tisdag 7 januari 2014

Årets första arbetsdag



Efter att ha överlevt årets första arbetsdag kan jag – med facit i hand - bara konstatera följande:

1. Långledigheter över jul/nyår sätter systemet (= kroppen) ur funktion – totalt.

2. Det är inte speciellt smart att lämna mörkret och åka på semester till sydligare breddgrader under denna tid. I Spanien går nämligen solen upp klockan 08:19 (inte att jag någonsin såg det irl, men det finns ju Google) och ner klockan 17:57 (ja, detta fenomen såg jag då dagligen i två veckor). Med andra ord fick jag fyra timmars ”bonus” dagsljus varje dag. Saknaden är stor...

3. Inte att undra på att jag kände mig som om jag hade blivit tillplattat av en ångvält, ungefär som figuren på bilden ovan. Utan tvekan har denna (könsneutrala) sak vissa likheter med mig, men det är faktiskt en spansk fotgängare som blivit överkörd av en cyklist;-)

4. Hade det inte varit för de här presenterna som stod på mitt bord på jobbet imorse hade jag nog inte överlevt den här dagen. Det är nämligen min egen bloggprinsessa Nika, hennes pappa IT-bästisen Radde och hans gulliga fru R som tyckte att jag skulle få min första och därmed enda brödkavel. Ja inte för att kavla deg då utan för att få maken att göra som jag vill.


Maken asgarvade och kommenterade presenten så här:

- I can’t wait to see you hit me over the head with that roller pin. You are after all 30 cm shorter than me. Hihihi.

Och vad innehöll paketet då? Jo, som sagt Radde känner mig väldigt väl. Glasen kommer att användas dagligen under kommande fotbollsmästerskap. Perfekt och 1 000 tack. Ni gjorde min dag:-)

20 kommentarer:

Susanne sa...

Hihihi, kanonfina julklappar. Passar som handen i handsken ;)

Geddfish ♥ sa...

Så fort tiden går, då! Det var ju inte länge sedan ni åkte till Spanien.
Roligt att få present!
Ha en bra arbetsdag nr 2 i morgon! ;)

En plats i solen sa...

Tur du fick såna presenter så du överlevde dagen. coola ölglass och lycka till med kavlen! :)

Ja, vi verkar väldigt lika, hihi, vilket är roligt tycker jag! :) oh det där med blöjan lät inte så nice och förstår att du inte gillade den ofrivilliga duschen.

nej platsblommor blir det inte, får se vad som kommer dit, rätt som det är står jag framför det :)

Freja sa...

Coola glas! Och hälsa du maken att du är i alldeles lagom höjd för att slå mot hans njurar... Minst lika effektivt, men syns inte lika tydligt efteråt vid eventuell misshandelsanmälan... Inte för att jag skulle uppmuntra till våld, inte alls...

Olga T sa...

Underbara vänner! Undrar om det var Nikas idé?

Beppan sa...

Nu har jag spanat in dina fototapas, naturfenomen och annat mer eller mindre kufiskt en stund. Härligt uppfriskande läsning - och intressanta foton! Förstår att du/ni njutit av ljuset och värmen ni tankat nere vid Medelhavet - en gång till denna vinter.... Bara liiite avis.
Kan inte skryta med ljuset uppe i norr denna tid på året. Och min kropp säger att det är natt när det är mörkt.
Men men - det kommer snart andra tider :-)

Rantamor sa...

Ja men nu kan du ju börja öva lite med kaveln lite torrbakning först för att få in snitsen med kaveln.

Ingen idè att använda den på maken en sen natt när han kommer hem glad i hågen,
för då kommer han bara leende att säga, "Beate du bara bakar å bakar.."
och sen vid sådana tillfällen ska det vara en kruskavel... =) =)

Tjingelingen från Rantamor.

Susjos sa...

En sån kul present du fått, alltså ölglasen! Ja,brödkaveln kan väl också användas,på olika vis ,hehe..

PS. Ja, angående byte av jobb så är det som sagt mycket som spelar in. Jag tycker t.ex att på mitt jobb har vi kommit långt med teamträning vid komplicerade förlossningar. Arbetsgivaren måste göra något ganska snart så att vi stannar kvar. Jag trivs otroligt bra med mina arbetskamrater också...ja, vi får se vad som händer!

KajsaLisa sa...

Tänk om det är tvärt om, långledigheter sätter igång funktionerna och arbetsdagar förstör dom, det enda vi vet är ju att vi har svårt att ställa om oss.

Anki sa...

Livet är hårt...
Härliga presenter... glasen är verkligen riktigt häftiga!

Marina sa...

Visst är det så, att riktiga långledigheter sätter det mesta ur spel. Jag ser med stor fasa hur det kommer att fungera (eller inte fungera allas!) den dagen mitt system ska tillbaka in i de rullarna igen...!

Ama de casa sa...

Haha! Vilka perfekta presenter. Och du, du kan väl ställa dig på en stol när du ska använda kaveln? ;-)

PS: Jag uppskattar verkligen det extra ljuset som finns här nere under dom mörkaste månaderna.
:-)

Ama de casa sa...

sv: Jag tror faktiskt inte att jag har sett uthyrning av permobiler här... Jo, kanske på ett ställe, men inte alls i närheten av Benidorms utbud. Men dom finns onekligen här, och inte alltför sällan åker en jycke med på dom :-)

Monica sa...

Wow vilka läckra ölglas förstår att du blev lyrisk över dom;-)
Snart är det vår och då kommer ljuset och fågelsången:)

cat sa...

Vilken tur att du överlevde din första arbetsdag. Det hade blivit tomt i bloggvärlden annars ;-)

Själv känner jag mig som att jag inte kommer överleva arbetslivet. Kan ju hoppas att det går över någon gång.

Tur att jultomten kan jobba extra nu när säsongen är över ;-)

Della sa...

Förstår att du gillar de där glasen! :) För mig blev det liksom inte någon första arbetsdag eftersom jag jobbade alla de där vanliga dagarna bland helgerna. Och nu när jag tänker på att det är raksträcka enda fram till påsk...Mja.

Marit Johansson sa...

Hahaha.. vilka passande fina glas. Kul att välkomnas av en present!

Eva Trillian sa...

Med så fina presenter på stolen kan jag tänka mig att det blev lättare att komma till jobbet :)
Så, man ska INTE åka utomlands och njuta av ljuset och värmen för att abstinensen blir för stor när man kommer hem? Du kanske kan få betalt av Medelhavsländernas turistnäring för att INTE basunera ut det ;))

Guldkryckan sa...

Första dan är ju alltid knepig, speciellt om man varit nere i värmen, man känner sig nästan lurad av nån underlig anledning.

Själv gör jag fjärde arbetsdagen för året i morgon, och nu startar skolan på riktigt, 400 knoddar som kommer tillbaka...och undertecknad förbannar spelguden över bara tre rätt på lottot ikväll...fy sjuttan va skönt det hade varit att pensionera sig ;)

ha så gott nu.

Husbilen-Ellen sa...

Vilket välkomnande! Jag har förstått att din arbetsplats är något alldeles extra.
Tack för kommentarer. Jag har inte haft orken riktigt, men följt dig. Magvärk är pest, men ska försöka återhämta mig på bästa sätt. Kramar Elisabeth