lördag 5 oktober 2013

Veckans fönster: ”Valfritt”



Mitt valfria fönster den här veckan är en så kallad trompe l'oeil, vilket är franska och betyder ” bedra ögat”. Det är framställningssätt som försöker göra det omöjligt för ögat att skilja mellan ett målat och ett verkligt föremål.

Vad ser ni på bilden?
Det är ju alltid bra att kombinera nytta med nöje eller hur!!? I torsdags hade vi avdelningsmöte på vårt favo ställe l’Incontro (= nytta) och där såg jag denna trompe l’oeil (= nöje). Vad ser ni på bilden? Förutom några små fönster längst upp till vänster som tillhör en fastighet tvärs över gatan finns det två stora vita ytor på fotot. Visst ser de ut som fönster!!? Men de är bara ”indirekta” sådana om man säger så. Det ni ser är två vitmålade väggar som visar speglingen av en dörr med öppettider på samt ett stort fönster med restaurangens namn l’Incontro. Coolt och liiite fascinerande tycker jag.

Tack
Vill gärna tacka Della här. Hennes bidrag till Veckans fönster inspirerade mig till att lägga upp den här bilden. Älskar denna kreativa fotobloggvärld:-)

Fler valfria fönster hittar ni här.

14 kommentarer:

oumberligating sa...

Härlig bild och ett fint fönster måste jag säga, tackar samtidigt för språklektionen.

Måste erkänna en sak har faktiskt bott på ett riktigt fint hotell alldeles nyss. Det är något viss med Hotellfrukostar måste jag säga.

Tänkte provbo tältet i början av Maj nästa år, det finns tre sovalkover i det, lånar gärna ut en till dig och din make. Jag lovar att du inte kommer att frysa! (ler)

Ha en fin Lördag kväll och trevlig helg!
Kram ifrån Oumberlige Peter!

Susanne Hultman sa...

Hmm, jodå, visst luras mina ögon av din "målning". Tittar och tittar och försöker få ihop det jag ser. Läser din förklaring men är fortfarande förvirrad av bildens mystik.

Det var ju ett fint möte på "L'Incontro". ;)

Jah Hollis sa...

Visst låter det fascinerande, men jag får heller inte ihop det riktigt. Man måste kanske vara där och se det ordentligt för att det ska gå upp ett ljus. :-)
I kväll tänkte jag göra ett försök att skriva ner del två av min resa till Herning på Jylland. Den innehåller en del absurditeter.

Della sa...

Men du vad häftigt. Men jag har fortfarande svårt att se hur det hänger ihop. Kul att kunna vara inspirationskälla och tack för länken. :)

Anita - Malta sa...

Tittar och tittar och glor hur länge som helst på din fönsterbild. Blir inte klok på hur det ligger till trots din utförliga förklaring. Tror jag tar mig ett glas vin och tittar in igen lite senare. Då är det säkert glasklart ;-)

Hörni sa...

Oj vad du kan, franska och allt. :)
Coolt med fönstren som tydligen inte är några fönster.

Linnéa sa...

Glor o läser. Härlig bild, verkligen att lura ögat eller inte. Vi betraktare ser vad vi ser i konsten i vad vi blir omtalade att se!

Stare Ström sa...

Här får man titta länge och vrida och vända på sig. Tror jag har fått ihop det nu.

Ama de casa sa...

Jag blev lite yrslig av bilden och koncentrerade mig på en annan kroppsdel än ögat - nämligen örat :-)

larans sa...

En läcker pusselbildgåta. Här har man inget val, utan fastnar länge i funderingarna mellan olika val. Så det är ju knappast en valfri bild? :-)

Guldkryckan sa...

Man får ofta kunskaper serverade här på din blogg..saker man aldrig tänkt på eller ens sett.

Bra jobbat BP.

Här hemma kör vi med vanliga fönster..skitna nedtill pga katter som står där och tvättar sig..det skvätter saliv som det värsta då...bedrar inte ögat så bra..det ser bara skitigt ut..men så kan de va ;)

Ha en skön Söndag nu :)

Pumita sa...

Fråga mig inte vad jag ser... för jag har ingen aning. Men säg inte att det är en liten tomte så försöker gömma sig i din bild! Jag ser luvan, I swear! ;)

http://oordnadebilder.blogspot.se/2013/10/veckans-fonster-valfritt.html sa...

Det här kan man säga satte myror i huvudet på mig... har tittat och tittat... och får liksom inte ihop de. Först såg det ut som tre dörrar med fönster, men nu vet jag inte :) Häftig bild är det - och huvudbryskapande...

Anni sa...

Snacka om att ha öga för det smått absurda! men rätt beskärning och vinkel kan en bild luras å det grövsta. Snyggt!