söndag 12 januari 2014

Skyltsöndag: En liten minnesresa

Igår kväll gjorde jag en liten minnesresa. Kunde liksom inte låta bli. Det är bra med en blogg som ju är ett slags dagbok och den hjälper ju att komma ihåg vad man gjorde, när och hur. Att jag sedan upptäckte hur många stavfel som helst i mina inlägg från Tel Aviv är en helt annan sak. Huvudsaken är att jag minns resan som en av de bästa vi någonsin gjort.

Skyltar
Såg också att jag hade fotat hur många skyltar som helst som ni inte har sett än. Så – varken ni vill eller ej – får ni titta på dom här och nu.


Visst blir man positivt överraskad över den här skylten som fanns mitt i en gatukorsning. Här känner man sig välkommen.


Har man två MG:n spelar det ingen roll alls hur och var man parkerar. Skylten "enkelriktad" ignoreras. MG är makt liksom;-)


Israel är ett väldigt civiliserat land, det har jag ju sagt förut. På stränderna finns det kostnadsfria säkerhetsboxar, där man kan låsa in sina värdesaker medan man solar på stranden. Det finns även strandbibliotek. Där kan man låna böcker i olika språk medan man grillas. Vilken service!


Flipflops har man ju hört talas om. De är gräsliga i mina ögon (förutom på stranden då). Om ni tycker som jag väljer ni kanske Fitflops för dagligt bruk i stället;-) Skor är förresten väldigt billigt i Irael och av utmärkt kvalitet. Inget plast där inte. Skinn ska det vara.

Tycker det här inlägget är ett perfekt bidrag till Pumitas Skyltsöndag. Pumita själv verkar också ha gått i (blogg-)ide…

Inlägget är också ytterligare en aptitretare för Gärdsmygen som ju ska åka till Israel i februari. Det var så himla kul att inspirera en bloggkompis att byta resmål från New York till Tel Aviv. Det ni!




32 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Ja, du gör god PR för dina resmål - de skulle sponsra dina resor i respektive land :)
Skyltar i alla ära - men vilka coola bilar!! Där fastnade min uppmärksamhet!

Margareta sa...

Ja, Israel känns verkligen som ett land jag gärna skulle besöka. Alla dina bilder därifrån är intressanta.

Mest imponerad är jag i alla fall över strandbiblioteket - även om jag kanske inte skulle förstå och kunna läsa böckerna. Även boxarna är imponerande, de kommer vi aldrig att få se i Sverige - gratisvarianten i alla fall.

Sedan kommer mina svar. Riktiga kockar smakar av maten. =) även om jag nu ser Rantamor som en riktig proffskock. Jag brukar smaka av men då är det försent. =) Sedan är inte jag någon riktig kock, vi delar ju på sysslorna - mer sambo än jag.

Det matematiska: Jag var tvungen att göra ett överslag när du frågade, självklart i Excel.
Du fotade 197 bilder och 50 på byggnader vilket betyder att 25,38% bestod av byggnader, betydligt mindre än vad jag hade gissat. Gerd gissade att 41,94% bestod av byggnader. Johanna gissade att 41,72% var byggnader - i min värld hade hon vunnit då ingen prickade rätt. =) Därför blir min fråga, vem hade vunnit om någon gissat 197/51 och en annan 198/50?

Margareta som nu siffrat klart för idag, lite skadad är jag ju och med tanke på att jag suttit och arbetat med siffror hela förmiddagen så är jag ännu konstigare, borde verkligen fått nog.







Peranders sa...

Fina bilder. Fast de verkar ha ett underligt språk.

Margareta sa...

Glömde ett svar - Fusket består i att det är fusksnö - ingen riktig snö.

Olga T sa...

Om jag blev än mer sugen nu så är svaret JA! Bibliotek på stranden!! Vilken idé!

Susanne sa...

Kalasbilder =)
Vad är ett par Fitflops undrar jag.

En plats i solen sa...

härliga skyltar, det finns så många roliga, speciellt utomlands!

Tack :) När jag läste din kommentar var jag tvungen titta på min egen bild från nu och från när jag var liten och ja jag är mig faktiskt lik, är fyra år på bilden och snart stora syster, min syster föddes 11 dagar efter min födelsedag.

Haha ja de får inte flascha sina kön :P

Husbilen-Ellen sa...

Härliga skyltar och kort på bilarna. I Portugal och Spanien verkar man kunna parkera hur som helst oavsett märke. Strandbibliotek tycker jag låter väldigt bra. Ha dé gott! Elisabeth

Monica sa...

Stavfel eller inte kan se hur många bilder som helst från resornas resa;-)
Härligt med skyltar att bli glad av och en MG skulle man inte tacka nej till.
HAHA rumsren nä långt ifrån men man får rena golv.
Han är en riktig clown har skrattat åt hans upptåg hela eftermiddagen nu är han helt utslagen.
Ha det bra;-)

Anki sa...

Så himla bra med strandbibliotek... det är service det.
Många härliga skyltar! Måste kännas kul att kunna inspirera så som du gjort med inslagen från Israel - vem bryr sig om några stavfel då... inte jag i alla fall (om jag ens tänkt på det :))
Jaså... du tror att jag skämtar om svamphuset... nix, det är på fullaste allvar och svampen är ostronskivling, som du även kan köpa i grönsaksdisken eller plocka ute i naturen :)

Mias Mix sa...

Skylten är underbar likaså bilarna. Utomlands är det ofta så att de inte bryr sig om några trafikregler, vilket vi "duktiga" svenskar inte riktigt kan förstå...
Måste göra dig lite avundsjuk. Gissa vad vi gjort i helgen? Bokat resa till Brasilien till fotbolls-VM! Vet ju att du också är fotbollstokig. Var jag elak nu ;)

Freja sa...

Jag vill oxå ha en MG...

Olga T sa...

Sv: Har googlat sprend. Ja tack! :)

Pumita sa...

Blir lite nyfiken på första skylten: varför gillar de oss? ;)

Jag hade valt New York trots alla dina lovord. Har kanske inte riktigt lika höga tankar om Israel. :)

Pumita sa...

Sv: Jag håller inte med om att rapporteringen är pro-palenstinsk, snarare tvärtom, men det är nog bäst att jag "släpper det". Har läst både Susan Abulhawas bok Morgon i Jenin och Shani Boianjius Det eviga folket är inte rädda (handlar om unga kvinnor) och tycker att jag har fått en klar och nyanserad bild av hur det är att leva där. Civiliserat är inte det första ordet jag tänker på.

Unknown sa...

Hyllade precis biblioteket här hemma men gillar givetvis Israelarnas variant på stranden med.
Roligt att höra att denna resa ligger i toppskiktet av din resor, den känslan har du förmedlat i dina inlägg.
Skylten, We like you, too -är generös och självsäker ingen dålig kombo tycker jag.
Ha´re
/Kiki

B i r g i t t a sa...

Fina skyltrika bilder! Lev väl och njut :)
http://foto.rudenius.se/?p=2386

Linnéa sa...

Säger bara MG - suck! Underbart foto! Kommer snart igen, då jag ska börja börja vardagsblogga lite mer o vara på!

Härligt att du är hemma o igång igen!

Susjos sa...

Härliga skyltar, och va häftigt med gratis skåp och böcker att låna! Blir så imponerad!

Och visst är det inte helt fel att dra till södern nu när det helt plötsligt är snö och-9grader!!! brrr...

Kerstins foto sa...

Underbar skyltning i första bilden, man blir ju glad av sånt.
Stavfel i dina inlägg....jag (språkpolisen) har i så fall förträngt det, har inget minne alls av det.
Bilarna var verkligen nåt att njuta av, förstår att de får parkera lite hur som helst.
Men du....symaskin? Hur tänkte du där? Det är ju en stol/bänk på tågstationen Umeå Östra. Hahahaha, jag undrade när jag la upp bilden om nån skulle förstå vad det var och det verkar nu som att det kanske blev lite för svårt. I och för sig är det bara du som kommenterat. ;) Ska försöka fota lite tydligare i fortsättningen. :)

En plats i solen sa...

Haha ja då skulle man få skit tråkigt på bussen, jag kör dock bil till jobbet, tar 10min och jag bloggar/kommenterar inte då, då skulle jag köra in i fler stolpar. Nu gjorde jag i och försig inte ovannämnda när jag körde på stolpen heller... :)

Ja jag är super nöjd med mina fynd.... :) Min far brukar säga jag är expert på det. förutom den gången när jag var 19 och var i sthlm första gången och ringde hem och fråga om jag fick pengar till ett par skor, de kosta 500kr och det fick jag, för jag behövde ett par skor, så det var inget snack om saken, jag tala bara inte om att det inte var ett par skor de ville jag skulle ha utan ett par med 20cm klack, de blev inte helt lyckliga på mig när jag kom hem, men skorna gick ju inte lämnas tillbaka haha

KajsaLisa sa...

Första skylten gjorde mig lite fundersam. Menar dom att dom gillar aven mig eller förutsätter dom att jag gillar dom. Man kan ju tolka den på två sätt. Häftiga bilar förresten.

Kerstins foto sa...

Hahahahaha, skolbänk....stol/bänk är det. Behövs det glasögon månne? ;)
Har lagt upp en bild till för att förtydliga. ;)
Ha en fin måndag.

Stare Ström sa...

Kul skyltar. Jag gillar MG-parkeringarna. Om jag hade haft en sådan bil skulle jag också struntat i alla P-skyltar!

Ama de casa sa...

GAAAHH!!! MG eller inte - Trafikpolis-Ama får spel... ;-)

Fast bilarna var väldigt läckra :-)

cat sa...

Många intressanta skyltar! Mest fastnade jag dock för att de har ett strandbibliotek. Det låter helt enkelt toppen!

Marina sa...

Visst är det underbart att ha bloggen som en slags dagbok. Min fungerar väldigt mycket som ett stöd för minnet, och till stor del har den helt enkelt ersatt mina fotoalbum. Jag har alltid varit en sådan som har klistrat in foton och skrivit till, men efter digitalkamerans intrång i vårt liv tog det liksom slut på det beteendet...

Benita sa...

Den första skylten blir man verkligen glad av. :)

Själv har jag varit lite lat med att kolla in bloggar den senaste tiden, men håller på att ta igen det nu. Ser att jag bl.a. missat en gissningstävling här. ;)

Rantamor sa...

När jag snabbt tittade på dina foton så läste jag "filtofflor" och tänkte på sådan där rutiga filttofflor som dom flesta hade på hemmet där jag jobbade....

=) =) =)

Och den första skylten är ju bara så välkomnande och snäll...
Nu är det ju inte alla i Israel som gillar varann...tyvärr !!!

Tjingelingen från Rantamor.

En plats i solen sa...

Haha ja det finns många bra filmer, är dock dålig på se film :/ Tycker det är roligare och se film tillsammans med någon.

ansepanse sa...

jag försökte googla på flitfops men kom inte riktigt fram till hur de ser ut
fina bilder
Sv: fast inatt hade vi - 9,4 så jo, nu har vi också kallt här
kramar

ansepanse sa...

jag försökte googla på flitfops men kom inte riktigt fram till hur de ser ut
fina bilder
Sv: fast inatt hade vi - 9,4 så jo, nu har vi också kallt här
kramar