fredag 17 januari 2014

Dagens tips

Här kommer några tips som jag gärna vill dela med mig till er. Självklart är förslagen baserade på egen erfarenhet.

Kläder
Om termometern visar 12 minusgrader klockan 07:30 är det väldigt smart att sätta på sig sin ”sparkdräkt”. Man platser visserligen inte hos bratsen vid Stureplan, men man fyrser i alla fall inte.


Motion 1
När termometern vid klockan 11:30 har krupit upp till åtta minusgrader ta då gärna närmaste matställe för lunchintag – cirka 25 meter bort från där ni jobbar. Då slipper ni sätta på er överdragsbyxorna. På restaurangen får ni kanske en chans att pussa denna (ox-)kind. Den var gudomlig.


Motion 2+3
Om temperaturen envisas med att stiga till fyra minusgrader, se då till att inte packa ner sparkdräkten i en kasse. Det är nämligen ändå svinkallt att vänta på bussen i 20 minuter. För att hålla värmen går ni över gatan, lämnar ett inte speciellt permanent, men ändå ett avtryck och kollar in fitnesscentret. Där kan ni fundera en stund över om en PT (personlig tränare) verkligen är värd 800 kronor i timmen. Men okay då, här ingår h*n ju i priset.




Varmgarage
Ett sista väldigt hett tips. Kör aldrig en iskall bil med fastfrusna sidorutor i 300 meter för att parkera den i ett varmgarage för att handla i centrumet. Inom 0,3 sekunder har nämligen alla fönster immats igen (från utsidan!) och ni påbörjar ett blindflyg till en ledig parkeringsplats. När ni kommer tillbaka har bilen visserligen avisats, men alla rutor är fortfarande igenimmade. Om ni då inte har en gummiskrapa i bilen är ni tvungna att använda jackärmen för att torka rutorna. Å då hoppas jag att ni bär en svart jacka, för en grön - med nu svarta ärmar - är inte speciellt snygg. Nej, det är den inte…

PS. Nu har jag verkligen gjort mig förtjänt av en vinare eller två tycker jag;-) DS.

25 kommentarer:

En plats i solen sa...

Kallt värre i 08land :)

Ja bikiin är så snygg, såg e någon annan bloggare skriva om den, så beställde hem den, därför jag har framförhållningen, annars brukar det komma så där första varma dagen och man skall till stranden..

klart du rä värd vin, jag är sugen på vin, men har inget hemma :(

Olga T sa...

Ha, ha! Jag ser hur din vindruta ser ut sedan. Det är katastrof när man torkat av den med rockärmen....den blir brokig. Kan då passa på veckans fönsters tema denna vecka.
SV: Jag jobbar precis där jag bor så du hade rätt. Gjorde en liten tripp till Halmstad efter jobbet.

Rantamor sa...

Dendär maten med kinden såg då för god ut...vem av er är sådan mästerkock ???
Nej nu läste jag glest ni var ju på en restaurang och maten såg då så otroligt god ut.
Mums.... mums...

Klä på dig så att du inte fryser och släpp ingen PT över tröskeln !!!

Tjingelingen från Rantamor.

En plats i solen sa...

haha ja de är verkligen ooops på den! Hur går det med vinet? :)

En plats i solen sa...

Härligt det går bra. Du får gärna skicka en BiB till mig på posten, det går utmärkt haha.... ;) skicka dock inget rött!

llh sa...

JA det har du verkligen gjort dig förtjänt av!
Distansskålar för dig som tack för alla smarta överlevnadsråd. Det är du mer än vär. Tack vare dig går jag nu halkfri i Icebugs som inhandlades i Söderhamn redan i oktober. Framförhållning för en enda gångs skull. Love them!

PS Jag vill också pussa oxkind DS

Linnéa sa...

Ha, ha, du o jag tycks älska minusgrader lika mycket. OK, det är vackert på foto o vykort. Ser ut som du när jag går ut. Jycken har en röd flisjacka på sig.
Har inte skärpt mig ännu, menar det här att bli mer vardagsbloggare. Har haft fullt upp sen jag slutade jobba!!!!! Med jobb. Har flytt till torpet, där ska jag vara under hela veckan. Fixa lite jobb, ta promenader om inte kylan dödar mig, elda o softa.

En plats i solen sa...

haha helt nykter är du inte, för du skrev din make bara dricker vitt, men tror du menar rött? ;)

Jag tycker rött smakar rävgift... :) Ja vi är lika verkligen, vi får ta ett (eller flera) glas vitt nästa gång jag åker till sthlm :) om du vill förstås :)

Geddfish ♥ sa...

God kväll!
Har förberett den renbäddade sängen, ska strax hoppa i den, för jag är ju en sprattelgumma...
Men först vill jag tala om att jag är en ivrig anhängare av överdragsbyxor och jag använder mest mina apostlahästar då jag handlar, så bilen står i garaget och glor för sig själv.
Det är gott att vara praktisk och påpälsad då kylan knarrar.
Tack för ett roligt inlägg! ;)

Margareta sa...

Om termometern visar -22 och jag får skjuts till jobbet så kommer ingen sparkdräkt på. När jag sedan kommer dit och upptäcker att jag glömt telefonen hemma, för samma skjuts tillbaka så är det bara att frysa när man väntar på bussen - eller så står den snällt och väntar när jag kommer "rusande" - en del har tur ibland.

Oxkinden ser underbart god ut och jag tänker på griskinden jag åt i Barcelona som bara log åt mig och jag NJÖT.

En personlig tränare är aldrig fel men bättre om företaget betalar för friskvården och då ingår PT - snål är man också.

Du har verkligen gjort dig förtjänt av vinaren - även jag och det kanske inte blev två men väl en halv och lite till. =)

Ha det gott.

Margareta sa...

Glömde - varmgarage undra hur vår spanska bil mår nu när den stått ute utan motorvärmare - såg inte alltför glad när jag passerade den idag. =)

KajsaLisa sa...

Du behöver inte oroa dig, fjollorna på Stureplan går inte ut i minus 12 grader :)

Eva Trillian sa...

Tänk vilka äventyr kylan kan leda till ;) Min dag på hemmaplan och sedan med 10 sockerstinna ungdomar efter en filmkväll låter livligare - men också varmare och gladare ;)

Anki sa...

God morgon! Hoppas vinet smakade!
Tack för nyttiga tips... men jag är ju numer en glad pensionär och närmaste busshållplats ligger fyra km bort så det där att vänta på bussen är inte aktuellt.
Oxkinden ser helt underbart god ut! Lägger hellre pengarna på en sådan måltid då och då, än på en PT för 800 i timmen :)

Unknown sa...

Din vinterfredag är som ett långt äventyr. Tycker det är svårt att klä sig varmt men snyggt för stan, funderar själv på "täckkjol" om det skulle göra det?
Fredagsvin är jag för
/Kiki

Ama de casa sa...

Tack så jättemycket för alla braiga tips! Fast jag har inte så stor nytta av dom här... ;-)

Stare Ström sa...

Vinet hade du definitivt gjort dig förtjänt av! Men i ett tidigare inlägg så lovade du att inte skicka ner den där skiten till oss. Men vad har vi fått?! Snö och blask!

Och så hade du rätt. Jag hade inte lagt upp husbilden om inte temat varit brokigt. Tänk att få nytta av kan-vara-bra-att-ha-bilder!

Della sa...

Hoppas vinet satt fint efter den pärsen. För att jag ska slippa de igenimmade rutorna går jag till/från jobebt i mina Icebugs som jag är sååå nöjd med. Fryser inte, halkar inte och klapprar så fint när jag går in på Ica. :)

Guldkryckan sa...

Överdragsbyxor är bra att ha, speciellt om ungarna på skolan ska ut i snön, tar en faslig tid att ta på och av..sen skyddar det ju inte mot allt ändå, men man fryser ju inte vilket väl är poängen, antar jag.

Själv fryser jag hellre, är fåfäng jag kanske man skulle kunna säga, men mest handlar det väl om lathet.

Ungarna på skolan undrar varför jag, efter deras konstaterande att jag inte har en vinterjacka, inte tar på mig en riktig jacka mot kylan, fåfängan igen då förstås, hellre snygg och cool än varmt klädd.

Fast nu tog jag fram min gamla "jobbarjacka" som jag fick 2001 på volvo, den är varm iallafall, fåfängan får krypa ner under nån sten ett tag, jag fryser så förbannat ute ;)

Ha de bäst.

ansepanse sa...

tack för alla tipsen :) dem ska jag komma ihåg för framtida bruk :)
800 kr i timmen! nej, då får det vara
Sv: jag tror inte du skulle vara rädd för Sluggo, han är SÅ lugn och snäll, skäller aldrig på någon som kommer in genom dörren, står bara och väntar snällt på att: "du kan väl bry dig om mig lite, klappa mig gärna"
Nemo är lite mer "vispig" och skäller på alla som kommer in, men genomsnäll är han också förstås
kramar

En plats i solen sa...

Haha jodå, det bor en liten romantiker inom mig ;)

ja koppen har hon gjort själv och skrivit en massa kent låtar på den, me like, hon vet hur man gör en glad:)

ja fy för, hur kan han dricka rävgift? ;)

kram

Monica sa...

HAHA ja dessa bilar;-)
Vinter ja den kunde jag klarat mej utan fingrarna fryser till is när man ska plocka upp efter vovvarna;-(
Ha det bra

Pumita sa...

Himla bra tips på kläder! *nickar hon ivrigt och minns hur mycket hon avskyr strumpbyxor* ;) Den sista bilden där får också upp värmen, skulle jag tro... har inte testat.

Marit Johansson sa...

Du skulle smälta in perfekt här i Norrbotten :)

Kerstins foto sa...

Hahahaha...vilket lysande inlägg. :)