torsdag 30 januari 2014

Intelligenta kollegan






Eftersom bilderna är ganska gråa får ni en bonusbild på köpet. Fotot visar min utmärkta lunch "Spaghetti Puttanesca" hos favon l'Incontro.

Efter två ”sportiga” inlägg i rad har jag ju märkt att många av er inte är ett dugg intresserade av idrott i allmänhet och fotboll i synnerhet. Men nu vet ni i alla fall vem Zlatan är;-) Då jag inte vill tappa mina härliga läsare är det alltså dags för ett roligt irl-reportage.

Fikarummet
Sedan i måndags har det dykt upp en vattenkokare i vårt gemensamma fikarum på redaktionen. Nu är denna kokare inte alls tänkt att användas av arbetskamraterna utan den är tydligt (=stort) märkt med ägarens namn – vi kan väl kalla kollegan för ”IK” (Intelligenta Kollegan). IK gillade inte vattnet i våra kaffemaskiner, alltså köpte hen en egen vattenkokare för oss alla att se men inte röra.

Byte?!
Nu var IK absolut inte glad över vattenkokarens kapacitet. Hen stoppade kontakten i uttaget och satte på maskinen, men vattnet förblev kallt, hur ofta hen än försökte. Lite svårt att brygga te då. Detta klagade IK högljutt över, vilket jag kan förstå. Hen bestämde sig att lämna tillbaka det olydiga skrället. Å det var verkligen tur att hen gjorde det – beklaga sig alltså. Det är nämligen tack vare vår gulliga vaktis Inger som hörde klagomålen, att IK nu kan brygga sig en kopp hett te.

Inger förklarade för IK att det inte räcker med att stoppa in kontakten i de två hålen, man ska helst sätta på timern också som är väldigt synlig enligt min mening, eller vad tycker ni;-)

IK är inte nyanställd utan har jobbat på företaget i många år. Hen äter dagligen sin medhavd lunch i fikarummet. Behöver jag lägga till att IK har ett förflutet som arkitekt?! Nej, tror inte det;-)

PS. Vi är sex personer på redaktionen som för några år sedan köpte en Nespresso maskin. Den står inte i det gemensamma fikarummet utan på ett bord på redaktionen. Maskinen är inte märkt med våra namn och alla är välkomna att ta en kopp hos oss. Kapslarna får arbetskamraterna dock köpa själva;-) DS.

28 kommentarer:

Della sa...

Förstår att hen inte vill ha kaffemaskinsvatten till sitt te utan gärna brygger eget. Detta säger jag som varande inbiten tedrickare. Men jag har lite svårare att fatta det där med att märka den med namn. Aj baja liksom. Nix, sånt tycker vi inte om.

En plats i solen sa...

oh det såg gott ut, kom nyss på jag glömt äta ikväll.... ooops!

haha ja jag tänkte skära bort min mage men då min kollega sa din mage är ju fin så gör inte det.... så jag löd henne och lät den vara kvar :)

Geddfish ♥ sa...

Men, hallå! Hur dum får man va?
Jag blev så full i skratt då jag såg initialerna IK. Det är nämligen min väninnas initialer. Och hon är inte oteknisk på DET sättet, bara på det viset att hon inte kan få igång och jobba med sin smartphone. Vill inte, det ska bara funka av sig självt och skyller på "måste gå kurs". Kors!
Finns människor till allt. Men de får va som de är.....
Jag har en kapselmaskin, helt utmärkt, men jag använder helst min älskade Moccamaster bryggare.
Min mage är full. Av rökt sik, tänka sik...

Freja sa...

Hahaha, så snöpligt för IK! Lunchen ser smaskens ut!

Sv: Nix, jag är inte alls intresserad av att återfödas som kille. Jag tackade nej till att fortsätta som militär just på grund av upplevelsen av att de ville göra om mig till kille. Då sa jag tack, men nej tack, jag trivs utmärkt som kvinna!

MaMalena sa...

Fniss!

Marit Johansson sa...

:) det finns alla sorters människor där ute..

Ang. min bild.. Vägen som jägaren sitter och passar på är en liten grusväg, inte så många bilar som passerar alltså!

Margareta sa...

Det finns alltid minst en sådan på varje arbetsplats, fast faktiskt tror jag inte på någon av de som jag är på numera. Däremot förstår jag kokandet av "eget" vatten. Hoppas att hen fick göra ett försök att lämna tillbaka den först, bara för att ... nej, nu ska jag inte vara sådan.

Först och främst vill jag tacka för din kommentar även om jag inte riktigt håller med däremot gillar jag bilden, kanske för att det är en av de som jag älskar mest på jorden som är motivet. Nu är det bara nummer ett i skaran (den förstfödda) som inte blivit kändis på min bl0gg =) trots att han lovat att jag ska få ta några bilder vid tillfälle, men tillfället verkar aldrig komma.

Sedan nästa sak, min header är inte ny på något sätt - har nog legat uppe minst en månad och har nog haft den som header (kanske mer synlig) i någon tidigare layout. Jag förstår att du inte applåderar, men det där lite av den typ av bilder som jag faktiskt gillar - men jag gillar ju det mesta beroende på ... =)

Ha det gott och kan berätta att nu tänker inte jag arbeta förrän på tisdag - till ön imorgon. Har bestämt att vara ledig från samtliga arbeten.


KajsaLisa sa...

Två hål och ett vred, det där blev jävligt komplicerat :)

Monica sa...

HAHA den enda sanna glädjen är skadeglädjen, lång näsa för IK
Maten skulle vi glatt glufsa i oss;-)
Ha en bra dag

Eva Trillian sa...

Håller med Della där. Inte ok att märka och exkludera andra. Lite väl ... ! Men, den kollegan finns, i varianter, på alla arbetsplatser tror jag. Vet man inte vem det är på den egna arbetsplatsen så är det troligen man själv ;)

Anki sa...

Det här är mycket roligare att läsa än fotboll :) Tack, tack :)
Inte lätt med det tekniska... men känns lite onödigt att märka kaffekokaren... hm... känns aningen egoistiskt.
Maten ser väldigt god ut - tror jag måste fixa något att äta...

Ama de casa sa...

Hahaha! Man kan nästan tro att IK är konsult också... ;-)

Jösses vad jag blev sugen på pasta nu. Har inte ätit det sen 18:e september... (Fast en och annan pastabit på nån tapa har allt slunkit ned om jag ska vara ärlig... ;-) )

Ama de casa sa...

Jag skulle tro att IK är en av dina mer populära kollegor, va? Verkar väldigt generös och så... ;-)

Jösses - hur egennyttig kan man vara egentligen???

cat sa...

Säger som Della om IK:s tevatten. Förstår att det blir godare om man värmer det i vattenkokare, men vad gör det IK om någon annan lånar den ibland?!
Men jag förstår lite mer när du skriver att hen har ett förflutet som arkitekt ;-)
Ha en härligt bubblig helg!

LissenTo sa...

Åh så pinsamt för hen, att inte se det hela, borde ju var superteknisk.
Hmm vad konstigt att inte vilja var i gemenskap.

Du får gärna skriva om Zlatan, men kul med annat också.

tack för att du håller tummarna för mamsen

ansepanse sa...

hahahaha - ja, ja, en del tänker inte, eller en del har inte den kapaciteten att de kan tänka :) menar jag förstås
Sv: håller med din man :D
kramar

Stare Ström sa...

Svårt med integriteten ibland på jobbet förstår jag! Lite svårt att förstå så här på distans. Nåja, du fick ju ett bra inlägg och det kan du väl tacka kollegan för!

Om Henke Larssonstatyn har det skrivits mycket här. Både placeringen, vid Sundet i stället för fotbossarenan och likheten.

Susjos sa...

Hehe..snacka om intelligent...
Och fortsätt skriv om Zlatan du! det gillar jag! Såg reklamfilmen och blev tårögd!

Guldkryckan sa...

Timer é ju bra att ha, speciellt på arbetsplatser där folk ibland har en tendens att springa ifrån utan vidare, var en som gick iväg från en sådan där "varmamackor" anordning på ett jobb jag hade för en del år sedan, då fick jag användning för min brandutbildning som ett annat företag ansett att jag skulle ha, fick likt en vardagshjälte från brandkåren vackert släcka branden som bröt ut i pausutrymmet, sen kom brandkåren, fick minsann beröm jag ;)

Behöver jag säga att han som var sugen på varma mackor aldrig mer åt på jobbet, han gick ut och åt resten av tiden jag var kvar där.

Så..bra med en timer, men det är ju bra att förstå sig på den också ;)

Ha en skön helg nu BP, det ska jag, ska strax till grannen och smaka lite gott i glaset ;)

Unknown sa...

Tittar in och önskar er en trevlig helg!
/SA

Unknown sa...

Tittar in och önskar er en trevlig helg!
/SA

En plats i solen sa...

nej den andra är stendöd, men en killkompis skall fixa den så jag kan komma åt alla bilder , men köpte ny igår så jag överlever, var ändå dags och hitta en bra till ett bra pris :)

Ama de casa sa...

sv: Just dom här kolhydratfria sjögräsnudlarna är väldigt "krispiga" i sig. Perfekta för att slippa få en slemmig klump i sin skål :-)

En plats i solen sa...

haha ja FB typerna går verkligen och göra på bloggare med :)

llhertz sa...

Ja man kan ju inte vara både intelligent och teknisk. Det kan ingen begära. Inte ens du ;)
Å andra sidan skulla man kuna önska ett åtminstone en begåvning fanns på plats...
Nä nu ska jag vara snäll och tänka på pasta utan att dö av svält. Utan mat försmäktar jag på detta tåg men snart snart blir det en matbit på Kumlas nya krog. Om gud och sj vill???

Susanne sa...

Ojojojoj, vad det snurrar i huvudet. Vem är IK? Jag får fråga Inger ;) Ännu en rolig historia.

Linnéa sa...

Hmm, pastan tilltalade mig mest, det var länge sen jag lagade "skökans pasta" från Neapel. Den heter faktiskt så på svenska.

Susanne sa...

Sv: Tack för ledtråden, hahahaha, då blev det ju plättlätt ;)