fredag 31 januari 2014

129 kronor/kilot



När man handlar en förpackning gravad lax med trasig streckkod hos den lokala ICA handlaren en fredagskväll kan man råka ut för världens snyggaste (och smartaste) ”närkontakt”.
Tjejen i kassan kunde inte slå in koden på laxen och erbjöd sig springa till hyllan för att kolla kilopriset. Med tanke på den långa kassakön tackade jag nej och var beredd att offra laxen. Sedan hände det:

- Nej, du ska absolut ha den, vi säger att 129 kronor låter som ett schysst kilopris för gravad lax, eller vad tycker du!?

Hörde meningen och vände mig om. Det borde jag kanske inte ha gjort, då jag blev aningen knäsvag. Rösten tillhörde nämligen världens snygging i 30-årsåldern bakom mig i kön.

- Errmmhhhh, jo ddddet llllåter hhhhhelt okej tycker jag.

Varpå tjejen i kassan slog in 129 kronor.
Snyggingen hade järnkoll och vände sig mot kassörskan.

- Nej, nu slog du ju in priset för ett helt kilo, men den här biten väger ju bara - låt mig se - 191 gram.

Nu var det tjejens tur att titta upp och som tur var satt hon ner.

- Mmmmmen jjjjjag vet iiiinte hur jag ska göra.

Killen tog fram sin iPhone, ”knäppte” på kalkylatorn och upplyste kassörskan om att min laxbit skulle kosta 24, 639, alltså 25 kronor.

- Nu drar du först av de 129 kronorna som du slagit in. Sedan slår du in 25 kronor, då stämmer det. Det problemet löste vi rätt smidigt, eller vad tycker ni?!

Resultat
Två tjejer – okej då - en tjej och en tant var högröda i ansiktet, tackade så mycket för hjälpen och önskade varandra en trevlig helg. Så lite har jag då aldrig betalt för en bit gravad lax, å tidigt lördagsgodis fick jag på köpet;-)

26 kommentarer:

Kicki sa...

Hahahaha, snygg kille "check", förvirrad personal "check", nöjd kund "check"!:)
Bra jobbat!

Susanne sa...

Hihihi, veckans bästa ;)

En plats i solen sa...

oh du kunde ju tagit hans nummer till mig.... jag är ju singel.... :P

Lät som alla blev nöjda, hoppas hennes chef med blev det.... :P

haha ja ni sköter er verkligen. Ja jag hoppas med de sköter sig, jag längtar ihjälp efter får se dem. Höll visserligen köra över vår dansk idag, oppps" Inte så snällt av mig.... :P

Ja då måste jag döpa min dator.... det var väl därför jag krocka med min bil för jag inte döpt den, hann ha den i 2(!) dagar

Rantamor sa...

Oooops där fick du en trevlig möte i kassakön...
bara att tacka och ta emot.
och jag gratulerar till laxen och dess kilopris.

Tjingelingen från Rantamor.

Linnéa sa...

Härligt, tänk att "tant BP" kan rodna, det betyder att du ännu är ung! Hoppas laxen smakade bra!

Stare Ström sa...

Vilken bra början på helgen!

Susanne sa...

Sv: Kvällwns medicin var en GT ;) Då borde det bli rätt.

Eva Trillian sa...

Än är inte den siste riddaren död! :)

Freja sa...

Ohh, som en suprmarket superhjälte! Med den magiska kraften av att kunna alla priser, veta hur de räknas ut, veta hur kassamaskinen fungerar och kunna påverka personalen! Inte illa!

Geddfish ♥ sa...

Det gäller att vara klarsynt.
Där blev du synnerligen hjälpt på traven. Tänk vilken försigkommen skola grabben gått i!
Hoppas de smakade.

Anna sa...

Blev en billig bit tycker jag!

Jag njuter fullt av 40-talet nu, måste hitta på nå galet bara så jag minns det extra mycket :)

Jag är inte så ny med fotobloggen, har nog varit med i 10v :)

Ha en skön lördag!

TantGlad sa...

Hahaha villken rolig händelse med laxen.
Ha en fin fortsatt lördag och helg nu!

Unknown sa...

Underbar liten vardagsberättelse...önskar sig sånt varje dag i januari.
Men varför fotade du laxen, det skulle ha varit snyggingen istället till ditt inlägg. :)
/Kiki

Ama de casa sa...

Haha! Två läckerbitar för bara 25 spänn, alltså :-)

En plats i solen sa...

Ja testa ärtsoppan, den är så sjukt gooooood.... :)

ajda, han hade ring på fingret. Ja sånt lägger jag med märke till... tyvärr eller ja det är bra, onödigt om det är så... japp snygg upptagen eller gay.... ja min prins dyker väl upp förr eller senare....senare verkar det som haha

Monica sa...

HAHA dagens goda gärning i snygg förpackning det var inte illa;-)
Hoppas laxen smakade bra:-)

En plats i solen sa...

haha ja heroinet kan vi skippa, eller ja ifk är mitt heroin och det skall jag få idag..... tjooooohhoooo! :)

KajsaLisa sa...

Tänk om vi alla kunde vara så lite oftare, vad mycket roligare det skulle vara.

Susanne sa...

Sv: OK, nu ska jag lyssna på Dr BP och ta en whisky redan nu under eftermiddagen ;)

Margareta sa...

Hahaha ... tur att det var en snygging så inte ens kassörskan funderade något mer. Aldrig har jag så tur när jag handlar - ska leta efter trasiga koder och hoppas på en snygging - vet precis vilken kassörska jag ska välja. =)

Sv. Jag var i ett spegelrum, från golv till tak och satt på en glasgunga, =) Hoppas nu att jag får chansen en gång till och får ta riktigt häftiga bilder - nu blev det riktiga snabbshot då vi hade lite bråttom och andra som väntade - stressmänniskan i mig kom fram.

Guldkryckan sa...

Låter som ett riktigt "kap" ;)

Lax är gott, det kan man ju inte säga något om..och för det priset blir det ju nästan lite godare.

Skål på dig BP..det är ju Lördag :)

En plats i solen sa...

Ja anonyma som skriver elaka saker tänker jag på. Anonyma som skriver sitt namn och säger snälla saker gillas såklart :)

Anders W sa...

Vilken skön story!

Hörni sa...

Hahaha, vad härligt, mera sånt tack! :)

Anni sa...

Han var inte bara snygg, han var smart också!

.

.

.

.

.

.

.

Vilken affär fanns han i?

Marit Johansson sa...

Hahaha... vilket fynd!!