söndag 19 januari 2014

Fototriss: ”Närgånget”

Självklart vet jag vad närgånget är, men jag tyckte ändå att det var klokt att kolla med kompisen synonymer.se:

påflugen, påträngande, framfusig, ogenerad, indiskret, oförsynt, taktlös.

Oooops! Med andra ord så öppnar temat några ”konstiga möjligheter” om man säger så, och det tänker jag utnyttja i dagens triss. Kan även tala om att maken hade valt minst fyra av synonymerna med tanke på mitt fotobeteende. Han var aningen skärrad samt lite ”illa berörd” över mitt närgångna fotande. Okej, vad tycker ni?! Håller ni med honom eller inte;-)

Här ser ni en liten del av maken och en kille som sitter bredvid, som uppenbarligen tycker att maken med sina hörlurar i örat är ingenting att ha en konversation med. Ogenerad fotat om ni frågar mig;-)


Samma make och samma kille. Ja ni ser själva. Taktlöst, helt klart. Tänk om killen hade vaknat…


Självklart måste jag liva upp situationen lite med den här bilden. Framfusig som jag är så vågade jag ta kortet.


Bonusbilden visar lite kontraster om man säger så. Undrar vad de två har gemensamt? Ingenting skulle jag tro. Men jag lovar er att soldaten hade vaknat på 0,000001 sekunder om något hade hänt på tåget. Maken tyckte att bilden var närgånget, vilket jag inte tycker alls;-)


Fler närgångna bilder hittar ni hos Fototriss!

PS. Fotona är tagna på "high-tech tåge" Tel Aviv-Haifa. De två sista bilderna tog jag med iPhonen, som jag ställde in på "ljudlös" och "blixtlös. Det finns ju gränser för hur närgånget man vågar vara eller hur!!? DS.

39 kommentarer:

Axart sa...

Oj, det var närgånget… sova med vapen i hand.
Spännande fotat!
AX

Eva Trillian sa...

Undrar om alla suttit så stilla och o ens tåget hade rört sig om det befann sig en man med dylikt vapen på ett svenskt tåg. Inte - är min gissning!
Att fota människor känns närgånget - jag är inte så bra på det själv - men det blir ju spännande foton, porträtt som gör att man funderar kring människorna man ser!
Lyckad triss!

Rantamor sa...

Vilken tur att du fotade ljudlöst och utan blixt, för tusan vet vad den beväpnade killen hade gjort om han hört klicket eller vaknat av en blixt.
jag kan verkligen förstå att din nyvigda make var rätt svettig där på tåget, och var nog lättad av att få kliva av tåget när resan var klar.
Puh.....
Gifta sig med en papparazzi....

Men jag kan hålla med om att du hade bra foton till temat,
nu var jag ju rädd att du skulle uttala temat lite fel som stockholmare "nergånget"....
Hahahahaha...

Tjingtjong från Rantamor.

Kicki sa...

Modigt av dig! Men man kan också tänka sig att om han hade varit vaken så hade han säkert gladeligen poserat med vapnet! Tycker det blev en slumrig men vaken triss!;)

Pialotta sa...

Ojsan, ojsan ... det här var verkligen Närgånget, men fina bilder fick du ... Hur vågade du?

Pumita sa...

Det var modigt gjort, speciellt det där sista! Mannen mittemot ser ut att fundera hur det är fatt med "dagens ungdom". Inte för att han behöver vara så gammal själv men det är svårt att se under allt skägget.

Stare Ström sa...

Att fota människor utan att ha bett om lov tycker jag alltid känns närgånget.Därför var jag så glad i Bangladesh, där det var helt ok.

Anonym sa...

Jag skall nog hålla uppsikt så du inte smygfotograferar mig, jag sover nog inte lika sött som dina motiv.

Rantamor sa...

Allså igen du skulle kunna vinna pris med ditt sista foto i trissen...
tänkte på kontrasten mellan den beväpnade killen och mannen som läser, men som ser lite betänksam ut !!!

Rantafar kollade din triss och trodde sig se vilken av dom två överarmarna som hade gymmat mest på bild två....

=) =)

Tjing.

Rantamor sa...

Förstår inte varför din blogg hakar upp sig på min blogglista.
Nu har ju din triss legat uppe länge men ändå syns Veckans fönster på min blogglista ????

Monica sa...

HAHA man får hoppas att han inte får en mardröm med det vapnet i knät.
Han verkar ju precis som du säger helt ointresserad av din äkta hälft och tur är väl det;-)
Ha en skön kväll

Anonym sa...

Holy crap! Sitta med k-pisten i knät på det viset!!! Fattade inte först att det var i Israel och inte i Sverige :). Grymma bilder och grymt att du vågade fota!!! Undrar vad den sovande killen hade sagt om han hade vaknat?

anemonen sa...

Kanonbra foton på temat allihop Gillar dem skarpt.Tuffa foton!

Beppan sa...

Kaxigt av dig att våga ta dessa närgågna bilder! Men härliga blev dom! Särskilt den sista.... Vilka kontraster!

Susanne sa...

OMG, vilka närgågna bilder. Tur att han med vapnet inte vaknade när du tog bilden.

KajsaLisa sa...

Fick mig ett gott skratt här, härlig tolkning :)

Linnéa sa...

Ha, ha, du är inte lite "galen" du. Närgånget så det förslår. Men sån tur att du inte löd maken.

Säkert att betrakta som ett härligt gränsfall.

LissenTo sa...

Åh du, den där sista bilden. Att han bara vågar sova, tänk om någon av hans chefer kommit, ojojojoj

Ja lite vågad var du allt, tack för det ;-)

Anna sa...

Ha ha bra triss :)

Jag visste att jag läst eller hört någon som köpte hem tvättkuddar från utlandet men jag kom inte på vem? tur att du skrev hos mig så jag fick svaret! :)

Så nu kan du gå till coop eller ica och köpa tvättkuddar!! :)

Ha de bra!

Margareta sa...

Härligt närgångna bilder och jag applåderar dig som törs - så ogenerat. Jag vill, jag kan och nej, jag törs inte alltid . men det har hänt. Här sover de ju så det är väl inte något problem? Eller?

Det där ljudlösa, är bra - har inte fått min Nikon att bete sig helt ljudlöst - det går inte - tror jag.

Jag tänker, tänk om ... Är det inte med kamera en del svenska blivit "haffade" och bortförda i främmande land. Än hur bra Israel är så finns det ju vissa risker.

Anki sa...

Du är riktigt tuff du... det var nog tur du hade ljudlöst på... Spännande bilder blev det i alla fall!

Geddfish ♥ sa...

Det var "sketahäftiga" bilder, om jag får uttrycka mig så!
Jag kan också bli lite närgången ibland med mobilkameran, låtsas fota på annat, titta bort, bara för att få det där speciella. Men jag är noga med ifall jag lägger ut något eller inte.
Dina tycker jag var klart acceptabla, tagna i utlandet....

Anders W sa...

Vilken gatufotograf. Imponerande!

Freja sa...

Lite scary med han som sover med vapnet i hand. Tänk om han drömmer en mardröm... Var beredd att ta skydd!

En plats i solen sa...

härliga bilder du bjuder på :)

haha ja det påminner faktiskt om en tusenfoting det har du rätt i :)

Unknown sa...

Modigt närgången måste jag säga...vad hade hänt ifall K-pist mannen vaknat med lins i ögat?
Men som bloggande fotograf måste man våga.
/Kiki

Peranders sa...

Coola bilder från en annan värld. Om någon klev ombord på svensk lokaltrafik med en liknande bössa som på bilden skulle det bli panik och stora rubriker i tidningarna.

Marit Johansson sa...

Hehe.. jo nog är du sanslöst modig här :) gillar verkligen sista bilden!

Anni sa...

Bonusbilden är ju sanslöst bara fantastiskt utan konkurrens bäst! jag får lite magknip av att se soldaten sova så där!

Nu sätter jag mig bekvämt till rätta och scrollar nedåt i dina inlägg, har inte läst bloggar på ett bra tag. Men slänger hibiskusar gör jag inte: Jag har fem uppstammade hibiskusträd som är 2,5 meter höga och står i tunga jättekrukor. De kan inte tas in i duschen och det finns inte på världskartan att någon skulle slängas - den äldsta har jag haft i 35 år! ;-)

Mias Mix sa...

Ha ha så närgånget och modigt av dig! Skulle aldrig ha vågat men det var ju tur att du gjorde så vi fick se dessa närgångna bilder :)

Lajsas Fotografi sa...

Härlig tolkning! =) Skrämmande med den sovande mannen med vapnet!

llh sa...

Människa i bild väcker min omedelbara nyfikenhet, Jepp de här bilderna älskar jag helhjärtat! men det visste du ju redan.

Anita - Malta sa...

Du är både närgången och modig du... ;-) Härlig triss + ett Beate !

SannaFotografier sa...

Väldigt bra tolkning av veckans triss. Gillar det!

Tomtan sa...

Härligt!

Åke sa...

Häftigt att fota sådär :) Fräna bilder som förstärks av texten ;) Kul trissat! Gillas :)

Kerstins foto sa...

Wow, jag gillar ju gatufoto och människor på tåg är att ta det ett steg längre. Så coolt med de två första bilderna, de skulle jag med kunnat ta. Men det vete rackarn om jag vågat mig på den med vapnet. Fast.....jag hade nog det. Det är ju det som är roligt med såna här bilder, man testar sina egna gränser. Snyggt jobbat av dig och närgånget är det helt klart.

Benita sa...

Gillar verkligen din tolkning av närgånget. Din bonusbild är hur bra som helst. Håller med maken om att den bilden är närgången. Undrar vad som hänt ifall soldaten vaknat och sett dig fotografera.

Della sa...

Anteckning till mig själv, stänga av blixten på iPhonen. Det blev så pinsamt förra gången jag fotade på tåget. Tack för att du påminde mig.