måndag 20 januari 2014

En helg i idet





Medan jag roade mig med sådana världsliga ting som att
- bevittna döden av vår externa 3 terrabyte externa hårddisk (japp, den innhöll alla bild- och filmmappar)
- leta (förgäves) efter kvittot för f*anskapet

gjorde maken något vettigt i stället. Han separerade nämligen agnarna från vetet eller hur man nu kan kalla denna sysselsättning med korianderfrön.

Koriander
Som ni ser på bilden så ligger hela frön till vänster och halva skal till höger. Å om ni tror att han slängde det sistnämnda så har ni fel. De hamnade i en mortel och blev till ”pulver” som förpassades i en glasburk. Även resten hamnade i en burk, fast inte i samma;-)

Chili
Även chiliresterna fick sig en omgång: Fröna (underst) och dessa trådiga "mittbitar" - läckert upplagda som en skrift eller som ett försök att skriva sitt namn om man är tre år (det beror på hur man ser på saken) - lades på tork för senare bruk i grytor. Men innan de hamnar där - i grytorna alltså - kommer även dom stifta bekantskap med separata glasburkar.

Visst var det en upphetsande helg här i idet!!? Å nej, jag lider inte av bloggtorka, även om man skulle kunna tro det;-)

Fler betydligt mera spännande helgbilder hittar ni hos Marit.


24 kommentarer:

Pumita sa...

Vilket terapiarbete! Med fröna alltså. Koriander är gott. Hur gick det m bilderna?

Freja sa...

För mig låter det som att din man hade en mer givande och produktiv helg än dig. Vad är det med kvitton egentligen? De man inte behöver de tar upp plats i plånboken, men de som är nödvändiga, de är försvunna...

En plats i solen sa...

åh vad tråkigt med hårddisken, hoppas du hittade kvittot! :)

Nej, det känns lite vågat och klappa ett vilt djur...

Eva Trillian sa...

Diskdöd är sorgliga historier! Man ska alltid ha allt på mer än en! Men det vet du ju redan ... nu i alla fall!
Hoppas det reder ut sig och att allt inte är förlorat trots allt!
Sv: Koffeinfritt kaffe ger mig nöjet att kunna ta en kopp på kvällen och ändå kunna sova när jag gå och lägger mig ;)

Olga T sa...

letar också efter ett kvitto......hittar enmängd andra oväsentliga kvitton. Får nog gå in via banken och kolla när inköpet gjordes. Ibland räcker det.
Maken är lycklig som inte har sysselsättningsproblem!

Anita - Malta sa...

Har du gått i ide och vad är bloggtorka ;-) Ser inga spår här iallafall. Hoppas du finner / fann kvittot ! Fy sjutton, stackars dig...
Tycker dessutom att dina bilder är betydligt mer spännande än mina. Chile och koriander ! Utan din lilla fingervisning om vad jag tittade på, speciellt bild två, hade många tankar och fantasier hunnit ta sig igenom min lilla hjärna ;-)

Goda kryddor båda två !

KajsaLisa sa...

Nej vad hemskt, hoppas du kan få fram bilderna..

MargaretaG sa...

Hårddisken med alla bilder och allt annat! Lider stort med dig och tror att du kan känna hur jag skulle reagerat och hur hemskt jag tycker det är.

Maken verkar ta det kolugnt (om nu kor är så lugna) börja separera agnarna från vetet i allt det tragiska och katastrofala. =)

Men vilken man du har och det där måste jag ta till mig, han kan sina kryddor skulle jag skriva och det gör jag också.

Kan berätta att jag också varit i ide och denna dag har varit hemsk - främst temperaturmässigt. Runt -28-29 när jag åker till jobbet och när jag öppnar dörren till mitt rum och stiger in ... iskyla. Temperaturen har legat runt 14-16 grader. Det vara bara att ta på sig täckbyxorna, jackan och klippa sönder ett par utav mina vantar för att klara dagen. Normalt hade jag gått hem men det gick bara inte idag, problem med programvara och imorgon är det försent, så vad göra? EN snäll arbetskamrat gick på Clas Ohlsson och köpte värmeelement och ett av dessa hamnade i mitt rum - så imorgon hoppas jag temperaturen är uppåt +25 istället.

Ha det gott och tänk att det alltid finns någon som har det värre. =) Det hade jag svårt att tänka idag.

Peranders sa...

Ser ut som bilder på något knarktillslag från CSI på TV eller nåt.

Unknown sa...

Oj, vilken katastrof.
Inget kvitto? Vad händer med allt bildmaterial? Har du en det sparat på annan plats också?
Vilken krock mellan, som jag inbillar mig, dig med panik och din mans metodiska mikroskoparbete.
Jag hoppas innerligen att du finner lösning.
/Kiki

Geddfish ♥ sa...

Lyckos som har någon att gå i ide med på helgen!
Jag gillar inte att tillbringa en helg inomhus med mig själv.
Så därför ger jag mig ut!
Jag var gift med en petnoga (var inte pedant i allt) men ordning på kvittona hade han och alla garantisedlar, snyggt och prydligt i kuvert i en pärm. Och jag har fortsatt......
Mmm älskar äkta kryddblandningar!
Ajaj med hårddisken. Har du inte sparat i molnet också?
Hoppas du har en lösning.

Rantamor sa...

Trodde ett tag att du hade någon knarkgömma du visade så öppet, men dom kanske ser helt annorlunda ut.
Ser väl på för mycket deckare.
Men tänkt så duktiga ni är att ta vara på levande kryddor ????? ja nu menade jag inte levande utan färska kanske.
Men mitt i natten med en öm puppilura och en ryggå hand som värker så hittar jag inte orden jag som annars inte brukar vara ordafattig.
Och hittar jag inte ordet gör jag ett eget.

Jo handen ska dom kolla på nåsta måndag.
En granne sa, kanske det är en kärringåkomma.....
Rantamor är ingen kärring juh!!!!

Hoppas du hittar dina kvitton.

Tjing i natten.

Monica sa...

Kommer du med ficklampa märker du aldrig av oss men kommer du i kolsvarta natten får du skylla dej själv HAHA

Ama de casa sa...

Men jösses... Du blev väl inte av med alla bilderna? Nej, det var bara backupen som rök va? Hoppas det...
Annars brukar det gå rädda innehållet på kvaddade diskar, har jag hört.

Du har en duktig make du :-)

Marina sa...

Det där med plötslig diskdöd är något jag är vettskrämd för och nu blev jag ändå räddare.Så nu är frågan om jag ska skaffa en backup till backupen...

cat sa...

Oj så husligt av maken! Jag känner nästan lite skräckfylld vördnad inför sådant där.

Barmark då när bilderna togs. Nu mer är det snö även här :-(

Stare Ström sa...

Huvudsaken är väl att man är sysselsatt med något. :-)

Susjos sa...

Jag blir imponerad av maken! Vilket jobb! Och så bra att ta hand om de färska kryddorna :)

Ja, nu är men hemma igen i vintersverige, och det börjar redan skymma fast klockan bara är 15.25....

En plats i solen sa...

Ah det var ju storm som gjorde det besvärligt, snön är inget problem i vanliga fall, men det blåste upp mot 20m/s på natten, så de hann inte ploga bort allt blåsten ställde till mig :)

Benita sa...

Hoppas du hade säkerhetskopior på dina bilder.

Husbilen-Ellen sa...

Pilligt jobb. Trist med hårddisken. Får hoppas ni har bilderna på något mer ställe. Elisabeth

Kerstins foto sa...

Nä men fy tusan, de där hårddiskarna FÅR INTE gå sönder! Min gjorde det för ett år sedan och där försvann 1 1/2 års bilder. Bl a alla bilder på mitt första barnbarns första tid i livet. Så surt det känns. Snackade med ett företag om att försöka laga den men det skulle gå på runt 3000 bara att kolla felet och om det skulle gå att laga skulle kostnaden ligga på ungefär 15000 kronor! Helt galet vad mycket pengar det blir.
Nåväl, duktig make har du i alla fall. Det är alltid kul med egna kryddor.

Marit Johansson sa...

Så huslig han är din make. Känner igen mig i letandet av kvitton, man blir nästan tokig på sig själv då!

Susanne Hultman sa...

Snöar in på din första bild och ser genast en karta med Sverige till vänster och Sicilien till höger. Kartnörd? Ja, jag erkänner. :)