp har du det på din telefon? Man kan skicka typ "presentkort" till vänner från olika företag. Jag fick ett sånt på Indiska strax före jul och löste in det när jag handlade, killen (ung sådan) i kassan tittade på telefonen och mig och så sa han: "Wrapp, det är väl bara ungdomar som använder sånt?" Jag valde att ta det som en komplimang. ;)

Linnéa sa...

Jo, du den "farbrorn" var nog ganska sund. Vem plåtar en handske om inte vi bloggare? Själv älskar att plåta vantar som hänger på stolpar osv. Undrar vem som är klokast han eller vi.
Kollad du Juannas tävlings bidrag i "En PC för alla" Där finns en massa roliga bilder, folk får skoja till det med chefsredaktören.